Results 1 to 33 of 33

Thread: predčitalačke vještine-pitanje!!!

  1. #1

    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    64

    Default predčitalačke vještine-pitanje!!!

    malo sam zbunjena, naime moj za par dana sedmogodišnjak, koji kreće najesen u školu ne zna razdvojiti riječ na slova ako je ta riječ duža od četiri slova! Na slogove rastavlja sve, i dugačke riječi , ali na slova samo riječ do četiri slova .
    Čuje prvo i zadnje slovo riječi, to je znao još sa pet godina, ali čim mu dam riječ od pet slova, on pojede ono slovo u sredini ili čak dva slova ako je duža. Riječi sa tri (N-O-S), četiri (N-E-B-O) bez problema raščlani i spoji.

    Ne znam, nisam tome davala preveliku pažnju, ali jučer smo bili na nekom druženju u prirodi sa njegova tri vršnjaka i oni kao iz topa raščlane riječ od sedam-osam slova, moj...ne zna.

    E sad, da li da potenciram to vježbanje kroz ljeto ili da pustim...nisam pametna.
    Svaki vaš savjet i iskustvo je dobrodošlo

  2. #2
    Osoblje foruma leonisa's Avatar
    Join Date
    Oct 2005
    Location
    zagreb
    Posts
    16,612

    Default

    zar ne bi djeca trebala tek u skoli uciti citati?

  3. #3
    Beti3's Avatar
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Kvarner
    Posts
    12,282

    Default

    Potenciraj vježbanje. Ovo ti govorim iz vlastih iskustava sa sinovima. Ako ne čuju slova, ne mogu naučiti čitati.

    Nemoj da mu se zamjeri učenje, nastoj sve uz igru. Mogu oni naučiti tek u školi, ali možda će tvome biti neugodno ako ne čuje slova.

    Možeš razvlačiti riječi : mmmaaaarrraaammmaaa, mojima je tako kliknulo.

    E, da dodam, ne radi se o tome zna ili ne zna, on to jednostavno ne čuje. Mora se dogoditi "klik" u glavi i kad se dogodi, svaku će riječ ubuduće rastaviti na slova bez problema.

    Slogovi s tim nemaju veze.
    Last edited by Beti3; 18.06.2012 at 22:54.

  4. #4
    klaudija's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    1,294

    Default

    Puno je važnije da zna rastavljati na slogove, to e jako dobro.. slova su sljedeći korak.

    Nemoj se opterećivati time, a ni dijete jer škola služi tome da nauče čitati i pisati.
    Umjesto toga neka se dijete još igra dok može i uživa, sve se stigne..
    Last edited by klaudija; 18.06.2012 at 22:55.

  5. #5
    yasmin's Avatar
    Join Date
    Jan 2005
    Location
    Zagreb, Dubrava
    Posts
    1,779

    Default

    pa ovdje se i ne radi o čitanju
    ako ja kažem nos a dijete rasčlani n-o-s

    sinteza i analiza su predčitalačke vještine i treba ih vježbati
    dijete bi to trebalo savladati prije polaska u školu
    naravno na kraćim riječima

    imate cijelo ljeto, ne trebaš brinuti ali vježbajte

  6. #6
    Osoblje foruma Lutonjica's Avatar
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    Samobor
    Posts
    13,505

    Default

    moja to nije znala, ni čitat ni pisat ni analizu ni sintezu, nismo ništa vježbali. normalno je sve savladala u školi. sad zna i čitat i pisat i odlična je učenica

  7. #7
    klaudija's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    1,294

    Default

    sada sam brzinski pronačla jedan dokument u kojem piše o metodama početnog čitanja i pisanja. Na strani 29 piše ti o onome što pitaš.

