Pokazuje rezultate 1 do 10 od 10

Tema: drustvo znanja-opravdana kritika?

  1. #1
    zrinka avatar
    Datum pristupanja
    Nov 2003
    Lokacija
    Split, Lijepa nasa
    Postovi
    4,633

    Početno drustvo znanja-opravdana kritika?

    procitala sam zanimljiv osvrt na jednu knjigu a i tema mi se svidja jer o njoj razmisljam svaki put kad cujem tu famoznu formulaciju -drustvo znanja
    sto vi mislite?

    http://www.matica.hr/Vijenac/vijenac...stala_tvornice

    Naše su škole ustanove životne nevolje, jedini je obrazovni cilj sakupiti dovoljno bodova za vodeće mjesto na rang-listama, Bologna je sinonim za bijedu europskih visokih škola, a pojam društvo znanja u kojemu, prema riječima vrlih nam političara, pedagoga i reformatora, danas živimo, dobiva smisao jedino ako se shvati kao šala. Vrlo žestoko, ali uvijek hladnokrvno, napada u knjizi Teorija neobrazovanosti Konrad Paul Liessmann sve, kako podnaslov i kaže, zablude društva znanja. Liessmann smatra da se današnji obrazovni sustav oblikuje po krivim načelima te da se pojam obrazovanja potpuno udaljio od istinskoga. Cilj tog famoznog društva znanja nije »ni mudrost ni spoznaja, pa čak ni mentalno prožimanje svijeta kako bismo ga bolje razumjeli«, objašnjava Liessmann, već puko sakupljanje informacija koje su nam potrebne za uspješno zapošljavanje. Ne samo da danas nitko ne uči samo da bi gradio svoj karakter te razvijao um već čak i doslovno postoji sasvim uvriježen pojam balastnog znanja. Dakle znanja koje nam nije potrebno i koje svakako treba što prije zaboraviti i zamijeniti novim korisnim informacijama. Što je korisno, a što balast? Tim se pak pitanjem političari okićeni pojmovima cjeloživotnog učenja i menadžmenta znanja te umreženosti, informiranosti i sposobnosti upošljavanja (koji oni redom koriste na engleskom ne bi li zvučalo stručnije) ne zabrinjavaju. A upravo su profesija i profesionalnost na stražnja vrata ušli u obrazovni sustav, iako im tu uopće nije mjesto, pa sada diktiraju tko će, kako i u kojoj mjeri učiti. A to cjeloživotno učenje nije nikakva povlastica, nego nužda za svakoga tko želi naći dobar posao, a to je, podsjetimo, danas jedini cilj obrazovanja.
    Liessmann, profesor na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Beču, svojom je publikacijom (koja je u Austriji doživjela već šesnaest izdanja) samo nadogradio ono što su brojni mislioci prije njega već ustvrdili. Wilhelm von Humbolt u svojoj je Teoriji čovjekova obrazovanja osobu koja svoje kognitivne sposobnosti stavlja na raspolaganje tržištima opisao kao karikaturu humanistički obrazovana čovjeka. Theodor W. Adorno poslije je napisao Teoriju polubrazovanosti, u kojoj kaže da čovjeku nedostaje vremena (dokolice!) da bi se u potpunosti posvetio učenju te da doseže samo stupanj poluobrazovanosti. Danas je, kaže Liessmann, obrazovanje izgubilo i smisao i značenje i ugled. Nije, kako su to predviđali reformatori, društvo znanja zamijenilo industrijsko društvo nego se, upravo obrnuto, znanje industrijaliziralo. Radnik nije postao znalac, već je znalac postao radnikom, jednako kao što nisu poduzeća pretvorena u sveučilišta, nego su sveučilišta preobražena u poduzeća. I to unosna poduzeća koja se, baš kao i tvornice cipela, reklamiraju, bore za plasman na tržištu te nude rasprodaje i posebne pogodnosti.
    Liessmann vrlo žestoko kritizira i Bolonjski proces, koji je, tvrdi, primorao sve europske države da se podvrgnu skupom prestrukturiranju zbog samo nekolicine studenata koji će od procesa profitirati. Jer rušenje granica obrazovnih sustava zemalja i uvođenje jednoga jedinstvenog korisno je samo studentima koji neće cijeli studij provesti u istom gradu, a takvih je, tvrdi Liessmann, samo deset posto. Potpuno se opravdano pita, ako su svi programi svih fakulteta svih zemalja jednaki, koji bi točno razlog student uopće i imao za odlazak od kuće? Bologna možda povećava broj diplomiranih građana, što svakako odgovara čelnicima društva znanja, ali zapravo ruši razinu visokoznanstvenog studija. Za studente koji su zainteresirani za uistinu dobru naobrazbu, naime, studij se produljuje i uvelike poskupljuje. Knjiga većinom daje primjere iz obrazovnih sustava zemalja njemačkoga govornog područja, no ako je cijela Bolonjska reforma bila, kako tvrdi Liessmann, preskupa za Austriju ili Njemačku, svakako se može zaključiti da je i Hrvatska uludo potrošila novac popravljajući nešto što je i prije sasvim dobro (ako ne i bolje) funkcioniralo. Hrvatska se može pronaći i u izjavi da si »samo vrlo bogata ili vrlo glupa zemlja može priuštiti to da za svaku studentsku generaciju izmisli novu arhitekturu studija«. Liessmann ukazuje i na apsurd prilagođavanja američkom obrazovnom sustavu koji se, pak, oduvijek ugledavao u naš europski.
    Knjiga samo donekle objašnjava zašto je došlo do promjena u obrazovanju te u poimanju toga pojma u glavama građana. Kao da nije bitan razlog, već je važnije probuditi se iz te zablude i vratiti učenju ugled koje ono i zaslužuje. Nizanjem primjera iz današnje prosvjete ili jednostavno ukazivanjem na čudnovate nove oblike kojima se znanje danas vrednuje, poput kviza Tko želi biti milijunaš, autor pokušava čitaoca natjerati samo da na trenutak razmisli o znanju i naobrazbi. Pojmovi su to koji ljude čine ljudima, a ipak se uzimaju zdravo za gotovo.
    Liessmann u svojoj knjizi na vrlo zanimljiv način, koristeći se, doduše, složenim i često teško razumljivim izričajem, iznosi i brojne druge nelogičnosti koje nam donosi današnji obrazovni sustav. Što je još važnije, uspijeva vratiti dostojanstvo učenju radi učenja sama te pojam obrazovanja ogoliti od prisilno mu nametnutih konotacija tipa unosnosti, djelotvornosti i korisnosti.

