[quote="Zdenka2"]ja uopće i ne sumnjam u to samo sam rekao da sve to kaj si nabrojala ne znači ništa kad je u pitanju pogled na svijet oko nasbubimirko prvotno napisa
[quote="Zdenka2"]ja uopće i ne sumnjam u to samo sam rekao da sve to kaj si nabrojala ne znači ništa kad je u pitanju pogled na svijet oko nasbubimirko prvotno napisa
Prihvaćam kritiku da ja možda živim u, uvjetno rečeno, izdvojenom svijetu, međutim, ako i sama kažeš da su takvi ili slični odgojniciljevi ispravni, zašto onda barem ne pokušati ići u tom smjeru? Zašto odustati unaprijed, dići ruke od te djece? Slažem se da je veliki, odnosno najveći problem naći kvalitetne predavače, bez kojih sve skupa pada u vodu, ali tako je za sve predmete, to ne znači da ne treba ići s time. Slažem se i s ovim što si rekla za kućni odgoj, ali ja bih htjela da me i škola podupire u tome. Osim toga, ja ne znam sve, nisam stručna u svim pitanjima i voljela bih da te stvari moj sin doznaje od stručnjaka. Da se razumijemo, ja ovdje nisam nikakav zagovornik programa Grozd kojeg nisam još ni vidjela, pa niti nemam o njemu zaokruženo mišljenje. Ja sam ovdje iznijela neke svoje odgojne ciljeve u pogledu mog djeteta i ostale djece, naravno i mislim da su oni sposobni prihvatiti cjelovito razmišljanje o svojoj spolnosti. Koliko sam do sada pratila, a pratila sam pomno, osvjedočila sam se da Forum za slobodu odgoja ni približno ne nudi ono što ja za svoje dijete želim, a Grozd nudi nešto više barem u koncepciji, a o pojedinostima nakon što dobijemo uvid u detalje programa.Mony prvotno napisa
Joj, Zdenka2... Ja bih tebe za predsjednicu, bez šale![]()
Ne pričam o nagonu. Ja čak mislim da velik broj mladih ne stupa u odnose iz nagona ili nasušne potrebe nego iz trenda. Ja pričam o razumijevanju seksualnosti, kao nečem introspektivnom, poimanju naše i uloge partnera, ljubavi pa i nagona u njoj, nečemu što ne donosi naobrazba kroz uputu tipa, da citiram jednu gore navedenu "masturbacija je okretanje sebi" nego zrelost, iskustvo i stil života, a oblikovat će ga dijelom odgojna ostavština obitelji.Zdenka2 prvotno napisa
U školi će većina djece shvatiti to kao..ne znam, nastavno gradivo. Tek će malo njih o tome razmišljati na način na koji se želi potaknuti razmišljanje. Jednostavno nisu dovoljno zreli. Sjećam se moje generacije. Većina dečkiju je do u detalja znala "tehničke" aspekte tjelesnosti...a drugo...koje drugo?..drugo ne postoji a i ne zanima meMožda generaliziram, ali škole ionako nisu kreirane za manjine.
vidiš, ja baš mislim da je dob 13-16 godina prava za izgraditi neki načelni stav o seksualnosti, prije nego počne "akcija" i hormoni podivljalju dovoljno da zamute razum, a pritisak vršnjaka postane prejak
inače, koliko sam razumjela štulhofera (na početku teme je bio link iz jutarnjeg, preporučujem), odgađanje preranog stupanja u spolne odnose također je cilj foruma i ostalih sličnomislećih
prema tome, alternativa grozdu nije seks uvijek i svakako, već objektivno informiranje kako bi tinejdžeri mogli donijeti pametnu odluku, a ne uskraćivanje i izvrtanje činjenica kako bi ih se zastrašilo, a oni onda blentavi i nezaštićeni opet rade isto, ali s gorim posljedicama
Juroslave, promoviranje i poticanje apstinencije umjesto informiranja o kontracepciji i (relativno) sigurnom seksu opasno je jer ignorira činjenicu da se mladi i tako seksaju, pa će bez znanja o zaštiti posljedice biti daleko teže. Npr. promocija apstinencije i edukacija protiv kondoma od strane crkve u Africi nije smanjila broj umrlih od AIDS-a, NAPROTIV!Juroslav prvotno napisa
E pa ja mislim da je to opasno!![]()
Ne dao mi Bog, ne idem ja iz znanosti. Tu vrstu strasti mi politika ne može pružit.ina33 prvotno napisa
Slažem se s Metvicom u tome da djecu treba educirati prije nego što "krenu u akciju". Koliko sam shvatila, program Grozda koji je prihvaćen za osnovnu školu se odnosi na još mlađu dob, na djecu od 10-12 godina. Koliko god mi se godina nakupilo, ja se jako živo sjećam sebe u svim razdobljima svog života i utoliko mi je lakše razumjeti potrebe svog djeteta i uopće mladih osoba. Ja se sjećam da su me itekako lupali nagoni, ali sam bila sposobna i spremna razmišljati o seksu i na drugim razinama. Imala sam vrlo jasan pojam o svom dostojanstvu i o dostojanstvu osoba, dečki koji su me privlačili i obratno. Zašto bih mislila da moj sin to ne može?
Metvice, u emisiji Otvoreno, a i u novinama, je bilo rečeno da upravo Forum za slobodu odgoja ne obavještava detaljno postotke zaštite od trudnoće i spolnih bolesti upotrebom pojedinih kontraceptivnih sredstava. Deklarativno se zalažu za edukaciju i o odgađanju stupanja u spolne odnose, ali u praksi se, čini mi se, sve svodi na propagiranje kondoma, odnosno na politiku najmanje štete. Nemam ja ništa protiv toga, ne zatvaram oči pred realnošću, ali želim da se djeci osim toga ponudi i mnogo više.
