Muči nas matematika - prirodnjakice možete li pomoći?
Kako umjetničkoj duši (8. razred OŠ) objasniti:
*) da je korijen iz (2a na kvadrat) = korijen iz 2 x korijen iz (a na kvadrat), i da je svejedno da li piše (2a na kvadrat) ili (25k na kvadrat) ili (xy na kvadrat)?
*) da je duljina kružnice isto što i opseg kružnice?
*) što je površina nekog lika?
*) da (a + b) na kvadrat nije jednako a na kvadrat + b na kvadrat?
...
Problemi su naravno počeli u prvom r., kada je ispod sličice na kojoj su prikazane tri ptičice koje sjede na krovu a dvije su kao odletjele, obavezno pisala 5 – 3. Za broj 12 redovito je pisala da ima 1 jedinica i 2 desetice (za bilo koji broj je obrtala jedinice i desetice).
Tada (u prvom razredu) otišla sam školskoj pedagogici s nadom da će mi pomoći nekim savjetom kako da kćerki objašnjavam matematiku. Pedagogica je bila sretna što ima roditelja koji žele pomoći djetetu.... Testirala je kćer i poslala je na vježbe kod logopedice – nikakve promjene ja nisam primjetila. I tako godine prolaze, sada osim matematike imamo probleme i sa fizikom i kemijom (bilo teško pretpostaviti?).
Neki dan sam objašnjavala što je pozitivni ion. Prvo sam crtala atom. Jezgru s P i N i oko njih kruže E, neki bliže jezgri, neki dalje, oni najdalji vole iskočiti, otići... Tako nastane pozitivni ion – atom izgubi jedan ili više E... Onda sam mahala rukama i plesala po sobi glumeći E.
Ja: Što je pozitivni ion?
T: Atom.
Ja: Kakav atom?
T: (nema odgovora)
Ovu priču o ionu je slušala valjda treći puta (na žalost uvijek pričam na isti način, jer drugačije neznam), a zadatke iz matematike s vrha ovog posta rješavala je peti dan za redom (isti tip zadatka, samo različiti brojevi) i svaki dan ponavlja iste greške:
*) korijen iz (2a na kvadrat) = 2a,
*) za duljinu kružnice izračuna površinu.
...
Doduše bile su možda još dvije greške koje jučer nije ponovila. Možda je to ipak neki napredak?
Znam da ovdje ima i profesorica i psihologica – imate li kakav savjet, smjernicu, knjigu ili barem kako bi vi objasnile ovo s korjenima?
Inače kada razgovaramo o životnim (i duhovnim) vrijednostima, međuljudskim odnosima, kazališnoj predstavi – potpuno smo ravnopravni sugovornici (zato sam na početku napisala da je umjetnička duša).
I još jedna napomena. Ocjene iz kontrolnih iz engleskog (uglavnom gramatika) obavezno su bile 1 ili 2. Nakon što je krenula na instrukcije (1 puta tjedno po 90 min) dobiva 4 i 5.
Re: Muči nas matematika - prirodnjakice možete li pomoći?
Citiraj:
NetkoMiOteoNick prvotno napisa
Kako umjetničkoj duši (8. razred OŠ) objasniti:
*) da je korijen iz (2a na kvadrat) = korijen iz 2 x korijen iz (a na kvadrat), i da je svejedno da li piše (2a na kvadrat) ili (25k na kvadrat) ili (xy na kvadrat)?
Sta Vi zelite da postignete tim objasnjavanjem: da dete zapamti svojstvo operacije korenovanja ili da ono razume zasto to svojstvo vazi?
Po mom misljenju, samo svojstvo ucenik treba da zna napamet i da ga sa lakocom primenjuje u zadacima koje resava. To se ne postize nikakvim objasnjavanjima i ubedjivanjima, vec iskljucivo vezbom. Zbirku u ruke, i neka resava zadatke - samostalno.
Ako hocete da joj objasnite zasto to svojstvo vazi, pogledajte tu lekciju u udzbeniku. Dokaz mora da postoji. A najbolje bi bilo da ona to samostalno uradi.
Citiraj:
*) da je duljina kružnice isto što i opseg kružnice?
Citiraj:
*) što je površina nekog lika?
Citiraj:
svaki dan ponavlja iste greške:
*) korijen iz (2a na kvadrat) = 2a,
*) za duljinu kružnice izračuna površinu.
Dakle, ja bih iz ovoga pre zakljucila da ona ne zna formule za obim i povrsinu kruga (tj. mesa ih), nego da ne razlikuje pojmove obima i povrsine. Formule mora da nauci napamet. Sto se objasnjenja tih pojmova tice, najbolje je pogledati kako je to objasnjeno u udzbeniku.
Citiraj:
*) da (a + b) na kvadrat nije jednako a na kvadrat + b na kvadrat?
Neka sama isproba za nekoliko raznih vrednosti a i b, i proveri da se ne dobija isti rezultat. Dodatno, ona treba da zna napamet formulu za kvadrat binoma, i osim toga da zna kako se ona izvodi (to ce joj pomoci i u pamcenju i u razumevanju). I ovde samo mogu da ponovim da mora da proradi mnogo zadataka.
Citiraj:
Neki dan sam objašnjavala što je pozitivni ion. Prvo sam crtala atom. Jezgru s P i N i oko njih kruže E, neki bliže jezgri, neki dalje, oni najdalji vole iskočiti, otići... Tako nastane pozitivni ion – atom izgubi jedan ili više E... Onda sam mahala rukama i plesala po sobi glumeći E.