    "ANALITIČKA metoda početnog čitanja
    Najprije se pamti vizualni oblik riječi, rečenica, onda su analizirane na slogove, a rečenice se raščlanjuju na riječi. Tek nakon takve analize su se učila slova i onda bi se od tih slova koja su usvojena djeca pisala kombinacije koje bi davale već viđene kombinacije. " (iz teksta)

  8. #8
    monax's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    N.Zagreb
    Posts
    1,344

    Default

    Većini djece to klikne u samom startu, ali na žalost ima i onih kojima treba nekoliko mjeseci.
    Moj sad super čita, ali cijelo prvo polugodište je bio na mukama, do te mjere da nije htio čitati u školi već bi se rasplakao jer kuži da ne ide.
    Primjećivala sam prije škole da ne štima, al kontala sam nek se igra, stići će kao i svi...međutim kod nas nije išlo glatko.
    A o metodama i kruženju slova po časopisima, pa rad s karticama dok poveže...raznoraznoj literaturi, postovi po forumima...tako da prvo polugodište ništa drugo nismo radili/učili osim hr jezika.
    Sad je idealno, čita bolje nego dosta djece kojima je super išlo u startu, ali velim dosta je muke oko tog bilo.

    I da djeca bi trebala naučiti čitati u školi ali od 20 djece u razredu, više od pola ih slovka,..i treba ih stići.

  9. #9
    magriz's Avatar
    Join Date
    Jun 2005
    Location
    A6
    Posts
    6,641

    Default

    Quote Originally Posted by leonisa View Post
    zar ne bi djeca trebala tek u skoli uciti citati?
    teoretski da, ali kad većina razreda već zna, oni koji ne znaju se pate i sramote

  10. #10
    monax's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    N.Zagreb
    Posts
    1,344

    Default

    Quote Originally Posted by magriz View Post
    teoretski da, ali kad većina razreda već zna, oni koji ne znaju se pate i sramote
    x
    itekako je presing na tih nekoliko kojima ne ide kao po loju

  11. #11
    Osoblje foruma apricot's Avatar
    Join Date
    Jan 2004
    Location
    zagreb, istočno od... svega
    Posts
    32,414

    Default

    odlično je što rastavlja na slogove, to je najvažnije u cijeloj toj sintezi.
    igrajte se, i dalje ga podržavaj sa slogovima.
    naučit će već, sve što treba naučiti.

    u našem razredu je bilo pola nečitača.
    sada, na kraju trećega, svi su tekstove na priredbi čitali - besprijekorno

  12. #12
    Peterlin's Avatar
    Join Date
    Sep 2008
    Location
    Zg
    Posts
    32,944

    Default

    Rastavljanje na slogove je bingo! Postoji čak i slogovnica, mislim da je to Alfino izdanje. Ako se dobro sjećam, zove se "Slogovnica na izbor" i tamo ima dosta zgodnih stvari za početno učenje čitanja.

    Bitno je znati da svako dijete ne uči na isti način - neka će lakše rastaviti na glasove, druga na slogove. Obično učiteljice u prvom polugodištu to provjere i uoče, pa ti kažu na informacijama kako treba vježbati s djetetom i ponude dodatnu literaturu. Mi smo imali sreće pa smo dobili podatke o tome još u vrtiću. Odlična knjiga za roditelje bila mi je "Igrom do čitanja" Mire Čudina Obradović iz koje neke stvari moji sinovi pamte i dan danas. Metodu čitanja putem slogova lakše je savladao moj mlađi sin (ljevak, jako bistar, ali sa smetnjama čitanja koje su se uspješno riješile - dugo nije razlikovao b i d i slično).

    Ne moraš drilati dijete. Ovo ljeto dajte si vremena malo eksperimentirati s različitim pristupima (slova, glasovi, slogovi) pa vidi što "pali" kod tvog djeteta. Nekome rastavljanje na slogove ide teško - evo ti primjer, dobra prijateljica mog sina koja je najbolja učenica u razredu ne može igrati "kalodont" bez pomoći jer ne razlikuje što su to dva zadnja glasa/slova u riječi, a što je zadnji slog. A djeca su upravo završila četvrti razred. Moj sin bi tu bio u drugoj krajnosti - on to ne bi mogao napraviti olovkom na papiru, a usmeno zna savršeno. Svakom od nas je nešto lakše, pa to naučimo prije nego drugi.