Ja mislim da bi prevencija preranom stupanju u odnose ponajprije bilo maknuti iz medija "poticajne" sadržaje..da jednsotavno seksanje ne bude "furka". Nijedna škola ne može popraviti koliko npr, televizija ili sociološki trend koji donose mediji (ubrajam internet kao vrlo utjecajan medij) može pokvariti...
nije mi jasno na koju kategoriju učenja misliš?vidiš, ja baš mislim da je dob 13-16 godina prava za izgraditi neki načelni stav o seksualnosti
možemo se složiti da dječaci sazrijevaju kasnije od cura, ali ne prezaju u toj dobi od kojih 14-15 ući u seksualne odnose.
Što možemo takvom primjerku, koji čini ono što i društvo oko njega, objasniti?. Kakva je njegova percepcija seksualnosti,...Bojim se ništa osim samog čina seksa, zavodljivo donje rublje i žene koje virka potajno na kompu svojeg tate, dok su roditelji na poslu. Kako u njemu stvoriti posteljicu da je taj seks mnogo veći od njega i da li shvaća dubinu stvari u koju se upušta. Da to nije samo hvalisanje pred frendovima i ejakulacija?
Ja mislim da će takav to shvatiti tek u nekoj 20-30 godini.
Do onda ga obrazuj u nečemu što može pojmiti, pokušati reći bez dogmatskog okvira da seks prije 16-17 nije baš pametan, a ako je to suvišno ("jer svi kuleri to rade") onda mu barem reci kako ostati fizički zdrav i kome se eventualno obratiti za pomoć.
Po mojem mišljenju i opetovano, nitko na ovom svijetu ne može utjecati u procesu spoznaje svijeta i samog sebe kao roditelji.
I Virgo30 i Metvica imaju i te kako dobre argumente.... Ne znam, nemam dijete te dobi, razmišljam se samo u kakav će svijet moje ljubljene tri nećakinje izrasti... I siguran sam u dobar jer imaju svu roditeljsku pažnju i ljubav... Idealist u meni se slaže sa zdenkom2, a pragmatičar s Virgo30 i Metvicom... Sjećam se da smo mi, kad smo išli u školu, imali jedan par sati u osnovnoj školi više manje iskombinirano etičko-zdravstveni pristup, iako je zdravstvenog bilo više... A sad, koliko smo zreli/e bili... Meni je to nekako ostalo u dobrom sjećanju jer je to predavala jedna ženska osoba koja je bila normalna i koja je bez vrijednosnih stavova apelirala na naš osjećaj odgovornosti. Tako sam ja to percipirala. A kako su percipirali muški (imali smo to zajedno, bez odvajanja) ne sjećam se baš... Mislim da nije bilo pretjeranog smijuljenja i sprdačina.
Virgo, prema podacima koje sam pročitala svaki treći srednjoškolac, više dečki nego cure su seksualno aktivni - dakle 2/3 njih nije seksualno aktivno, a i oni imaju iste godine. S obzirom na to, ja ne vidim nikakvo idealiziranje u svojim odgojnim ciljevima što se tiče seksualnosti. Da, recimo im sve o kontracepciji, ali zašto ne postaviti letvicu i malo više od toga?
U potpunosti se slažem sa Zdenkom2.![]()
Seksualnost nije puko zadovoljavanje nagona nego ih teen. vežu uz prve ljubavi, emocije u toj dobi mogu biti jako poljuljane, ranjive ( jer još nisu sazrele...) .
Djevojke žele biti voljene doživljavaju velika razočaranja ako osjete da su nekom klincu služile samo kao predmet želje, a to davanje sebe, svoga tijela ostaje kao sijećanje za cijeli život...
Tako su meni zadrti i zaostli pogledi onih koji misle da je to puka tjelesnost (njima pogled ne doseže dalje od nosa).
Dobro, mogu pristati na kompromis. Postavimo letvicu. Uvijek ima senzibilnije djece.
Samo sam protiv toga da se docira, a više da se savjetuje. Svako dociranje pubertetlija o tome kako treba, što treba i što bi pritom trebali osjećati ima obično kontraefekt kod onih kod kojih bi bilo najpotrebnije da djeluje.
Naravno. Ima takvih, mahom kod djevojki. I tu opet povlačim odgovrnost roditelja koji moraju znati usaditi svojoj djeci, osobito djevojčicama samopouzdanje da se mogu nositi s takvim situacijama i da ne upadaju u seksualni odnos iz zaljubljenosti. Ja sam također kao djevojčica i tinejdžerka bila zaljubljena ali nikad bezglavo i po cijenu dostojanstvaSeksualnost nije puko zadovoljavanje nagona nego ih teen. vežu uz prve ljubavi, emocije u toj dobi mogu biti jako poljuljane, ranjive ( jer još nisu sazrele...) .
Ali ima i onakvih kakvi su bili dečki (od 14-18 god) iz lokalnog rukometnog kluba koji nisu uopće bili ranjivi. Ja bih ih prije nazvala "klipanima", a njihove avanture dekoracijama za lokalnu slavu![]()
Potpisujem. A za mog M. bih htjela da ne bude takav klipan.Virgo30 prvotno napisa
Ja mislim da smo svi ranjivi, ali da dečki to češće zakopaju negdje jaaako duboko, u skladu s porukama koje im društvo daje od malih nogu.
I mislim da osnova seksualnog odgoja mora biti o osjećajima, željama, granicama i komunikaciji, ali da se mora dati i znanstveno ispravna informacija o kontracepciji i njenim prednostima i rizicima.
