Poštovani!
19. veljače na web stranici Nacionalnoga centra za vanjsko vr(j)ednovanje obrazovanja osvanuli su Ispitni katalozi iz hrvatskoga jezika u šk. 2007./2008. godini, namijenjeni trećim razredima srednjih škola za nacionalne ispite ( u medijima ovaj ispit nazivaju i probnom državnom maturom).Dočekali su nas zajednički katalozi za gimnazijalce i učenike strukovnih škola, koji do sada uopće nisu bili uključeni u pripreme i provedbu NI, a odluka o tome da i oni pristupaju ove godine nac. ispitima objavljena je iznenada i neočekivano 23. siječnja 2008.
Odgajajući učenike kako treba reagirati na nepravilnosti i nelogičnosti, bilo bi neprimjereno da sve ono što smo uočile ostane na razini usmene rasprave.
Naše primjedbe su sljedeće:
1. Godišnje operativne planove i programe radimo prema Nastavnim planovima i okvirnim programima koje je objavilo nadležno Ministarstvo u svom Glasniku.
2. Krajem svake školske godine odabiremo udžbenik prema kojem ćemo raditi sljedeću školsku godinu.Izbor je moguć između njih nekoliko, ali, naravno, samo onih koje je odobrilo Ministarstvo. Treba li napomenuti kako su svi oni različiti i sistematizacijom i odabirom tekstova?!
3. Raskorak i razlika počinje od satnice u nastavi hrvatskoga jezika u strukovnim školama na što već godinama upozoravamo i ukazujemo, kako na Županijskim stručnim vijećima tako i na svim razinama usavršavanja, o čemu smo izvještavali sve nadležne institucije. Naše primjedbe i zahtjevi temelje se na iskustvima iz svakodnevnog praktičnog rada, gdje smo suočeni sa činjenicom da je našim učenicima sat hrvatskoga jezika često jedina dodirna točka s općom kulturom i umjetnosti. U strukovnim školama nema predmeta poput glazbene i likovne kulture, filozofije, psihologije, a i satovi povijesti su često svedeni na minimum (u mnogim školama samo prve 2 godine). Uz to, uvijek smo u raskoraku s planom i programom nastave jezika i jezičnog izražavanja te učeničkih predznanja iz osnovne škole zbog čega nam je dugoročno neophodan bar još jedan sat tjedno.
Npr. učenici koji se školuju za zanimanje ekološkog tehničara imaju sljedeću satnicu: I. razred-4 sata, II. razred-4 sata, III. razred-3 sata, IV. razred-3 sata. Sva ostala zanimanja u našoj školi imaju satnicu od samo 3 sata tjedno.
U programima ekonomist ili komercijalist satnica je samo 3 sata tjedno sve četiri godine.
Skraćeno, razlika između strukovnih škola i gimnazija je ogromna:
a. razlika je u satnici, tijekom četiri godine školovanja 140 sati! Veliki broj gimnazija ima predmet Hrvatski jezik i kao izborni predmet.
b. razlika je u predznanju djece, naši učenici dolaze u srednju školu s dovoljnim, dobrim i vrlo dobrim uspjehom, rijetki su oni odlični.
c. razlika je u udžbenicima i nastavnim programima koje predlaže i propisuje Ministarstvo.
Nakon ovih temeljnih razlika, postavljamo pitanje: ZAŠTO ONDA NISU VIDLJIVE RAZLIKE I U ISPITNIM KATALOZIMA?????
Nevjerojatna je činjenica koliko su razlike u predloženim razinama iz kataloga neznatne, a usuđujemo se reći da ih i nema.
Posebnu pozornost smo posvetili RAZLICI između više i niže razine i RAZLICI između više razine i gimnazija (prijedlog za državnu maturu sljedeće šk. godine).
Jasno nam je da su prve stranice Kataloga prepisane.
Ali, sve ono što slijedi????
5. Obrazovni ishodi za područje jezika
Niža razina-viša razina-razlika je u nekoliko kognitivnih razina. Viša razina ima nekoliko stavaka više za procjenu i jedan više za stvaranje.
Temeljni ishodi-isti! Prepisano!
Viša razina-gimnazije-više kognitivnih razina traži se u strukovnim školama. Temeljni ishodi- isti! Prepisano!
6. Obrazovni ishodi za područje jezičnog izražavanja
Niža razina-gimnazije-potpuno iste kognitivne razine!
Temeljni ishodi- isti! Prepisano!
Viša razina-gimnazije-više kognitivnih razina traži se u strukovnim školama. Temeljni ishodi- isti! Prepisano!
7. Obrazovni ishodi za područje književnosti
Niža razina-viša razina-razlika je u nekoliko kognitivnih razina i u sljedećim književnicima i njihovim djelima:
1. Homer Ilijada (tri pjevanja više)
2. Sofoklo KRALJ EDIP
3. Vergilije ENEIDA
4. Ovidije METAMORFOZE
5. Boccaccio DECAMERON (dvije novele više)
6. Hektorović RIBANJE I RIBARSKO PRIGOVARANJE
7. Gundulić SUZE SINA RAZMETNOGA
8. Voltaire CANDID
9. Ljermontov JUNAK NAŠEG DOBA
10. Balzac OTAC GORIOT
Viša razina-gimnazije-razlike u kognitivnim razinama-neznatne.
Temeljni ishodi-isti! Prepisani! (Kod A. Šenoe, npr. naši učenici, uz PRIJANA LOVRU moraju još iščitati i ZLATAROVO ZLATO! Gimnazijalci ne!)
