Moja razmišljanja o porodu započela su davne 1992. godine kada me je prijateljica, bivša babica podrijetlom iz Italije, upoznala sa knjigom Frederica Leboyera „Birth Without Violence“
http://www.roda.hr/tekstovi.php?Teks...=144&Show=1338
http://www.roda.hr/tekstovi.php?Teks...=144&Show=1353 ).
Kao djevojka radila je nekoliko godina kao primalja u jednoj talijanskoj bolnici i rekla mi je da je često puta plakala nakon završenog radnog dana zbog načina na koji su se djeca rađala. Leboyerova je knjiga, puna ilustracija novorođenog djeteta koje se opušteno smješka, poetična i vizionarska istovremeno, otvorila jedna nova vrata mojih razmišljanja i uvela jednu novu temu u moj intelektualni vidokrug. Temu koja tada meni, u ranim dvadesetim, nije bila još relevantna, ali me bez obzira na to privukla.
Nekoliko godina kasnije, pod utjecajem priča prijateljica koje su tih godina rađale u zagrebačkim rodilištima i koje su isto tako mogle natjerati suze na oči neke tankoćutne babice, rodila se ideja da pozovemo jednu nizozemsku primalju i jednu poznanicu Nizozemku koja je četvero djece rodila kod kuće da održe predavanje u Zagrebu o drugačijem pristupu rađanju. U naletu nadahnuća čak smo pomišljale i na Leboyera. Kontaktirale smo neke liječnike i liječnice, ali bez uspjeha. Međutim, njihov nedostatak interesa nije bilo ono što nas je konačno obeshrabrilo i navelo na to da zaboravimo na ideju. Na to nas je naveo nedostatak interesa žena, naših poznanica s kojima smo dijelile slične stavove o životu, smrti i prirodi čovjeka, a kojima se činilo da je porod kod kuće preegzotičan za naše krajeve, ako ne i preopasan i da je cijela priča oko „rođenja bez nasilja“ malo nategnuta i prenaglašena. Mnoge od njih su imale traumatične porode, ali većina ih je prihvatila kao nužno zlo na putu do djeteta. Česta krilatica koju smo tada čule, a koju na žalost, još uvijek često čujem, bila je „Grozno jest, ali se brzo zaboravi. Najvažnije je da imaš svoje živo i zdravo dijete u rukama....“
Nekoliko oglasa koje smo oglasile s ciljem da privučemo žene i zdravstvene djelatnike koji bi bili zainteresirani za ovu temu, nije urodilo plodom. Početak devedesetih u Hrvatskoj nije bilo plodonosno razdoblje za bavljenje uvjetima rađanja i nasiljem koje okružuje početak života. Nasilje koje okružuje život, patnja onih koji nisu tek rođeni i smrt su bile prevladavajuće teme tadašnjeg kolektivnog uma. A da je netko u javnosti spomenuo ljudska prava žena koje rađaju ili djece koja su rođena, vjerojatno ne bi dobio za uzvrat ni podrugljivi smiješak.
I dok su moje prijateljice rađale pod dripovima i uz opijate po hrvatskim rodilištima, bilo je onih koje su na nekim drugim meridijanima i paralelama rađale bez ičega sličnoga i kod kuće. Njihove priče su bile pune nadahnuća, ushita i moći koji su slavili ljepotu rađanja. I one su postajale majke kojima je najvažnje bilo da u rukama konačno imaju svoje živo i zdravo dijete, ali one su iza sebe imale drugačije priče koje nisu oslikavale patnju, bespomoćnost i želju da se što prije zaboravi.