I ja želim da se djeci ponudi više - samo je pitanje što i kako. A i od koga.Zdenka2 prvotno napisa
Koliko znam, program Foruma je i Povjerenstvo ocijenilo nedostatnim, tj. da ga treba dopuniti.
No kad kažeš da se neki subjekt deklarativno za nešto zalaže, a u praksi se vjerojatno svodi na nešto drugo, to mi zvuči ili kao predrasuda ili kao dobro poznavanje činjenica.
A to je upravo moj stav prema Grozdu.I njihov program je ocijenjen problematičnim u nekoliko stavki, što su i oni i Ministarstvo ignorirali i pustili ga takvog u cjelini u škole.
Pa nemam razloga vjerovati da program blagoslovljen od svih crkvenjaka (iz institucija čije stavove poznajem i ne prihvaćam) može prenijeti onu poruku o seksualnosti koju bih ja željela da moje (trenutno nepostojeće) dijete dobije.
A možda obje imamo predrasude![]()
moje misljenje: ne smatram da je toliko potrebno da se seksualne aktivnosti mladih odgode sve dok ne postanu zaista zreli i odgovorni prema sebi i partneru.
Dovoljno mi je da:
a. znaju sve o kontracepciji i zastiti od spolnih bolesti
b. znaju prepoznati, i koliko je u njihovoj moci, obraniti se od zlostavljanja i manipulacije.
Time zelim reci da ne ocekujem da ce se prvi put poseksati tek kad zaista budu u stabilnoj, zreloj i odgovornoj vezi s osobom koju vole i koja njih voli.
Mozda ce to koji put napraviti i 'neodgovorno', iz sporta, na jednu noc, iz znatizelje. Ne brine me to previse, ako je udovoljeno uvjetima a i b.
Bila sam ( a i jos jesam zapravo), u intimnim vezama s osobama koje su tako 'sportski' i rano zapocele sa seksualnim aktivnostima a kasnije su bili savrseno sposobni ostvariti ozbiljne, odgovorne i u svakom pogledu zrele veze.
Ja cu im ponavljati i a i b sto cesce, da im se usjeku u mlade mozgice. I od skole ocekujem da im ponavlja to isto, ni vise, ni manje.
O etickoj dimenziji spolnosti nisam sigurna da zelim da slusaju u skoli, u najmanju ruku sam podozriva prema toj mogucnosti.
Skola je, izmedju ostalog, socijalna institucija, dizajnirana kako bi perpetuirala drustveni poredak i ucvrscivala vladajuce drustvene vrijednosti.
A nisam sigurna da zelim da se vladajuci drustveni stav prema spolnosti perpetuira u svijesti moje djece.
[quote="VedranaV"]Ja mislim da smo svi ranjivi, ali da dečki to češće zakopaju negdje jaaako duboko, u skladu s porukama koje im društvo daje od malih nogu.[quote]
Kad govorimo o osjećajima, OK. Ovdje je problem stupanje u seksualne odnose koji ipak mogu kod nekih biti vrlo daleko od osjećaja..ipak mislim da se rijetko kad dešava da cura željna slave odvuče nekog nježnog dečka u krevet , "iskoristi" i onda ga ostavi, a da se taj poslije osjeća iznevjerno, prevareno i bez dostojanstva.
Mislim da su tu ipak spolne razlike goleme.
Razdvajaš seks i osjećaje?
Ili razdvajaš seks i ljubav?
Ljubav i povišenu dozu altriuzma koju ljubav nosi, naravno, osjećaji su razni..Imaš point.
Ja sam već rekla da ne zastupam Grozd i da zapravo ne znam nudi li mi on ono što ja želim za svoje dijete, tako da ja tu nisam nešto čvrsto opredijeljena između dvije strane. Štoviše, upravo mi se ne sviđa ta polarizacija koja se uvijek pojavljuje i širi se u sve pore društva. Ne gledam na stvari na taj način: ili si s ovima ili s onima. Iskreno rečeno, meni se ovdje Grozd čini kao manje loš, tebi vjerojatno obratno. Što se tiče predrasuda, vjerujem da ih imamo obje, ali mislim da smo ih obje spremne i ispravljati.Metvica prvotno napisa
Smatram da je dosta razumno i ovo što piše a zakaj, ali se ne slažem da djecu ne treba educirati i više od tog a i b. Kad razmišljam konkretno o svom sinu, ja njemu ne planiram kad i kako će on stupiti u intimni kontakt s nekim i ne polazim tu s pozicije da ja znam kad je to dobro, a kad nije. Ali, kao što sam rekla, želim mu postaviti letvicu malo više, odnosno želim da razmišlja o etičkoj dimenziji spolnosti. I želim da mi škola u tome pomogne, a ne samo u a i b.
friške vijesti iz Koalicije!
Postovani clanovi i clanice Koalicije,
U ime koalicijskog odbora zelimo Vas izvijestiti o provedenim i planiranim aktivnostima Gradjanske koalicije STOP RIZICNOM SPOLNOM ODGOJU.
Prva i najvaznija vijest jest da Koalicija ima svoju web stranicu www.zamirnet.hr/stoprso na kojoj su dostupni svi materijali o kojima ce biti rijeci u nastavku poruke.
Koristimo ovu priliku da se najtoplije zahvalimo Suncani Spriovan iz ZaMirNet-a koja je u roku od 2 dana izdizajnirala kompletnu stranicu i strpljivo cekala do ranih jutarnjih sati, dok joj se posalju svi materijali. Puno hvala i svaka cast Suncana, u ime cijele Koalicije!
