Datum objave 03.11.2006 19:19
Zadnja izmjena 03.11.2006 19:19
Pošalji na mail Ispiši Komentiraj
--------------------------------------------------------------------------------
Događaji dana
U školama će učiti da sigurnog seksa nema
Piše: Ivana Kalogjera-Brkić
Foto: Neja Markičević
--------------------------------------------------------------------------------
ZAGREB - Sigurnog seksa nema. Prezervativ štiti, no on nije sigurno sredstvo zaštite. Mladi bi trebali imati “sposobnost samosvladavanja” i tako ne pribjeći masturbaciji. Homoseksualce treba prihvatiti, no učenici moraju znati da svaki izbor nije jednako vrijedan.
Na taj bi način spolni odgoj od idućeg polugodišta trebao biti prezentiran učenicima u 50-ak osnovnih škola koje će eksperimentalno uvesti program zdravstvenog odgoja i obrazovanja. Naime, Udruga Grozd - Glas roditelja za djecu, čiji bi se program trebao uvesti u osnovne škole pod pritiskom je Primorčeva povjerenstva za zdravstveni odgoj odstupila od nekih teza iz programa, ali ne od svih. Grozd tako nije pristao da se iz programa izbaci pojam “siguran seks”.
Osnovne postavke
Mladi se trebaju samosvladavati i izbjegavati masturbiranje
Prezervativ štiti, no nije posve siguran
Homoseksualce treba tolerirati, ali svaki izbor nije jednako vrijedan
Sve vrste kontracepcije
- Mi to nismo izbacili jer mladima želimo reći cijelu istinu. U našem programu mladi će dobiti informaciju o svim vrstama kontracepcije, no nećemo promovirati siguran seks jer on ne postoji - pojasnio je Ladislav Ilčić, jedan od autora Grozdova programa spolnog odgoja, u javnosti poznatiji kao dopredsjednik Udruge za cjeloviti spolni odgoj Teen star.
Grozd je odustao od sporne definicije masturbacije, koja je prema izvornoj verziji programa bila predstavljena kao devijantan oblik ponašanja nastao zbog “kratkog spoja u mozgu”.
Preporuku daje povjerenstvo
- Mi želimo odgajati djecu tako da ona postanu sposobna kontrolirati vlastito spolno uzbuđenje i da budu sposobna nadvladati eventualnu naviku masturbiranja. U programu se ne govori o tome da je to štetno - rekao je Ilčić. Što se homoseksualizma tiče, Ilčić kaže da oni kod djece žele razviti to da budu sposobna prihvatiti svaku osobu bez obzira na njezino spolno opredjeljenje, ali svi moraju imati pravo na izbor.
- Dakle, sloboda izbora da, ali djecu želimo odgajati tako da shvate kako svaki izbor nije jednako vrijedan - rekao je Ilčić. Prema programu udruge Grozd koju podupiru četiri vjerske zajednice, spolni bi se odgoj trebao predavati od 5. do 8. razreda osnovne škole i u srednjim školama.
Preporuku po kojem će se programu raditi u školama dat će Povjerenstvo za zdravstveni odgoj koje je zasjedalo jučer kasno poslijepodne. Konačnu odluku donijet će ministar Primorac uz konzultacije s ministrom zdravstva.
Autori programa spolnog odgoja
Autori programa spolnog odgoja koji je ponudila Udruga Grozd uz Ilčića su dr. Iris Tiček sa Sveučilišta u Zadru, Suzana Perinčić, ginekologinja, dr. Martin Ćuk iz KB-a Sestara milosrdnica, mr. Marija Ćurlin s Medicinskog fakulteta u Zagrebu i Mirjana Bastić, profesorica biologije u OŠ Rudeš. Zanimljivo je da je za koordinaciju cijelog posla Grozd imenovao Nenada Markovića, bivšeg Primorčeva pomoćnika za osnovno školstvo, koji je, među ostalim, bio zadužen upravo za izradu programa zdravstvenog (spolnog) odgoja.
Forum za slobodu odgoja u svom je programu, pak, na nekoliko mjesta za literaturu preporučio udžbenik “Uvod u ljudsku spolnost”, za koji je predgovor napisao dr. Aleksandar Štulhofer, koji i sam sjedi u povjerenstvu što odlučuje o programima.
Potičemo djecu da sama dođu do informacija
Zeleno svjetlo Povjerenstva za zdravstveni odgoj, ali samo za srednje škole, dobio je i nešto liberalniji program Foruma za slobodu odgoja. Autorima tog programa zamjeralo se da djeci žele prešutjeti djelotvornost pojedinih kontracepcijskih sredstava. Ladislav Ilčić kaže da u priručniku koji Forum citira kao obveznu literaturu izričito piše: “Nemojte djeci govoriti postotke sigurnosti kontracepcijskih sredstava”. Vesna Muhoković-Puhovski tvrdi da to nije istina. - Riječ je o uputi didaktičke, a ne sadržajne naravi. Mi djecu potičemo da sama dođu do informacije, a ne da im se ona servira na tanjuru jer to nije suvremen pristup - rekla je Muhoković-Puhovski