    Vera Pfaff

  2. #2
    Zdenka2 avatar
    Datum pristupanja
    Feb 2006
    Postovi
    6,448

    Početno

    U Liessmannovoj knjizi potpisujem svako slovo, nažalost. Sve što piše su činjenice koje sam imala prilike iskusiti i sama. Nažalost, tako je kako je.

  3. #3
    the enchantress avatar
    Datum pristupanja
    Apr 2008
    Lokacija
    ZG
    Postovi
    767

    Početno

    U potpunosti se slažem! Tko god čita Neilla, teško da se neće složiti s time.
    A ako pročitate hrvatski 'Plan razvoja sustava odgoja i obrazovanja 2005.-2010.' na stranicama Ministrastva vidjet ćete da je glavna stvar stvoriti ekonomsku jedinku, a ne odgojiti cjelovito biće.
    Bar sam ja stekla takav dojam.

  4. #4
    cvijeta73 avatar
    Datum pristupanja
    Nov 2007
    Lokacija
    Rijeka
    Postovi
    11,735

    Početno

    knjigu nisam čitala, ovaj osvrt je zanimljiv i slažem se u potpunosti s njime. kako bi moja mama rekla - samo da nas što više ocijede i iscijede.

    negdje sam još pročitala zanimljivu kritiku bologne, ako nađem staviti ću link. uglavnom, autor je bio stajališta da sveučilišta, obzirom da postaju dijelom globalnog tržišta, gube ono najvrednije što su kroz povijest imala - svoju autonomiju. samim time i kritički odmak od društva.

  5. #5
    marta avatar
    Datum pristupanja
    Nov 2003
    Postovi
    15,678

    Početno

    Bologna je samo jos jedan dio slagalice kako napraviti dobrog konzumenta i poslusnog radnika koji ce sto manje odskakat od jednolicne kaše.