Izmedju ostalih materijala na webu, najvaznije je da su prvi put u javnosti dostupne cjelovite verzije GROZD-ovih programa, kakve su bile predocene Povjerenstvu za zdravstveni odgoja MZOS-a.
Druga najvaznija vijest je da smo danas odrzali prvu konferenciju za medije, na kojoj smo predstavili nase ciljeve, kao i analizu ove politike Vlade RH te analizu spornog dijela GROZD-ovog programa o ljudskoj spolnosti. Konferenciju za tisak organizirali smo povodom jucer slucajno otkrivene vijesti da se danas sastaje Povjerenstvo Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi za davanje suglasnosti za provodjenje eksperimentalnih programa u osnovnim i srednjim skolama (vidi prilog). Bilo je dosta novinara, zato gledajte vijesti i slusajte radio)
Jutros (18.01.2007.) smo urudzbirali dopis Ministru Ljubicicu u kojem trazimo da se prilikom donosenja odluke o ovim programima vodi znanstveno utemeljenim cinjenicama, odredbama Ustava RH, hrvatskog zakonodavstva i medjunarodnih standarda zastite ljudskih i djecjih prava, kao i javnozdravstvenim interesom (vidi prilog) .
Jucer (17.01.2007.) smo urudzbirali dopis Ministru Primorcu, sa zahtjevom za dostavljanjem kompletne dokumentacije vezane uz rad Povjerenstva za zdravstveni odgoj i obrazovanje, a sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama (na webu, "pod novosti").
Prekjucer (16.01.2007.) smo odrzali prvi sastanak koordinacijskog odbora Koalicije, na kojem smo se dogovorili o koracima koje cemo poduzeti.
Uputit cemo dopise Pravobraniteljici za djecu i Pravobraniteljici za rodnu ravnopravnost, Uredu za ljudska prava Vlade RH, Uredu za ravnopravnost spolova Vlade RH u kojima cemo trazimo misljenje, odnosno sluzbeno ocitovanje o modulima ljudske seksualnosti u programima GROZD-a. Dopise saljemo i Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo s molbom za strucnim misljenjem o modulima ljudske seksualnosti u programima GROZD-a.
Takodjer cemo uputiti dopise domacim i stranim strucnjacima od kojih cemo traziti misljenje o spornim modulima te njihovom procjenom ucinka takvog zdravstvenog odgoja i obrazovanja po zdravlje djece i mladih u Hrvatskoj. Njihova ce misljenja biti postavljena na web u rubriku "komentari". Ukoliko imate kontakt podatke nekog domaceg ili stranog javnozdravsvenog ili strucnjaka za pitanja spolnog odgoja, molimo Vas da nam ih proslijedite na cesi@zamir.net
Sljedeci sastanak koalicijskog odbora je u ponedjeljak (22.01.2007.) u 15 sati. Ukoliko imate sugestije za daljnje aktivnosti, molimo Vas da ih do tada uputite na e-mail: cesi@zamir.net
Svi materijali dostavljeni su Vam u prilogu ovoj poruci, a dostupni su i na webu (www.zamirnet.hr/stoprso). Molimo Vas da ih dalje proslijedite svojim prijateljima/icama, kolegama/icama, novinarima u Vasim sredinama ili ih iskoristite u Vasoj organizaciji javne rasprave na ovu temu. Informirajte nas, kako bismo novosti mogli na vrijeme staviti web.
U posebnoj poruci poslat cemo Vam promotivni mail Koalicije za koji Vas molimo da ga dalje saljete.
Srdacni pozdravi u ime Koalicijskog odbora,
Nives Miosic-Lisjak
Potpuno se slažem s tobomZdenka2 prvotno napisa
(mada ne garantiram za svoje predrasude)
i ja bih isto željela za svoje dijete. i svakako ću mu to nastojati prenijeti - tu se slažemoZdenka2 prvotno napisa
ali za razliku od tebe ja ne želim da mi škola u tome pomogne, jer u istu nemam povjerenja (ko što A Zakaj krasno reče o perpetuiranju društvenog poretka)
vidiš, ja bih to priželjkivala za svoje dijete (i ne samo svoje), jer mislim da je to krasna stvara zakaj prvotno napisa
što me ne priječi da vidim da je realnost drugačija
niti me potiče da to proklamiram kao jedini ispravni put
drugim riječima, osobno sam vrlo konzervativna
no ustajem s plamenim mačem u obranu prava onih koji to nisu
vjerojatno je u tome sva razlika među nama![]()
Zašto misliš da je etička dimenzija ograničena samo na Crkvu, etika je grana filozofije i nema veze s crkvom.a zakaj prvotno napisa
Inače, moralne vrijednosti spadaju u domenu društva i nisu odijeljene od njega
ja nisam nigdje spominjala crkvuBambi prvotno napisa
![]()
i znam dobro da je etika grana filozofije. studirala. polozila. naucila da eticari takodjer ne moraju imati puno veze s etikom
ne mislim ja da ucenje o spolnosti ne treba ukljucivati i eticku dimenziju, zapravo, mislim da svaka ljudska djelatnost ima svoju eticku dimenziju i da je treba osvijestiti. Samo sam jako skepticna spram uloge skole u tom procesu. Nisam skroz sigurna u tom svom stavu, to je vise osjecaj, i mozda bi me se dalo uvjeriti u suprotno.