Ja: Što je pozitivni ion?
T: Atom.
Ja: Kakav atom?
T: (nema odgovora)
Ovu priču o ionu je slušala valjda treći puta (na žalost uvijek pričam na isti način, jer drugačije neznam)
Iskreno, iako je Vasa dobra volja i razigranost za postovanje, mahanje rukama i plesanje kao gluma kojom se predstavlja elektron, potpuno su neprimereni materiji koju pokusavate da priblizite cerki, a narocito su neprimereni njenom uzrastu. Ona jednostavno treba da nauci iz knjige sta je atom, elektron, jezgro, jon itd.
I jos nesto - mislim da se previse koncentrisete na tu umetnicku stranu njene duse, zadacice sa pticama iz prvog razreda, i njenu ravnopravnost pri razgovoru na odredjene teme. To je sve potpuno nebitno kada se razgovara o njenom jako losem snalazenju u gradivu matematike i fizike.
Koliko se god to moze zakljuciti iz tog Vaseg jednog posta, rekla bih da Vasa cerka ima lose radne navike, ne ume da uci, i navikla je da joj servirate sve na gotovo i skoro pa Vi da ucite umesto nje. Ona treba da vezba i uci samostalno, da proradjuje desetine zadataka za svaku oblast, da nauci napamet definicije osnovnih pojmova, kao i njihova svojstva.
Re: Muči nas matematika - prirodnjakice možete li pomoći?
Citiraj:
Zoranova draga prvotno napisa
Citiraj:
NetkoMiOteoNick prvotno napisa
Kako umjetničkoj duši (8. razred OŠ) objasniti:
*) da je korijen iz (2a na kvadrat) = korijen iz 2 x korijen iz (a na kvadrat), i da je svejedno da li piše (2a na kvadrat) ili (25k na kvadrat) ili (xy na kvadrat)?
Sta Vi zelite da postignete tim
objasnjavanjem: da dete zapamti svojstvo operacije korenovanja ili da ono razume zasto to svojstvo vazi?
Po mom misljenju, samo svojstvo ucenik treba da zna
napamet i da ga sa lakocom primenjuje u zadacima koje resava. To se ne postize nikakvim objasnjavanjima i ubedjivanjima, vec iskljucivo vezbom. Zbirku u ruke, i neka resava zadatke -
samostalno.
Apsolutno se NE slazem.
Re: Muči nas matematika - prirodnjakice možete li pomoći?
Malo sam ohladila.
Citiraj:
*) da je duljina kružnice isto što i opseg kružnice?
Opseg kruznice je jednostavno naziv za duljinu kruznice i koristi se u matematici da si pojednostavimo zivot. Jer bi bilo prekomplicirano govoriti duljina kruznice, duljina ruba pravokutnika, duljina ruba trokuta i sl. Matematicki jezik je jezik sam po sebi a sluzi tome da se svi razumijemo kad govorimo o matematickim zadacima i pojmovima. Da se ne petljamo jer jedan misli ovo, a drugi ono. Pa je tako opseg jednostavno matematicki izraz za odreden pojam i kao takav se jednostavno mora nauciti. Al dobro je kad osoba pita "sto to znaci". Bolje sigurno nego da samo nabuba. Jer da bi koristio rijec, moras joj znat znacenje.
Citiraj:
*) što je površina nekog lika?
povrsina nekog lika je broj kvadratica odredene mjere kojima mozes "poplocat" taj lik. Ako mjerimo povrsinu u mjeri npr cm na kvadrat (zato i velimo cm na kvadrat jer on predstavlja kvadrat kojemu je stranica duljine 1 cm), onda ako je neki lik povrsine 25 cm na kvadrat, to znaci da mozes taj lik prekriti s 25 kvadratica stranica duljine 1 cm, s tim da ces ih mozda morat prerezat na manje komadice da bi ih uspio ugurat u lik. Neke likove mozes tako poplocavat ako ti se bas hoce, a neke ne mozes taman da se samo time bavio do kraja zivota. Al svejedno, da imas beskonacno puno vremena onda bi mogao (kao sto je npr. kruznica). Za ove koje ne mozes postoje racunice kojima mozes pokazati da, ako imas beskonacno puno vremena, mozes ih poplocati s tocno toliko kvadratica, al vecim dijelom su te racunice visa matematika i nemamo druge nego im jednostavno vjerovati (npr. da je povrsina kruga Pi puta radius na kvadrat).
Za umjetnicku dusu mozda ima smisla na nekoliko primjera pokazati kako formula za povrsinu odredenog lika zaista korespondira s poplocavanjem kvadraticima. Ak treba, pokusam sloziti nesto pa posaljem na mejl. Onda ce biti lakse i prihvatiti formulu takvu kakva je a ne je prihvatiti kao Bogom danu.
Citiraj:
*) da (a + b) na kvadrat nije jednako a na kvadrat + b na kvadrat?
Primjerom. Uzmi da a=1 i b=1. Ili a=2, b=5, it.d
I onda uzmi pa izracunaj tocno kolko je (a+b)^2. (odnosno (a+b)^2= (a+b)(a+b) = (a+b)a + (a+b)b = a*a + b*a + a*b + b*b = a^2 + a*b + a*b + b^2 = a^2 + 2*a*b + b^2.) Pa onda vidi na primjerima koje ste napravili kako se to uklapa.
itd.