Drage mame i kikice,
odnedavna sam i ja profesorica u jednoj skoli u kojoj ce djeca morati na DM, ali nisu treci razred pa ih nitko jos ne upozorava ni na sto.
Kako znam njemacki, usporedjivala sam sustave njemacke mature i nase, evo vam malo materijala ako ce te na razne sastanke:
OSNOVNI I NAPREDNI PREDMETI


Zadnje dvije godine gimnazije su tzv. kvalifikacijska faza i nastava se odvija prema sustavu "tečajeva". Više nema klasičnih razreda, nego učenici prema sposobnostima biraju tečajeve naprednih predmeta (njem. Leistungskursfächer) = dva (u nekim pokrajinama i tri predmeta) koje imaju 5 sati nastave tjedno i 8 do 10 tečajeva "osnovnih" predmeta (njem. Grundkursfächer ) koje imaju 2, 3 ili 4 sata tjedno. Znači, sami u zadnje dvije godine slažu raspored. Postoje minimalni zahtjevi što se tiče broja sati i izbora nekih predmeta (njemački, matematika, strani jezik, prirodni predmeti). Tjelesni je također obvezan. Dakle, ne može se baš sve birati, ali bit je u poticanju individualnih interesa i talenata.

Kvalifikacijska faza ima 4 semestra ili polugodišta. Dva u svakom razredu.
MATURA I OCJENA (famozno vrJednovanje) MATURE
Maturalni ispit i ocjena iz mature nisu ista stvar. Maturalni ispit sadrži 4 – 5 ocjena:
a) PISMENI DIO:
1. ispit iz 1. naprednog predmeta
2. ispit iz 2. naprednog predmeta
3. ispit iz jednog osnovnog predmeta
b) USMENI DIO
4. samo usmeni ispit iz drugog osnovnog predmeta
5. petu ocjenu nemaju sve pokrajine, ali ima je većina - one koje imaju nude sljedeće mogućnosti: peta ocjena je a) usmeno ispitivanje iz još jednog osnovnog predmeta b) prezentacija ili pisani rad (nešto kao maturalni rad) c) (ovo mi je npr. super) ocjena za sudjelovanje na NJEMAČKIM DRŽAVNIM NATJECANJIIMA

U maturalnom ispitu moraju biti zastupljeni predmeti iz sva tri područja: jezično-umjetničko (njemački, strani jezik, glazbeni, likovni), društveno (povijest, zemljopis, sociologija), matematičko-prirodoslovno (matematika, fizika, biologija). 1. napredni predmet MORA biti ili njemački ili strani jezik ili matematika ili jedan prirodni predmet. Npr. odabere li učenik njemački za prvi napredni predmet, za drugi napredni predmet npr. biologiju, prvi osnovni predmet tada mora biti društveni (povijest, zemljopis) kako bi se pokrila sva područja.

I, ne, njemački NIJE obvezan na samom maturalnom ispitu (jer je ocjena iz njemačkog ionako unutar prosjeka ocjena državne mature). Učenik može odabrati, npr.
1. napredni predmet: engleski (jez.-umj. područje); 2. napredni predmet: biologija (matematičko-prirodoslovno područje), 1. osnovni predmet: sociologija (mora biti društveno područje), 2. osnovni predmet (u Hamburgu samo usmeno): koji god želi.
OCJENA MATURE

U prosječnu ocjenu državne mature ulaze 8 ocjena iz "naprednih" predmeta i 22 ocjene iz "osnovnih" predmeta u sva 4 polugodišta te i 4 do 5 ocjena iz maturalnog ispita.

TO ZNAČI DA PROSJEČNA OCJENA DRŽAVNE MATURE OVISI I O USPJEHU UČENIKA IZ PREDMETA TIJEKOM POSLJEDNJE DVIJE GODINE ŠKLOVANJA, A NE SAMO O ZAVRŠNOM ISPITU KOJI U SVEUKUPNOM PROSJEKU PREMA FORMULI IZNOSI NAJVIŠE TREĆINU OCJENE.

Način ocjenjivanja (vrjednovanja) naprednih i osnovnih predmeta tijekom "kvalifikacijske faze" je jako kompliciran kako bi sve bilo transparentno i pravedno (jer Nijemcima je najvažnija transparentnost i pravednost). Tijekom nastave se skupljaju bodovi koji se kasnije pretvaraju u ocjene (taj dio s bodovima koji se pretvaraju u ocjene je prilično kompliciran, a kako je njihova jedinica naša petica, ne da mi se to sve prevoditi. )

Ukratko, ne skupi li se dovoljno bodova u osnovnim i naprednim predmetima, maturalni ispit se ni ne može polagati (ponavlja se još koji semestar (polugodište) da bi se skupili potrebni bodovi (ocjene) i pravo izlaska na maturalni ispit). Ocjena državne mature izračunava se po posebnoj formuli u koju su uključeni bodovi (ocjene) iz svih predmeta u zadnje dvije godine kvalifikacijske faze I SAMOG MATURALNOG ISPITA.

U nekim pokrajinama se pismeni ispiti ocjenjuju centralno, u nekima je to decentralizirano i ocjenjuje se u školama, a sami papiri dolaze iz ministarstva. Sustav je u cijeloj Njemačkoj isti, (što se naprednih i osnovnih predmeta tiče) negdje su zahtjevi samog pismenog ispita drukčiji (svi smiju imati pravopis na ispitu – i to na svim ispitima (i iz povijesti, npr.), ali negdje se za njemački ne može imati primarna literatura na ispitu (u Hamburgu može). Primarna literatura za njemački je uvijek zadana dvije godine ranije i bit svega je da se obradi u nastavi tijekom "kvalifikacijske faze" U nekim pokrajinama i drugi se osnovni predmet ispituje pismeno.