Udruga GLAS RODITELJA ZA DJECU
prijedlog programa Zdravstvenog odgoja za osnovnu i srednje škole
Programe je izradio stručni tim u kojem su sudjelovali sljedeći autori:
Marijana Bastić, prof., OŠ Rudeš, Zagreb
Marija Cahunek-Žunec, prof., Odjel ovisnosti, KB «Sestre milosrdnice», Zagreb
Dr.sc. Dubravka Ciliga, Kineziološki fakultet, Zagreb
Martin Ćuk, dr.med., Klinika za pedijatriju, KB «Sestre milosrdnice», Zagreb
Mr.sc. Marija Ćurlin, Medicinski fakultet, Zagreb
Mr.sc. Renata Glavak, Institut društvenih znanosti «Ivo Pilar», Zagreb
Domagoj Gregov, učenik 2. razreda XV. Gimnazije, Zagreb
Mr.sc. Vesna Hercigonja Novković, Poliklinika za neurologiju i psihijatriju, Zagreb
Ladislav Ilčić, prof., udruga Glas roditelja za djecu, Zagreb
Damir Jagačić, prof., Univerzalna športska škola JUNIOR, Varaždin
Prof.dr.sc. Dubravka Kocijan Hercigonja, dr. med., Edukacijsko rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Doc.dr.sc. Krznarić Željko, dr.med., KBC Zagreb, Medicinski fakultet, Zagreb
Nenad Marković, prof., Zagreb
Dr.sc. Renato Matić, Visoka policijska škola, Zagreb
Doc.dr.sc. Tonči Matulić, Katolički bogoslovni fakultet, Zagreb
Kristina Pavlović, prof., V. gimnazija, Zagreb
Suzana Perinčić, dr.med., specijalistička ambulanta za ginekologiju i porodništvo, Zadar
Doc.dr.sc. Ljubica Pribanić, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet, Zagreb
mr.sc. Šalamon Snježana, ZJZ grada Zagreba, Služba za prevenciju ovisnosti, Zagreb
Doc.dr.sc.Iris Tićac, Odjel za filozofiju Sveučilišta u Zadru
Dr.sc. Darija Vranešić, Vitaminoteka d. o. o., Zagreb, Hrvatska udruga za boljitak prehrane
Konzultant:
Prof.dr.sc. Nivex Koller Trbović, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet
Popis recenzenata:
Doc. Dr. sc. Dijana Vican, Odjel za pedagogiju Sveučilišta u Zadru
Prof. dr. sc. Slavko Sakoman, neuropsihijatar, voditelj Referentnog centra za ovisnosti o drogama MZSS
Dr. sc. Draško Šerman, redoviti profesor u miru, Zavod za biologiju, Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu;
predsjednik Obbora za obrazovanje Hrvatskog povjerenstva za UNESCO Ministarstva kulture RH
Prof. dr. Vlado Šakić, znanstveni savjetnik, Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
dr. sc. Niko Zurak, prof. neurologije i medicinske etike, Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Prof. dr. Vlado Jukić, Psihijatrijska bolnica Vrapče, Zagreb
mr. sc. dr. Ante Bagarić, Psihijatrijska bolnica Vrapče, Zagreb
dr. sc. Danko Matasović, znanstveni savjetnik, Zagreb
dr. sc. Miroslav Živičnjak, voditelj istraživačkog odjela za rast i razvoj kronično bolesne djece,
Odjel za pedijatriju, Medicinische Hochschule Hannover, Savezna Republika Njemačka
Znanstveno neutemeljen program???
Evo skidam Grozdov program da ne pričam napamet. Skinut ću i Forumov.
Procitala sam Grozdov program za osnovne (nisam jos stigla za srednje), i manje znam nego sto sam znala prije![]()
Mislim, u opisu lekcija pise recimo o cemu ce se pricati: sigurnost zastite, masturbacija, itd.
Al kak da ja znam STO ce se pricati o masturbaciji?![]()
Evo i ja pročitah dio.
Mislim da su određene vrijednosti koje program propagira prihvatljive čak i kritičarima (npr. spolna uzdržljivost - tko od nas ne bi volio da mu se partner može suzdržati od seksa s nekom desetom osobom makar mu se u tom trenutku učinila privlačnijom od nas samih?).
Stojim iza stava da se seksualni odgoj ne može svesti na biološki, ali u pravu su kritičari kad kažu da program na nekim mjestima previše "miriše" na crkveno - pojmovi poput: čistoća, ćudoređe i sl. Trebalo se više ići znanstvenim rječnikom (kao u dijelu gdje se citiraju recentna istraživanja koja govore o nedostatnosti kondoma u sprječavanju AIDS-a i potreba uključivanja etičke u spolnu dimenziju programa), dakle uz citiranje i referiranje.
Imam i primjedbe na korelacije, koje prečesto koreliraju s vjeronaukom, a nedostatno s prirodom, hrvatskim, tjelesnim...
Ipak, moram priznati da sam sada razumjela smisao odvojene nastave u nekim jedinicama. Zar smo svi tako brzo zaboravili kako su nam u 5. i 6.razredu dečki djelovali ko klinci, a mi smo imale grudi, menstruaciju o kojima smo pričali u povjerenju s prijateljicama. Da i ne spominjem kako je curicama s velikim grudima bilo neugodno zbog dječačkih primjedbi. Tako zaista ne bih imala ništa protiv da se jedan sat posveti isključivo curama, a 1 isključivo dečkima, jer program u cjelini zaista inzistira na interakciji spolova i potiče ih se na međusobni razgovor.
No, mislim da je 5. razred prekasan za "prve informacije o spolnosti". Jučer mi prijateljica govori da ju je kći (7 god) pitala: mama, jel se ti i tata seksate? i jeste li tada goli?
