Vojislave, da li će isti mjerljivi napredak moći ostvariti učitelj koji slučajno dobije razred u kojem su klinci s teškoćama u učenju i onaj koji dobije razred bez takvih učenika? Hoće li podjednaki mjerljivi napredak postići i učenici slabijeg materijalnog stanja, iz razorenih obitelji, iz siromašnijih krajeva i oni koji imaju zdravstvene probleme? Kako ćemo izmjeriti "napredak" kad isti ovisi i o biološkim komponentama inteligencije, ambicije i volje za učenjem koja nije kod svih učenika ni približno jednaka, a zna se dogoditi i da nije pravilno rasprostranjena u manjoj populaciji (poput razreda ili škole)?
Ako mislite da su učenici "proizvod" čija kvaliteta ovisi samo o uspješnosti učitelja ili nastavnika koji ga "izrađuje", a ne i o 100 drugih faktora na koje učitelj nema utjecaj, zamislite da morate napisati suvisli članak dok vam u vaš dokument netko stalno ubacuje nove rečenice i slova bez nekog pravila i reda i onda očekuje od vas da se kvaliteta vašeg članka mjeri isključivo prema koherentnosti i pravopisu. Biste li pristali na to?
Toliko toga u našim životima ovisi o čistoj slučajnosti i sreći, a mi se samo pravimo da imamo utjecaja na te stvari jer nam je tako lakše i jer se osjećamo moćniji ako mislimo da nešto imamo pod kontrolom (iako nemamo).