E, sada postaje interesantno!
Provjerile smo što od svega nabrojanoga u temeljnim ishodima za područje književnosti nalazimo u Nastavnom planu i okvirnom programu koje je propisalo Ministarstvo!
1. Homer ILIJADA- XV., XVIII. I XXIV. pjevanje-nije u Nastavnom planu i programu
2. Sofoklo KRALJ EDIP-nije u Nastavnom planu i programu
3. Vergilije ENEIDA- nije u Nastavnom planu i programu
4. Ovidije METAMORFOZE- nije u Nastavnom planu i programu
5. G. Boccaccio iz DECAMERONA-novele 5/9 i 10/5-nisu u Nastavnom planu i programu
6. Petar Zoranić PLANINE, tekst Perivoj od Slave-nije u Nastavnom planu i programu
7. Luis de Gongora-nije u Nastavnom planu i programu
8. Giambattista de la Barca-nije u Nastavnom planu i programu
9. Junije Palmotić-nije u Nastavnom planu i programu
10. Voltaire CANDIDE- nije u Nastavnom planu i programu
11. E.A. Poe CRNI MAČAK- nije u Nastavnom planu i programu
12. M.J.Ljermontov JUNAK NAŠEG DOBA-nije u Nastavnom planu i programu
13. A. Šenoa PRIJAN LOVRO- nije u Nastavnom planu i programu
14. Gustave Flaubert MADAME BOVARY- nije u Nastavnom planu i programu
15. N.V.Gogolj KABANICA- nije u Nastavnom planu i programu
Iznenađujuće, ni Kozarčeva TENA nije u programu! Izbor je ostavljen između SLAVONSKE ŠUME i OPRAVE.
Sve nabrojano ukazuje kako struku (opet!) nitko nije konzultirao.
Previše toga je PREPISANO, a RAZLIKE su postale nevažne.
Razlike su očite, vidljive i postoje!
Zastrašujući je opseg znanja koji se traži za nižu razinu, a začuđujuća razlika između niže i više razine koja se, najvećim dijelom, temelji na onome što Ministarstvo uopće nije propisalo!
Rješenja?
1. pratiti Nastavni plan i okvirni program nadležnog Ministarstva za hrvatski jezik u strukovnim školama
2. pratiti odobrene udžbenike za hrvatski jezik u strukovnim školama
3. u tručnoj radnoj skupini MORAJU biti nastavnici strukovnih škola što nije poštovano
4. više sluha pokazati za one koji ne misle nastaviti školovanje-niža razina
5. više sluha pokazati za one koji misle nastaviti školovanje-viša razina, ali prilagođena programima škola
6. više pozornosti posvetiti postotnom udjelu vrjednovanja.
Pismeno izražavanje učenika strukovnih škola treba biti prioritet (sada tek 15% udjela). Zadatci zatvorenog tipa , kojima se ispituje stečeno znanje, trebaju biti na drugom mjestu (sada 35% udjela).
Esej, koji sada nosi 50% udjela u vrjednovanju, za strukovne bi škole trebao biti na posljednjem mjestu.
Nadamo se kako nam je cilj zajednički i kako nikome nije cilj ukazati na neobrazovanost i neznanje učenika strukovnih škola!
Učenike treba poznavati, razlikovati, procijeniti, a tek onda ocijeniti!
Učenici strukovnih škola NE MOGU biti u istoj razini kao učenici gimnazija, a istovremeno treba poštovati njihov izbor između niže i više razine.
I napraviti razliku!
Zaključujemo kako je nedopustivo da učenici strukovnih škola izađu na ovaj ispit (za koji su saznali tek u veljači 2008. (neočekivana odluka NCVVO-a osvanula bez ikakve najave na web stranici Centra 23. siječnja 2008.), a gimnazijalci se spremaju od prvog razreda jer od početka znaju da šk.2008./2009.godine polažu državnu maturu).
Ili, ako već izlaze, trebalo je Ispitni katalog prilagoditi njima.
Podsjećamo da je Vijeće Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa za uvođenje državne mature u hrvatski obrazovni sustav, između ostalog, propisalo i sljedeće:
• Državnom se maturom ispituju razine znanja i dostignutih kompetencija učenika na kraju srednjoškolskog obrazovanja.
• Ispiti se provode u isto vrijeme u cijeloj državi, pod jednakim uvjetima i kriterijima za sve kategorije pristupnika.
• Način organiziranja i provođenja ispita je jasno definiran i onemogućuje neprihvatljivo (nepošteno) ponašanje.
Na žalost, način na koji se provode pripreme za državnu maturu i nacionalni ispiti u ovoj školskoj godini su u suprotnosti s odlukama Vijeća i svih nadležnih uključenih u ovaj zahtjevan proces.
Nismo jednaki na startu, niti tijekom utrke, a očekujete da u cilj uđemo zajedno!
Ne dozvolite da učenici strukovnih škola budu poniženi rezultatima i neuspjehom, a da istovremeno niti oni, niti njihovi nastavnici za to ne snose odgovornost!
Ohrabrite ih da Vam pokažu što i koliko znaju, u skladu sa svojim Nastavnim planovima i programima koje ste Vi propisali!
Vaš osvrt na ovaj dopis, bit će dokaz kako ste, kao Ministarstvo i prateće institucije, nadležni za SVE srednjoškolce!
(....)