Uh, mogla bih još puno....
evo ti ovdje neki citati iz programa i komentari koalicijeanchie76 prvotno napisa
http://www.zamirnet.hr/stoprso/st2/cilj1.html
MIŠLJENJE JE KOALICIJE KAKO SU SLJEDEĆE TEME U GROZD-ovom PROGRAMU OBRAĐENE NA NEPRIHVATLJIV NAČIN: (1) masturbacija, (2) kontracepcija, (3) pobačaj, (4) spolni odnos, (5) ljubav, veze, brak, (6) homoseksualnost, (7) obitelj, roditeljstvo
• MASTURBACIJA
"Razvijati sposobnost kontroliranja vlastitog spolnog uzbuđenja i sposobnost nadvladavanja eventualne navike samozadovoljavanja." (str. 73, program za Osnovne škole; str. 33, Program za trogodišnje srednje škole; str. 33., Program za srednje škole)
"Razvijati svijest o tome da masturbacija predstavlja okretanje prema unutra, prema sebi, onog dijela spolnosti i osobnosti koji je očito namijenjen da bude u odnosu s drugom osobom." (str. 73, program za Osnovne škole; str 33., Program za trogodišnje srednje škole; str. 33., Program za srednje škole).
KOMENTAR: Masturbacija se u današnje vrijeme, za razliku od prošlih vremena, smatra normalnom, zdravom seksualnom aktivnošću koja je ugodna, prihvatljiva i sigurna i koju većina ljudi upražnjava. Priručnici za djecu i mlade te stručne publikacije smatraju masturbaciju normalnim oblikom seksualnog ponašanja i iskazivanja vlastite seksualnosti (Naik, 2005; Kuzman i Zarevski, 2004;; Claussener-Petit, 2002; Ortner, 2002; Bastašić, 1995; Bundgaard, 1995; Hyde, 1994; Meredith i Gee, 1993; Crooks i Baur, 1990). Također, znanstvena literatura navodi da masturbacija čini sastavni dio seksualne terapije (Charlton, 2004).(zadaci na području vještina): izostaviti „razvijati sposobnost kontroliranja vlastitog spolnog uzbuđenja te izbjegavanja i rješavanja eventualne navike masturbiranja“ ili spominjanja masturbacije u kontekstu“ lošeg ponašanja“.
(preporuke za metodičku obradu): izostaviti „Na ovom satu preporuča se odvojiti djevojčice i dječake“.
Promjene su djelomično (formalno) izvršene. Umjesto „te izbjegavanja rješavanja eventualne navike masturbiranja“ tekst sada glasi „sposobnost nadvladavanja eventualne navike samozadovoljavanja“.
već sam dao svoje mišljenje o grozdu.....pa da ne duljim.....bez obzira čiji program uđe u škole(iako se najiskrenije nadam i želim da to bude ovaj od koalicije) nadam se da ću barem malo uspjeti sexualno odgojiti dijete i pripremiti ga za to kaj bu slušao, tj. da ću uspjeti kroz odgoj da shvati da postoje i pored heterosexualaca i homosexualci, da za divno čudo postoji i masturbacija.....i da sve to postoji i nije ništa šta ili koga treba izbjegavati.
Ovo potpisujem:
Ured naglašava da je nužno djecu poučavati o važnosti spolnog ponašanja koje će uključivati spremnost za reći NE pritisku ili prisili, razumjeti tuđe NE, zastupati sebe ne povređujući druge, moći izreći svoje mišljenje, stav i procjenu te svjesnost o pravu na različite osjećaje, stanja i raspoloženja te ih educirati da ne osjećaju krivnju zbog svojih misli i osjećaja. Također bi cilj razvojnih promjena i podučavanja djece o spolnosti trebala biti svjesnost i prihvaćanje vlastite spolnosti, te znanje o njezinim prirodnim manifestacijama.
Samo me zanima, kako to ostvariti bez "vrijednosnog stava"?
evo i malo detaljnije
http://www.dijete.hr/new_design/admi...vstva15301.pdf
Ovo mi više zvuči kao uputa za mlade svećenike nego za osnovnoškolce :shock:"Razvijati sposobnost kontroliranja vlastitog spolnog uzbuđenja i sposobnost nadvladavanja eventualne navike samozadovoljavanja." (str. 73, program za Osnovne škole; str. 33, Program za trogodišnje srednje škole; str. 33., Program za srednje škole)
Sjeća li se netko kad je u osnovnoj školi na satu biologije(ne sjećam se u kojem razredu) bilo riječ u spolnosti.Najviše se sjećam da smo se cijelo vrijeme crvenili i hihotali a na sam spomen menstruacije su cure propadale u zemlju od srama.Ostalo mi je u sjećanju da niti profesorici nije bilo ugodno predavati o tome :/ Nadam se samo da će nam djeca ako ništa imati stručnije profesore.
Sorry, ali zakaj bi sposobnost kontroliranja spolnog uzbuđenja bilo nekaj primjereno samo svećenicima?
Ja sam mislil da je sposobnost kontrole spolnog uzbuđenja nekaj kaj ljude razlikuje od životinja. Kaj sam u krivu?
Kaj se tiče ovog drugog - neugode i srama - slično je bilo i u moje osnovnoškolsko i srednjoškolsko vrijeme. Sjećam se da su cure u osnovnjaku onak sramežljivo pristupale prof. tjelesnog prije sata i šaputale mu nekaj, na kaj je on kraj njihovog imena za taj dan bilježil slovo M. A mojoj punici je i danas bed kaj MŽ i ja otvoreno razgovaramo o svemu kaj se tiče spolnosti (ne samo međusobno, nego i sa sestrom od MŽ). Nadam se da bude ovaj zdravstveni odgoj barem to promijenil (samo ako budu predavači dobro pripremljeni - bez obzira na program).
