seni prvotno napisa
mislim da manifestacija darovitosti moze biti iskazana na vrlo razlicite nacine. i uopce ne mora biti vidljiva, na one nacine na koje je obicno serviraju mediji, tipa dijete sa 3 godine recitira sage ili nesto slicno.
neka djeca to rade, neka ne rade.
suprotno opcem misljenju, vecina darovite dijece ne nose na celu natpis "ja sam darovit/a", niti se ponasaju previse neuobicajno.
i kao sto novija literatura pokazuje, vecina njih nema problema ni sa sobom, ni sa okolinom.
kod tako malog dijeteta ne bih uopce razmisljala u kategorijama "darovito ili ne ". naprosto bih pratila i podrzavala dijete u "otkrivanju" svijta.
ne mislim da djeca nose natpis na glavi samo me zanimalo koliko rano ste uočili da su vam djeca naprednija od drugih.Moje dijete je napredno poprilično ali ne mislim ga prozvati darovitim. kAKO SVAKI DAN RADIM S DAROVITIMA, MANJE DAROVITIMA, prosječnima , ispodprosječnima, s teškoćama i ostalima pokušala sam naći poveznicu odnosno iskustva iz ranog razvoja.
evo nešo što bi vam moglo biti zanimljivo
POZITIVNE i NEGATIVNE KARAKTERISTIKE DAROVITOG DJETETA
Uči brzo i lako
Vrlo je maštovito.
Nije sklono slijediti ideje drugih
Vrlo je znatiželjno. Puno pita
Zanima ga širok raspon tema.
Ima istančanu moć zapažanja i budnost
Razmišlja jasno i precizno, uviđa odnose, shvaća značenje, smisao.
Ima duži raspon pažnje i interesa od vršnajaka
Sposobno je izvesti opće pravilo i upotrijebiti ga u novoj situaciji.
Ima iznadprosječnu sposobnost uviđanja apstraktnih predodžbi i odnosa
Ima vrlo bogat rječnik koji lako i točno koristi.
Pamti ono što čuje i pročita bez ponavavljanja
Uživa čitati, često i štiva na vrlo zreloj razini.
Ima snažnu želju za isticanjem - izvrsnošću.
Mnogo koristi zdrav razum i praktično znanje.
Vođa je u različitim aktivnostima, često ga pitaju za ideje i sugestije, posebno kada treba nešto odlučiti.
Rutinske aktivnosti mu brzo dosade.
Želi stvari raditi na svoj način - zašto da ne ?
Može, zbog toga, postati prava napast
Uočava «previše» toga u skupini/razredu.
Uočava odnose koje drugi ne vide, želi veći dio vremena raspravljati o tome.
Nekad ne želi prekinuti jednu aktivnost i započeti drugu
Zamijećuje nedosljednosti odraslih: «Ali vi ste rekli da trebamo UVIJEK...»
Djeluje izgubljeno u svojim mislima, sanjari, djeluje odsutno.
«Gubi iz vida» drugu djecu, potiskuje ih iz komunikacije.
Dosađuje se u ponavljajućim zadaćama
«Čita što dohvati» - nekad i neprikladna štiva.
Može si dozvoliti površnu pažnju. u slijeđenju uputa.
Lako ga ili preduboko pogađaju uočene vlastite «pogreške».
Može postati preautoritativno.
Može početi previše «šefovati» i postati nevoljno saslušati mišljenja drugih.
Izvor: Sorenson,J.S. (1988): The Gifted program Handbook.