Savjet tjedna Najnovije vijesti na portalu
Konačno ipak pravobranitelj osiguranja
Kada će se konačno i u Hrvatskoj uvesti normalni načini komuniciranja i rješavanja sporova nastalih između osiguratelja i njihovih stranaka i to izvan suda, u okviru osigurateljne struke? Ovo što je sada doista je nemoguća situacija. Osiguratelji su država u državi. Sve čine da predmet dođe na sud i vodi se nekoliko godina. Što to košta živaca i para njihove stranke – nije im važno… Kršenje pravila struke i vlastitog Kodeksa ponašanja svakodnevna je pojava…
Navedena je bit prilično opširnog pitanja našeg čitatelja C.V. koji se žalio na sadašnju situaciju u kojoj se našao. Imao je osiguranje skladišta od provale kod jednog našeg osiguratelja. Rješenjem slučaja i ponudom isplate osigurnine nije zadovoljan, jer mu ne nadoknađuje potpunu štetu, a kad je osiguravao zastupnik osiguratelja ga je uvjeravao da ima potpuno osiguranje. Postupak žalbe na rješenje je u tijeku, ali ne očekuje pozitivno rješenje, jer – kaže – neće „služba protiv službe“, a zna dobro što znači sudski se sporiti i čekati nekoliko godina uz unaprijed akontiranje troškova postupka i potpunu neizvjesnost što se tiče ishoda. Lamentiranje g. C.V. je svakako opravdano.No, ipak, malo po malo i u ovoj oblasti se mijenja situacija.Novi, kažu, europski, propisi u oblasti osiguranja posvetili su prilično mnogo pozornosti zaštiti potrošača osigurateljnih usluga. Od sklapanja ugovora o osiguranju i obveze da se ugovaratelju osiguranja/osiguraniku dadne informativni memorandum s važnim podacima o osiguratelju (i njegovoj podružnici) i o namjeravanom ugovoru o osiguranju, pa do zaštite interesa osiguranika u slučaju nastanka osiguranog slučaja.
Osiguratelji su, među ostalim, do kraja ove godine obvezni ustrojiti unutrašnju službu rješavanja prigovora stranaka, pa žalba o kojoj govori naš čitatelj u budućnosti neće biti, nadamo se, beskorisni papir na koji se ne isplati trošiti vrijeme. Osim toga, obvezno je postojanje unutrašnje kontrole u osigurateljnom društvu, kojoj će se nezadovoljne stranke također moći žaliti na nezakonitosti postupanja osigurateljevih službi. Konačno, u okviru osigurateljne struke, točnije, u okviru Hrvatskog ureda za osiguranje, do kraja godine formirat će se služba pod nazivom „Pravobranitelj(stvo) osiguranja“, kojoj će nezadovoljne stranke i službeno moći podnijeti žalbu na odluku osiguratelja.
U pravobraniteljstvu će biti Pravobranitelj osiguranja i Vijeće pravobraniteljstva, u čijem sustavu su predstavnik osiguratelja (imenuje ga Hrvatski ured za osiguranje), predstavnik potrošača (imenuje ga Hrvatska udruga potrošača) i neovisni stručnjak iz područja osiguranja, financija ili gospodarskog prava ( imenuje ga Hrvatska agencija za nadzor financijskih institucija – HANFA, dakle Država).
Nezadovoljne stranke će moći pravobranitelju osiguranja podnijetu žalbu. On će po toj žalbi morati postupiti - traži odgovor na žalbu, razmatra činjenično stanje, raspravlja o dokazima, nastoji da se stranke nagode, a ako to nije moguće – donosi odluku uz obrazloženje, koju dostavlja osiguratelju. Važno je napomenuti da je postupak pred pravobraniteljem potpuno besplatan, osim troškova zastupnika i punomoćnika, koje će – ako ih imaju morati snositi same stranke u postupku. Odluka pravobranitelja, koji je neovisan i samostalan u radu, ide na izvršenje osiguravatelju. Ukoliko osiguratelj odluku ne izvrši – pravobranitelj o tome izvješćuje državno nadzorno tijelo.
Na taj način osigurava se brza kontrola zakonitosti postupanja osiguratelja, a državi ostaje niz mogućnosti discipliniranja nekorektnog osigiratelja.
Redakcija, Dr. sc. Marijan Ćurković - 9.10.2006