(Da ne pomislite nekaj, kod moje djece to ne bude problem, mi i sada s Filipom razgovaramo o svemu, pa i o spolnosti)
Slažem se s Juroslavom. Zar zaista želite da vaše dijete ne kontrolira svoje spolne nagone? Pa mi ih svi kontroliramo, a oni koji to ne čine spadaju u patologiju, zar ne?
Meni je najgore u svemu to što na kraju nijedan program ne valja, a to sam slutila od početka, jer već imam previše iskustva u obrazovnom sustavu. Sve je već viđeno. Svi koji sad pametuju i sve znaju što bi trebalo biti i što ne bi trebalo biti u spolnom odgoju imali su priliku ponuditi programe, ali taj napor nisu učinili. Nije nimalo jednostavno sastaviti program spolnog odgoja za školu koji će ići dalje od nekakvih mizernih uputa za kontracepciju. Takve upute za mene nisu spolni odgoj nego par činjenica koje mogu ispričati svom djetetu u jednom poslijepodnevu. Pojam spolnog odgoja obuhvaća mnoge slojeve njegove osobnosti, od medicinskih do socijalnih i etičkih, a to je program Grozda jedini pokušao ponuditi. Ja sam za to da se poboljšaju postojeći programi, pogotovo program Grozda i da se takav program prihvati, s obzirom da je ipak dobio većinu glasova povjerenstva, uz neke primjedbe koje se mogu ispraviti.
jeste pročitali pdf koji je loli stavila? lijepo su objašnjene manjkavosti programa, sumnjam da bi ih se dalo ispraviti jer se radi o polazišnom stavu. npr:
... Suprotno tome, ponuđeni sadržaj eksperimentalnog programa zdravstvenog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole Udruge GROZD – Glas roditelja za djecu u modulima u kojima je obrađena tema ljudske spolnosti procjenjujemo vrijednosno određenim.
U programu ima niz tvrdnji za koje se ne iznose izvori i nisu znanstveno utemeljene kao npr. tvrdnja da su «transverzalne vrijednosti ljudske spolnosti i spolnog odgoja - vrijednosti bez kojih ljudska spolnost nije ljudska: ljubav, uzdržljivost, vjernost».
Nadalje, u navedenom programu govori se u temi razlikovanja osjećaja o pozitivnim i negativnim osjećajima. Suvremeni pristupi u psihologiji ne poznaju «negativne» emocije, već se bave emocijama/osjećajima koji su ugodni/neugodni, s kojima se osoba lakše ili teže nosi i sl.
Preferiranje bračne zajednice kao i stav prema razvodu braka u neskladu je s Obiteljskim zakonom (NN 116/03). Idealizirana slika braka u kojoj nema mjesta krizi, preispitivanju, suprotstavljanju, onemogućit će dijete u traženju pomoći kad se ta slika naruši, radilo se o njegovim roditeljima ili njegovom braku u budućnosti. Navodi kao što je «…razlozi rastave braka često leže u krivim motivima ulaska u brak i u lošim predispozicijama osoba koje ulaze u brak odnosno njihovoj nesposobnosti za pravu ljubav» neutemeljeni su i predstavljaju očit primjer diskriminacije, kako za osobe na koje se odnose, tako i za djecu razvedenih roditelja.
Značenje spolnog odnosa ograničavati na «…potpuno predanje drugoj osobi u ljubavi» je u suprotnosti sa tvrdnjama znanstvenika da «seks ima samo ono značenje koje mu pripisuje ljudsko iskustvo» (Klein, 1997.), a poznato je kako se ljudi međusobno razlikuju u svojim iskustvima, interpretacijama i značenjima tih iskustava. Pri tome Ured naglašava izuzetnu važnost odgoja za odgovorno spolno ponašanje.
Neprihvatljivi su i znanstveno neutemeljeni neki termini korišteni u programu kao «sadističko ponašanje» koje nije obilježje dobi nego naglašene psihopatologije ili «kohabitacija» i «brak na probu» jer naše zakonodavstvo priznaje i poznaje izvanbračnu zajednicu.
... da se razumijemo, spolni odgoj svojeg djeteta ne želim svesti na "upute za kontracepciju" ali ovo sigurno nije program koji bih odabrala.
OK, Ms. Ivy, poštujem tvoj stav. Ali, ovo što ti komentiraš kao program nije program nego nečije primjedbe na taj program.
Što se mene osobno tiče, ponavljam po stoti put, moći ću potpuno zagovarati ili ne zagovarati program Grozda tek kad ga u cijelosti pročitam. Ali, ono što naslućujem (i samo naslućujem) jest to da taj program u podlozi ima najcjelovitiji pristup i to mi se sviđa. Jedan od razloga tome jest sigurno i bliskost mom svjetonazoru, pa u potpunosti razumijem neslaganje onih koji ne dijele takav svjetonazor. Ali, plediram za diskusiju koja neće biti crno-bijelo postavljena. Ajmo ne razmišljat u paketima. Meni je dosta toga prihvatljivo i u programu Foruma za slobodu odgoja (onoliko koliko znam o njemu), međutim, moj glavni prigovor tom programu je da ne ide dublje od površine i da mu je, kako mi se čini, osnovni i jedini cilj zdravstvena zaštita. Dobro, ali nedovoljno.
