A ova tema o Isusovom odnosu prema ženama mi je uvijek bila vrlo zanimljiva i svojevremeno,još dok sam učila povijest Židova za prof Selema,sam si dala truda i proučila malo detaljnije na čemu se sve bazira taj nov i promijenjen odnos .malo sam se podsjetila ponovno
prije svega,rekla bih da ni starovjekovno,ni srednjevjekovno,čak ni današnje društvo nisu do kraja u potpunosti protumačili bit Isusove poruke,u cijeloj njenoj punini
stari vijek-pogotovo ako gledamo pojedinačno judaističku kulturu,bio je teški patrijarhat.Muškarac se duhovno i tjelesno razvija u “školama mudrosti”, dok je žena redovito nepismena i bez ikakve uloge u društvu.
žena nije imala nikakvog udjela u javnom, a ni religioznom, životu, već je jednostavno bila vlasništvo oca ili muža, odnosno smatrala se bićem drugog reda. tadašnja je židovska religija, kao rijetko koja religija u povijesti, ostavila ženu po strani. ona tako npr. nije sudjelovala na bogoslužju ili je za vrijeme molitve bila odijeljena od muškaraca, nije bila obvezana na godišnje hodočašće, nije smjela položiti svečani zavjet , a nije mogla ni pravovaljano svjedočiti.. židovski zakon u vrijeme kršćanstva dopušta četiri žene, ali preporuča samo jednu.
(dok je npr Hamurabije u svom zakoniku poligamiju stavio van zakona)
od svih Evanđelja o Isusovom odnosu prema ženama najviše i najiscrpnije govori Luka.čini me se kao da je on imao poseban zadatak na taj način bolje objasniti tu sferu djelovanja svog učitelja.
Ispada zaista,kad se sve rekapitulira,da je Isus od svog rođenja nadalje bio okružen ženama,u punoj većoj mjeri nego je to bilo uobičajeno za tadašnjeg odraslog Židova.
imamo tri žene Isusovog djetinjstva:majku,Elizabetu i proročicu Anu,posljednju izraelsku proročicu,koja je na dan njegova obrezivanja prorokovala slavu Izraelovu i svima koji su je željeli slušati pripovjedala o djetetu.(dakle tu biva sasvim izjednačena s ulogom svećenika Šimuna koji je prisustvovao obredu,a kojem je bilo obećano da neće umrijeti prije no što vidi Mesiju)
tu su zatim nebrojene žene koje je Isus ozdravio za vrijeme svog djelovanja(ili njihove članove obitelji),počevši od Petrove punice pa nadalje.posebna kategorija su bludnice,žene s ruba društva,preljubnice kojima je po starom zakonu prijetilo kamenovanje.Isus ih nikada nije odbijao,uvijek ih je saslušao(na opće zgražanje svih oko sebe),uvijek bi im udijelio oprost.
velik broj tih obraćenica činio je novu,ali baš revolucionarnu kategoriju žena:Isusove učenice.to su bile žene koje su putovale zajedno s njime i njegovim učenicima,brinule se njihov smještaj i okrjepu,i širile njegovo učenje među okolnim svijetom.
e to je bilo revolucionarno samo po sebi.u svakom slučaju Isus pokazuje neobičnu otvorenost za suradnju sa ženama, koja je čak prešla granice uobičajenog ponašanja, zbog čega je nerijetko bio izložen oštrim kritikama farizeja. i rabini su rado primali ekonomsku pomoć koje pobožne žene, ali ništa više od toga. bilo bi nezamislivo da ih prime kao pomoćnice u svom poslanju. bilo je nezamislivo da žene izađu iz kuće i hodaju po tim Božjim putevima, u pratnji ljudi koji nisu njihovi muževi
po meni ovo je dio u kojem bi i KC mogla pronaći nov put u mogućnosti zaređivanja žena.
ako je Isus u patrijarhalnoj Judeji mogao imati žene učenice,te se ženi prvoj ukazati(odnosno,trima njima)poslije svoje smrti(budimo realni,tko bi ga shvatio ozbiljno tada da je žena bila apostol...pa ipak bile su,na mnogo načina),ne možemo li mi danas u 21 stoljeću što iščitati iz te poruke?
Isus je svojim druženjem sa ženama, u ono vrijeme kad se to smatralo gotovo blasfemijom, nesumnjivo učinio mnogo za uzdignuće ženinog dostojanstva. u stvari, njegova osoba, bilo kao djeteta bilo odraslog (Bogo)čovjeka, privlačila je naročito žene. Upravo su one, na pomalo intuitivan način, znale prepoznati u Isusu Krista prije i češće nego muškarci.
evo,prisjetila sam se na neki način onoga što me oduševljavalo prije nekih petnaestak godina,pa sam to htjela podijeliti s vama.
morala sam potražiti ponovno neke podatke,no valjda vas nisam ugnjavila s povijesti.