Znate li postoji li nesto kao psiholosko tumacenje djecijeg crteza, i ko se time bavi?
Hvala!
Znate li postoji li nesto kao psiholosko tumacenje djecijeg crteza, i ko se time bavi?
Hvala!
Hvala ti Zdenka2!
Uciteljica u vrticu mi je rekla kako primjecuje da je kod moje curice (5,5 godina) na crtezima sve veliko (npr. covjek preko cijelog lista formata A4) i da koristi jarke boje. Kad pise, slova su takodje velika, zauzimaju po nekoliko linija za pisanje, cak i na malom papiru. Uciteljica kaze kako bi bilo interesantno da to neko protumaci.
Ja sam takodjer to primijetila ali nisam smatrala da je to nesto neuobicajeno. Ne znam ima li potrebe da trazimo strucno misljenje?
vidi li dijete dobro?
zbog lošeg vida može tako crtati i pisati.
Koliko sam ja upoznata s tim, takav način crtanja bi značilo samopouzdanje i sigurnost u sebe. Isto kao i upotreba jarkih boja, po meni sve je pozitivno i super. Djeca isto tako veličinom naglašavaju stvari koje su im jako bitne ali ako sve crta veliko, znači da je sigurna u sebe. Obrnuto od toga, djeca koja crtaju sitne stvari, u kraju papira isl su nesigurna. Svaka boja ima svoje značenje ako neka od njih prevladava (izuzev npr roze koja je kod curica najzastupljenija) a ako prevladavaju tamne to je recimo neuobičajeno za dječju maštu i to bi trebalo istražiti.
A ovo za slova nebi znala. Možda nebi bilo loše provjeriti vid.
Inače, analiza dječjih crteža se radi u više kolegija na predškolskom pa bi ti odgajateljice mogle dobro protumačiti crteže. Psiholozi naravno bolje, puno su detaljniji
Hvala vam na odgovorima. Sto se tice vida, vec smo bili kod oftalmologa iz drugih razloga, i vid je ok. Mozda je njoj jednostavno lakse ovako crtati i pisati.
Tim se područjem jako bavi Damir de Zan. Ali i ja bih rekla da tvoje dijete ne šalje neku alarmantnu poruku. Barem po osnovama koje ja primjenjujem u svojoj nastavi.
Moje dijete vrlo često zna crtati samo sa crnom. Da li bi se trebala zabrinuti?
Iz dječjih crteža se jako toga može saznati. Mi smo u nekoliko navrata bilo kod defektologice koja nam je protumačila Danielove crteže i stvarno nam puno pomogla.
Navodno se to tumačenje crteža (a osobito boja) može tek nakon 3. ili 4. godine. Znate li što više?
Naravno. Ne možeš analizirati crteš djeteta koje tek uči držati olovku i počinje sa crtanjem. Tek kad dijete usvoji vještine crtanja
I moj je sin imao jednu prilično dugu crnu fazu, onda su polako upadale boje a već je neko vrijeme u hiperšarenilu. Ja se nisam nešto brinulaMoje dijete vrlo često zna crtati samo sa crnom. Da li bi se trebala zabrinuti?
Moj stariji sin je dugo godina imao fazu velikih ogromnih crteža (i slova, kasnije) zbog problema s finom motorikom i loše koordinacijom oko-ruka. Stvar se popravila tek nakon što je napunio 8 godina.
Moj mlađi sin tek sada krajem 1. razreda izlazi iz "crne" faze - baš prošli tjedan nacrtao je krasnu šarenu sliku, skoro sam pala u nesvijest jer je do sada šarene bojice koristio samo na nagovor. Ide to svojim tokom...
a moja trenutno kad crta ljude ne nacrta im nosjer joj se onda ne sviđa crtež
upravo ovako....Trina prvotno napisa
evo ti nešto malo literature ako misliš da ti može pomoć
http://www.scribd.com/doc/7254436/Razvoj-djecjeg-crteza
http://likovna-kultura.ufzg.hr/sazet...oj.crteza1.htm
http://www.zzjzpgz.hr/nzl/47/picasso.htm
Knjige:
Bodulić, V. Umjetnički i dječji crtež : priručnik za odgajatelje i nastavnike. Zagreb : Školska knjiga, 1982.
Karlavaris, B. Metodika likovnog odgoja 2 , Zagreb : Grafički zavod Hrvatske, 1988.
Osobine i psihološki uvjeti razvoja djeteta predškolske dobi : priručnik za odgojitelje, roditelje i sve koji odgajaju djecu predškolske dobi / Branka Starc ... [et al.] ; voditeljica projekta Matilda Markočić. Zagreb : Golden marketing - Tehnička knjiga, 2004.
Ružić, B. Djeca crtaju : priručnik za učitelje, nastavnike likovnog odgoja i roditelje. Zagreb : Školska knjiga, 1959.
Belamarić, D. Dijete i oblik : likovni jezik predškolske djece : knjiga za odgajatelje, roditelje, pedagoge, psihologe, psihijatre. Zagreb : Školska knjiga, 1987.
Thomas, G. V. An introduction to the psychology of children's drawings. New York [etc.] : Harvester Wheatsheaf, 1990.
Grgurić, N.; Jakubin, M. Vizualno - likovni odgoj i obrazovanje : metodički priručnik. Zagreb : Educa, <1996?>
2. Međunarodni stručno-znanstveni skup Likovna komunikacija u teoriji i praksi predškolskog odgoja, Opatija, 1999. Opatija : Grad Opatija : Dječji vrtić Opatija ; Lovran : Općina Lovran, 1999.
Hansen, K. A.; Kaufmann, R. K.; Walsh, K. B. Kurikulum za vrtiće : razvojno-primjereni program za djecu od 3 do 6 godina. 2. izd. Zagreb : Pučko otvoreno učilište Korak po korak, 2004.