Kao znanstvenici čisto mi metodološki smeta ovo baratanje pojmom neznanstvenog i znanstvenog, što se argumentira navodom jednog znanstvenog djela. Danas u svakoj znanosti postoji toliko raznolikih teza i pristupa da takva argumentacija jednostavno nije zadovoljavajuća.
zdenka, pa ja se tu slažem s tobom - nezahvalno je donositi mišljenje kad ne raspolažeš činjenicama.Zdenka2 prvotno napisa
i nisam komentirala program, navela sam primjedbe koje je dala pravobraniteljica a koje mi sugeriraju da ja taj program ne bih odabrala za svoje dijete. ja bih voljela da niti jedan školski program ne naginje nekom svjetonazoru, a mislim i da su neke osnovne ljudske vrijednosti univerzalne i da se mogu prenijeti bez naginjanja ovom ili onom stavu.
Nemoj se ljutit, malo ću istjerivat mak na konac. Naime, ne vidim mogućnost da takav program ne naginje nijednom svjetonazoru. Netko će se pozvati na znanost, no ja jako dobro znam koliko je znanost podložna svjetonazoru i to ne samo moja, humanistička, kojoj su srodne i ove kojih se dodiruje spolni odgoj nego i nekada zvane egzaktne znanosti. Nema više egzaktnosti danas, sve je stvar stava. Samo je pitanje kojeg.
što bih se ljutila.![]()
gledajući svoju struku... uzeti ću primjer poučavanja o evoluciji u SAD-u kao prilično jasan. darvinizam (neodarvinizam, nemojmo sad u detalje) je nekakav standard koji se uči u većini škola, kojeg moderna znanost smatra najtočnijom teorijom u ovom trenutku. u nekim državama djecu u školi uče kreacionizmu i čak to podupiru (khm) znanstvenim radovima. ja bih radije spalila diplomu i skočila za njom nego priznala da je to znanost.
gledaj, podrazumijeva se da je ljudskom biću nemoguće postići potpunu objektivnost i neutralnost, pa čak i u znanosti. ali ovaj program o kojem govorimo (ili nagađamo na temelju onoga što znamo) izrazito naginje jednom svjetonazoru koji nije i ne može biti standard koji se primjenjuje na svako školsko dijete.
OK, ali drugi program isto tako pripada jednom vrlo uočljivom, to jest liberalnom svjetonazoru.
nisam ni rekla da je taj program idealan. vjerojatno bi najbolji program bio negdje u sredini, s naglašenijom moralnom komponentom ali bez nametanja stavova.
ali tko još pita za dobrobit naše djece, glavno da postoje struje, lobiji i nadmetanje za prevlast i zaradu (odmah se sjetim školskih udžbenika).
MM i ja smo se složili da bismo prihvatili jedinstveni program koji bi sastavili i izvodili isključivo liječnici, uz suradnju metodičara. Usput, čitam jedan znanstveni zbornik o kontracepciji, nadam se da ću vam uskoro uspjeti napisati par citata iz pojedinih radova.
ne bih komentirala programe u onom smislu sto i zdenka kaze, posto ih nisam procitala.
stavovi pravobraniteljice su mi jasni i logicni. i veseli me da ih je izrekla.
ono sto mi nije ni jasno ni logicno jest:
upletanje svjetonazora u cijelu pricu.
cim mislim reci da bi se taj predmet s nesretnim imenom spolni o d g o j, trebao vise baviti informacijama, cinjenicama, mjestima gdje mozes dobiti informacije, pomoc i slicno, a odgoj, svjetonazor i moralne komponente prepustiti roditeljskom domu.
nesto kao predmet etike: ucis o razlicitim religijama, filozofijama i slicno...
ja uopce ne zelim da spolni o d g o j moga djeteta ( u smislu svjetonazora) dajem u ruke ljudima koji ce se prepucavati oko ideologija.
tesko je napraviti program s kojim bi razliciti svjetonazori bili zadovoljeni.
osobno, bih uvijek isla na sire okvire, jer oni ravnopravno tretiraju mnoge skupine i svjetonazore, nego na uze okvire, koji drugacija misljenja i svjetonazore ne tretiraju ravnopravno.
ps. ovi citati o braku (uzimam da su tocni) iz lolinog posta su zaista zacudni. to se ne radi o moralu. tu se radi o kontroli i uzurpiranju prava na moral. koji se vremenom mijenja. jer se i zivot mijenja. (citam jednu zanimljivu knjigu, koja moral objasnjava evolucijski)
S ovim se ja u teoriji slažem ali koliko to stvarno drži vodu u praksi. Koliko roditelja izvan rodina foruma stvarno sa svojom djecom razgovara o spolnosti. Jucer je bila neka politička emisija na kojoj su svi prisutni saborski zastupnici, novinar i sl. zaključili da oni sa svojim tinejdžerima ne razgovaraju o spolnosti, da oni to već sve dobro znaju sa interenta i knjiga :shock: Dakle, društvo tu može, možda i mora preuzeti ozbiljniju ulogu...cim mislim reci da bi se taj predmet s nesretnim imenom spolni o d g o j, trebao vise baviti informacijama, cinjenicama, mjestima gdje mozes dobiti informacije, pomoc i slicno, a odgoj, svjetonazor i moralne komponente prepustiti roditeljskom domu.
A istraživanja su pokazala sa spolni edukacije koje se svoje samo na prenošenje informacija nemaju puno učinka, da su puno učinkovitiji skandinavski modeli koji osim prenošenja informacija djeci nude i razvoj vještina kvalitetnog komuniciranja, "kako reći ne", jačanja samopouzdanja i sl. Na žalost, u prošlom krugu jedan je takav program (čiji je suautor bio i Stulhofer) proglasen za naše podneblje preliberalan :shock:
ovoga nam općenito fali.Bubica prvotno napisa
![]()
djecu filamo podacima a ne učimo ih komunikaciji, spoznavanju sebe i drugih, samostalnom razmišljanju...