  6. #6
    Zdenka2 avatar
    Datum pristupanja
    Feb 2006
    Postovi
    6,448

    Početno

    Sve na sveučilištu je postalo roba - i znanje i ljudi, jednako profesori kao i studenti. Autonomije nema odavno, a ništa više nema ni autonomnu vrijednost nego samo tržišnu. Strana sveučilišta su u to zaglibila još i više nego naša, ali mi strmoglavom brzinom idemo u istom smjeru.

  7. #7
    zrinka avatar
    Datum pristupanja
    Nov 2003
    Lokacija
    Split, Lijepa nasa
    Postovi
    4,633

    Početno

    koja koma
    do ove kritike, zbilja nisam ni razmisljala o 'drustvu znanja' i sto nove promjene nose
    :/

  8. #8

    Datum pristupanja
    Nov 2006
    Lokacija
    Zagreb
    Postovi
    1,173

    Početno

    Malo ću biti partibrejker 8)

    današnji obrazovni sustav oblikuje po krivim načelima te da se pojam obrazovanja potpuno udaljio od istinskoga.
    Mene bi zanimalo kad je to obrazovanje bilo na pravim načelima? I tko ga je financirao da je moglo biti tako idealno, istinsko i autonomno? To mi se više čini kao neki ideal kojem bi trebalo težiti nego nešto što smo imali pa izgubili :/

    Zašto je
    puko sakupljanje informacija koje su nam potrebne za uspješno zapošljavanje
    "puko"? Je li to nešto loše? Je li zamisliva situacija u kojoj velikom broju mladih ljudi uspješno zapošljavanje nije imperativ?

    A ovo mi je baš bez veze:
    svoje kognitivne sposobnosti stavlja na raspolaganje tržištima opisao kao karikaturu humanistički obrazovana čovjeka
    dok komuniciramo, vozimo se, liječimo.... da ne nabrajam dalje... zahvaljujući tim karikaturama

  9. #9
    Luminitsa avatar
    Datum pristupanja
    Oct 2008
    Postovi
    223

    Početno

    Pa baš me bolonjski proces na mojem fakultetu podsjeća na uzgajanje pilića - studente se fila informacijama, nabrzaka, nauči, nabubaj, položi, ajmo dalje, koga sistem pregazi pregazi i hop! evo sjajan novi stručnjak. Dobro da im u krumpir u menzi na ubacuju neke tablete za bolju koncentraciju. A neorganizaciju da ne spominjem, zajedno s onim tipičnim sindromom "a što ćemo s bakalarima".

  10. #10

    Datum pristupanja
    May 2007
    Postovi
    1,269

    Početno

    "Koliko ECTS bodova Fakultet podijeli toliko ćemo novaca dobiti, odnosno što više proizvoda isporučimo na tržište, to bolje za nas. Moramo se truditi da nam prolaznost bude iznad određenog %, protočnost s godine na godinu se mora osigurati... itd." Pa ti budi pametan, budi strog ali pravedan (kako su se nekad opisivali najbolji učitelji i profesori), trudi se da studenta zaista naučiš i natjeraš da da maksimum od sebe dok predaješ u dvorani u kojoj je mjesta ni za polovicu prisutnih (ostali sjede na stepenicama i prisutni su tek tijelom i to samo zato što to moraju)..Svi predmeti su jednosemestralni i normalno je da imaš i po pet sati predavanja dnevno...Tko još za to ima snage...Nekako mi se čini da bi bolje bilo da odmah po upisu damo i diplome i dovoljan broj ECTS bodova. Ako nam ostane viška mogli bi angažirati akvizitere da ih zainteresiranima prodaju po cesti, a mi se odmoriti i od nastave i od ispita, kolokvija, kao i zadaća i ostalog blaga što nam je bolonjski proces donio. Svaku kritiku bolonje potpisujem, tko je u njoj vidio bilo kakav napredak, svaka mu čast. Jedino što mi se sviđa je to da se i nastavnici ocjenjuju od strane studenata, ali čini mi se da se oni koji su se ranije trudili, trude i dalje, a oni koji nisu ne mijenjaju svoj pristup radu i studentima, bez ikakve sankcije. Ne postoji ni stimulacija za biti dobro ocjenjen nastavnik, to je tajna i svatko dobije samo svoje ocjene.

Pravila pisanja postova

  • Ne možete otvoriti novu temu
  • Ne možete ostaviti odgovor
  • Ne možete stavljati privitke
  • Ne možete uređivati svoje postove
  •