Slike i kipovi

Vjernici katolici često se susreću s pripadnicima nekih kršćanskih sljedbi (sekti) koji ne samo da osuđuju štovanje svetih slika i kipova, nego osporavaju i njihovo pravljenje i postavljanje u crkve i drugdje. Govore da je to idolopoklonstvo i da se protivi Božjoj zapovijedi. A katolici i dalje štuju svete slike i kipove, pravoslavci slike-ikone; protestanti ne štuju ni slike ni kipove. Promotrimo, stoga, ovaj problem s biblijskog i s povijesnog gledišta.
Na prvi pogled izgleda kao da protivnici slika i kipova imaju pravo. Naime, u prvoj Božjoj zapovijedi piše: »Ne pravi sebi lika ni obličja bilo čega što je gore na nebu, ili dolje na zemlji, ili u vodama pod zemljom. Ne klanjaj im se niti im služi.« (Izl 20, 4-5a) U Knjizi Ponovljenog zakona stoji zašto se Boga ne može prikazivati u nekom liku: »Onoga dana kad vam je Jahve, Bog vaš, govorio isred ognja na Horebu, niste vidjeli nikakva lika.« (4, 15) Pod likom se podrazumijevaju kipovi i slike. U Svetom pismu, posebno Starog zavjeta, na mnogo mjesta doista se zabranjuje idolopoklonstvo, klanjanje onome što nije Bog, izrađenim likovima, koji se hebrejski nazivaju: asabbim, massčkah, maskith, tabnith.
Proroci su žestoko nastupali protiv izrađivanja i protiv klanjanja likovima. Kod izabarnog naroda u Starom zavjetu postojala je velika opasnost od klanjanja idolima, kojima su se klanjali okolni narodi. I čim im se pružila prilika, Izraelci su se iznevjeravali objavljenom Bogu, Jahvi, i klanjali se krivim bogovima.
* * *
Međutim, ni u Starom zavjetu nije bilo potpuno zabranjeno prikazivanje likova, to jest kipova i slika. Tako Bog, Jahve, naređuje Mojsiju da u pomirilištu napravi dva kerubina (anđela), što ovaj i čini (usp. Izl 25, 18). Jahve također zapovijeda Mojsiju da u pustinji napravi zmiju od mjedi i tako zaštiti ljude od smrtonosnog ujeda tih otrovnica (usp. Br 21, 8). Kad je kralj Salomon sagradio hram u Jeruzalemu, ne samo da je u pomirilište stavio kerubine, nego je »po svim zidovima hrama unaokolo, iznutra i izvana urezao likove kerubina, palma i rastvorenih cvjetova« (1 Kr 6, 29). Osim toga mjedeno more kod hrama »počivalo je na dvanaest volova« (1 Kr 7, 25). Salomon je na podnožjima za umivaonike dao izraditi lavove, volove i kerubine (usp. 1 Kr 7,29). Prorok Ezekijel vidi u budućem hramu, iznutra i izvana, likove kerubina, a svaki kerubin opet ima lice čovjeka i lava (usp. Ez 41, 18-19).

Dokle god navedeni likovi nisu bili predmet klanjanja, nisu se protivili prvoj Božjoj zapovijedi. No, kad je zmija od mjedi, koja je bila postavljena u hram, postala predmetom klanjanja, kralj Ezekija je razbija (usp. 2 Kr 18,4). Sv. Toma Akvinski lijepo zaključuje da prva Božja zapovijed ne zabranjuje pravljenje svakog lika, nego ona zabranjuje pravljenje lika za klanjanje. Zanimljivo je da se na grobovima u više židovskih katakomba u Rimu iz prvih stoljeća poslije Krista, a posebno u Vigna Randanini, nalaze i crteži živih bića: pijetla, pilića, kokošiju, glave ovna i vola. U više židovskih sinagoga i prije 3. stoljeća poslije Krista nalaze se na zidovima, osim uobičajenih ukrasnih elemenata, i figure orlova, lavova, dupina, kentaura... U pogledu slika najglasovitija je sinagoga u Doura-Europos na rijeci Eufratu, iz 245. godine. U njoj se nalazi čak 15 čitavih freski s raznim prizorima iz Staroga zavjeta: slika Abrahama u želji da žrtvuje sina Izaka, te ciklusi: Mojsija, zavjetnog kovčega, proroka Ilije i proroka Ezekijela. Oslikanih sinagoga ima i u Africi, Španjolskoj, pa čak i u Palestini. Unuk rabina Gamalijela II., patrijarh Juda I., koji je živio u II. stoljeću poslije Krista, čak izjavljuje da likovi lažnih božanstava nisu zabranjeni kad im se ne iskazuje nikakav kult.
No, koncem V. i u VI. stoljeću nastaje u Palestini vrlo jaki židovski pokret protiv likova koji prikazuju životinje i ljude. U mnogim sinagogama, ali i drugdje, uništene su slike, kao u Kafarnaumu i u Noarhu.
Prema nekima, ikonoklazam (borba protiv slika i kipova) na kršćanskom istoku potaknut je upravo ovim židovskim ikonoklazmom. Ta bespoštedna borba nastala je s bizantskim carem Leonom III. Izaurijskim, 725. godine, a završila s caricom Teodorom, 843. godine. U predahu te borbe održan je 787. godine II. nicejski sabor, koji je osudio ikonoklazam i dopustio štovanje svetih slika. Spomenutu borbu predvodili su carevi. Glave su padale, bilo je mnogo krvi, progona i bičevanja onih koji su štovali svete slike, ikone; po crkvama i drugdje uništavane su svete slike, freske, mozaici. I ikonoklasti su se u svojoj borbi pozivali na prvu Božju zapovijed.
Ipak, u cijeloj toj borbi križ Kristov ostao je pošteđen, za razliku od kalvina (dio protestanata), koji u borbi protiv slika i kipova nisu trpjeli ni križ Kristov. Luterani i anglikanci spasili su ipak mnoga remek-djela srednjovjekovne umjetnosti. Izgleda da je prvi ikonoklast bio biskup Marseilla, po imenu Serenus. On je uništio sve slike u svojoj crkvi. Sv. Grgur, papa, uputio mu je opomenu: »Zabranjujući klanjanje slikama zaslužujete pohvalu, a uništavajući ih zaslužujete prijekor. Jedna je stvar klanjati se slici, a drugo je shvatiti preko slike kome ide naše klanjanje. Ono što je Sveto pismo za one koji znaju čitati, to su slike za one koji ne znaju čitati.«
* * *
S pravom mnogi sveti oci ističu da se Boga može prikazivati u liku otkada se Sin Božji utjelovio u Isusu Kristu. Naime, Bog je postao čovjekom i imamo ga pravo prikazivati u liku čovjeka. Katekizam Katoličke crkve iz 1994. godine uči: »Kršćansko štovanje slika nije suprotno prvoj zapovijedi, koja zabranjuje kumire. Doista, čast iskazati slici odnosi se na onoga koji je slikom prikazan, i tko štuje sliku, štuje osobu koja je na njoj prikazana. Čast iskazana svetim slikama jest čašćenje puno poštovanja a nipošto klanjanje, koje pripada samo Bogu.«
Iz svega prikazanoga jasno je da štovanje Boga i svetaca preko slika i kipova koji njih prikazuju nije grijeh niti idolopoklonstvo, nego čovjeku može pomoći da stupi u što prisniju vezu s Bogom ili sa svecima. Dakako, nikada i nipošto ne smije se klanjati tim likovima kao božanstvu, nego samo Bogu preko njih.
http://www.katolici.org/nauk.php?action=c_vidi&id=1303