Najupečatljivije iskustvo bila su Miirina tri poroda, prvi u rodilištu u jednoj londonskoj bolnici, a druga dva kod kuće, u kutu dnevne sobe u kojoj sam pet godina poslije proživjela nekoliko mjeseci podstanarstva. Opisi njezinih poroda su bili vrlo jednostavni i odavali su dojam da je porod normalan događaj u životu kojega ne treba neprestano nadzirati, ne treba ubrzavati i ne treba ublažavati derivatima morfija...; trudovi počnu pa se nakon nekog vremena pojačaju; kada su vrlo snažni, pozove se babica i nakon nekog vremena se dijete rodi. Nakon rođenja njezine druge curice, poslala mi je fotografiju snimljenu dva sata nakon rođenja. Ona ozarena sjedi prekriženih nogu, u turskome sjedu, na krevetu, a starija kći i sin, na čijim se licima ocrtavalo udivljenje, drže novorođenu sestricu u naručju.
Ta crno-bijela slika je vjerojatno utjecala više na moje stavove o porodu nego poslije sve pročitanje knjige o „prirodnom“ porodu (izuzetak tomu je jedan poseban autor).
Tih sam je godina koristila u Zagrebu u propagandne svrhe, propagirajući yogu i njezine dobrobiti (Miira je yoginii) a polaznice tečaja yoge kojeg sam tada vodila bile su njome isto nadahnute i još više nego prije uvjerene u blagodati prakticiranja yoge.
Vjerojatno se nekako u to doba u mojemu umu pojavila ideja da ću jednoga dana, ako budem rađala, roditi kod kuće. Nije to bila racionalna odluka utemeljena na znanju i informiranom izboru. Bila je to potpuno iracionalna ideja utemeljena na neodoljivoj ljepoti jedne crno-bijele fotografije slikane u potkrovlju londonskog East Enda.
I intuitivna ideja da bi to bilo najbolje za mene.
Nekoliko godina nakon toga, kako je Shantana rasla u mojoj maternici, tako je moja iracionalna ideja dobivala sve jače racionalno zaleđe.
Živjela sam u zemlji gdje je porod kod kuće opcija unutar nacionalnog zdravstvenog sustava, imala sam prijateljicu koja je godinama bila nezavisna primalja i koja je bila voljna asistirati porodu, drugu prijateljicu koja je bila na zadnjoj godini primaljskog studija i koja je bila voljna odgovarati na moja mnogobrojna pitanja i podržati me u ideji da rodim kod kuće, muža koji je mislio da roditi dijete nije neki veći problem pa čemu onda odlaziti u bolnicu (mišljenje za koje vjerujem da je formirao pod utjecajem priča svoje mame), brdo pročitanih knjiga o „prirodnom“ porodu (naše police krasile su knjige autora poput Sheile Kitzinger http://www.sheilakitzinger.com/ , Janet Balaskas, Michel Odenta http://www.wombecology.com/ , Avive Jill Romm, Suzanne Arms http://www.birthingthefuture.com/btf_index.html i čitav niz letaka Informiranog izbora koje izdaje jedno britansko udruženje primalja http://www.infochoice.org/), inspirativne članke časopisa The Mother magazine http://www.themothermagazine.co.uk/ na čijim stranicama sam, između ostaloga, prvi puta pročitala da žene mogu roditi i same i da neke rađaju same.
Tijekom trudnoće pohodila sam nekoliko tečajeva za pripremu za porod, odslušala nekoliko predavanja o porodu u vodi, dojenju, masaži tijekom trudova i homeopatskim pripravcima za porod. Svi ti tečajevi, predavanja (čak i ona unutar nacionalnog sustava zdravstvene zaštite), knjige i ostali izvori, pružali su argumente da je porod kod kuće dobar izbor za mene.
Nitko mi ni u jednom trenutku nije rekao drugačiije (ako se izuzme primjer našeg obiteljskog liječnika koji je, nakon izjave da je porod kod kuće za idiote, odmah postao naš bivši obiteljski liječnik i ako se uzme u obzir činjenica da nisam imala kontakte ni sa jednim ginekologom ili opstetričarom).
Iracionalna ideja koja se pojavila u svjetlu crno-bijele fotografije s East Enda dobila je svoj racionalni okvir.