De Zan, D. Slika i crtež u psihoterapiji djece. Zagreb : Hrvatski pedagoško-književni zbor, 1994.
Oaklander, V. Put do dječjeg srca : geštaltistički psihoterapijski pristup djeci. Zagreb : Školska knjiga, 1996.
Malchiodi, C. A. Understanding children's drawings. New York : The Guilford Press , 1998.
Art therapy : a handbook / edited by Diane Waller and Andrea Gilroy. Buckingham ; Philadelphia : Open University Press, 1992.
Goodnow, J. Children drawing . Cambridge : Harvard University Press , 1977.
Članci u časopisima:
Nazor, M.. Eksperimentalne studije dječjih crteža. // Umjetnost i dijete: dvomjesečnik za estetski odgoj, dječje stvaralaštvo i društvene probleme mladih. - 23 (1991), 1(132) ; str. 31-35.
Bodulić, V.. Razvoj djetetove samostalnosti likovnim izrazom. // Umjetnost i dijete: dvomjesečnik za estetski odgoj, dječje stvaralaštvo i društvene probleme mladih. - 26 (1994), 1/2(145/146) ; str. 63-76.
Nazor, M.. Dječja crtačka aktivnost. Umjetnost i dijete: dvomjesečnik za estetski odgoj, dječje stvaralaštvo i društvene probleme mladih. - 22 (1990), 1(126) ; str. 39-47.
Izvori na internetu:
Lukić, V.; Plosnić, M. Razvoj dječjeg crteža. URL:
http://www.scribd.com/doc/7254436/Razvoj-djecjeg-crteza
Knežević, S.. Neka obilježja dječjeg crteža različite afektivne obojenosti. URL: http://darhiv.ffzg.hr/444/
Razvoj likovnog izražavanja i stvaranja u djece. URL:
http://likovna-kultura.ufzg.hr/sazet...oj.crteza1.htm
http://likovna-kultura.ufzg.hr/sazet...oj.crteza2.htm
http://likovna-kultura.ufzg.hr/sazet...oj.crteza3.htm
Vlah, N. Od šaranja do Picassa. URL: http://www.zzjzpgz.hr/nzl/47/picasso.htm
Lowenfeld, V.; Edwards, B. Drawing Development in Children. URL:
http://www.learningdesign.com/Portfo...#anchor2512595
Ring, K. Young children drawing: the significance of the context. URL: http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/00001927.htm
Moj D.također. Barbi , sad mi je lakše , jer sam se malo brinula zbog toga.mitri prvotno napisa
Baš me zanima ova tema, razmišljala sam često o tumačenju crteža. Malo i ništa znam o tome, što se gleda i kako se analizira.
Malo me zbunjuje to što mi se čini da može biti dosta utjecaja sa strane na dječji crtež. Neku djecu se uči crtati (npr. šta se sve nacrta kad se crta čovjek), a neka taj crtež sama razvijaju. Može li se to raspoznati u analizi? Onda, oni se kopiraju međusobno. Recimo, zadnjih mjeseci sva sunca u našem vrtiću imaju zakrivljene zrake koje završavaju spiralno. Izbor boja - kad se crta drvenim bojicama, činjenica je da se tamne vide dobro, a svijetle jako slabo. Crna ostavlja najbolji trag!
Inače, moji su od žute boje, obojica, i to je kao nešto jako pozitivno (kažu tete).
Jako zanimljiva tema.
brane![]()
Sa crnom većina crta ali boja drugim bojama. I onda se gleda crteže kronološki, uzmu se stariji, noviji pa uspoređuju i analiziraju. Gleda se koje boje su najzastupljenije, veličina likova, položaj..djeca kroz crteže izražavaju osjećaje i to je super metoda. Inače se često od djece traži da crtaju svoju obitelj. Znate zašto? Jer baš kroz taj crtež može se saznati puno toga o djetetu-kako se osjeća u vlastitoj obitelji (gdje se smjestilo-kraj mame, tate, između, sa strane...), tko joj je bitan više ko manje (važnije osobe će crtati možda malo veće, bit će kreativnije kad su detalji u pitanju), može se vidjeti kako vidi braću/sestre.. isto po položaju, veličini, upotrebi boja, detaljima...
Ali ne možeš uzeti crtež dvogodišnjaka pa analizirat. nego veću djecu koja crtaju već dugo i snalaze se bojama, olovkama i motorikom
I Sonja je imala tu fazu..i isto sam se bila zabrinula pa smo ju potajno promatrali i mi i rekla sam tetama u vrtiću isto, i prošlo ju je...mitri prvotno napisa
Hoću reći to je bila samo umjetnička faza, znaš ono ko Picasso i njegova plava faza![]()
Treba li klince "učiti" da crtaju i koriste olovke/flomastere/pastele? Ili im je bolje samo dati materijal i pustiti neka sami otkriju čari boja i oblika?
mene stalno čuvala teta (mamina sestra) koja je imala plavu kosu,i tada je moja mama imala i po 3 24-satna dežurstva tjedno,pa sam ja skoro danonoćno visila kod tete.i tako sam ja za temu "moja mama" nacrtala plavokosu ženu.inače sam i ja jako dugo bila ko klinka u fazi crnila,čak se sjećam da mi je jednom teta u vrtiću podviknula "lasice,pa nee sve opet crnooooo!"
![]()
i isto sam crtala gigantske crteže i slova.i dan danas to radim.išla sam na neki likovni atelje i prek cijelog papira sam nacrtala buket koji je bio predmet crtanja,ali totalno nesvjesno.moja pedagogica je to nazvala horror vacui. 8)