    Dosta filozofije - hipernova, igraj se s djetetom riječima, glasovima i slično - pokvarenog telefona, "kobasice", kalodonta... rastavljajte riječi, pitaj ga koji je prvi glas u riječi, koji zadnji, što ČUJE u sredini... kako ti puhne. Tvoje dijete će ti već pokazati kojim putem treba krenuti. S vremenom svi naučimo sve što nam treba.
    Last edited by Peterlin; 19.06.2012 at 07:26.

  13. #13
    Osoblje foruma leonisa's Avatar
    Join Date
    Oct 2005
    Location
    zagreb
    Posts
    16,612

    Default

    super! :rolleyes:
    moja sama cita knjige, al ne rastavlja na slogove. zna koje je prvo slovo, koje je zadnje, koje je trece (broji u sebi slova) al kad cita, sve sto je duze od par slova, slovka. nisam mislila da ju to trebam JA uciti, vec skola.
    i to se znaci promjenilo...
    nisam ju ucila niti citati, sama je.
    sama pise pisma i price.

    sad ispada da preko ljeta trebam raditi s njom na slogovima.
    ili ne...tokom sljedece godine :nedamjuuskolu:
    Last edited by leonisa; 19.06.2012 at 12:21.

  14. #14
    Mima's Avatar
    Join Date
    Feb 2004
    Location
    Zagreb
    Posts
    21,851

    Default

    Ja bih rekla da dijete od 6-7 godina treba razviti glasovnu analizu i sintezu bez obzira na to učio ga to netko ili ne (kao što u nekoj dobi treba složiti tri kocke jednu na drugu i ako ih prvi puta vidi) - pa ako to "nema" onda možda može u pitanju biti neki problem, i u svakom slučaju je dobro to malo vježbati kroz igru. Dijete koje slovka svakako da nije potrebno učiti čitati, pogotovo ne slogove - čitanje po slogovima uopće nije potrebno.

  15. #15
    Peterlin's Avatar
    Join Date
    Sep 2008
    Location
    Zg
    Posts
    32,944

    Default

    E, bravo, Mima me pretekla.

    Mi smo s djecom radili jer smo dobili uputu da to treba. I to sa svakim sinom na drugačiji (primjeren) način. To ne radiš ako dijete samo nauči čitati, znači da mu takva vrsta pomoći ne treba.

  16. #16
    Osoblje foruma leonisa's Avatar
    Join Date
    Oct 2005
    Location
    zagreb
    Posts
    16,612

    Default

    znaci ako ona cita d-o-š-l-a s-a-m k-u-ći i zna da je procitala dosla sam kuci ne treba raditi da cita do-šla sam ku-ći?

  17. #17
    monax's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    N.Zagreb
    Posts
    1,344

    Default

    Zašto bi ti učila dijete čitati, ako već zna?
    Po meni je to super, a i sama volja djeteta da čita je najbitnija!
    Kud više poželjeti?

    Moje dijete nije pokazivalo interes ni za slova, ni za čitanje..

  18. #18
    Osoblje foruma leonisa's Avatar
    Join Date
    Oct 2005
    Location
    zagreb
    Posts
    16,612

    Default

    ma zato jer ovo nije prvi put da cujem da dijete treba rastavljati na slogove rijeci koje cita. dapace, cula sam da nije dobro sto slovka i da treba citati po slogovima.
    sto mi je malo ono :/


    mi smo naucili slova tako da je ona izrazavala veliku zelju za pisanjem poruka i pisma. pa sam joj u pocetku govorila slovo po slovo, ako bi zastekala s nekim, probala bi s asocijacijom, pa ako ni to nije upalilo, napisala bi joj pored teksta.
    bila joj je fora sto smo si ostavljali poruke po stanu.
    kasnije je zelejla pisati cestitke za svaki moguci rodjendan, pa je onda pisala dogovore s bakama i didama...uglavnom, sve kroz igru.
    pronasla je sta ju ful veseli i da bi to ostvarila, trebala je baratati sa slovima.

    pa kad napise didi pismo: dida, sutra me vodis u grad i kupit ces mi sladoled. i kad dida to vidi, rastopi se i odvede je na sladoled : ovnica:

    danas salje meni smsove. il tati. il baki ili didi vecinom naredbe

    mozda nekom pomogne put moje mustre do slova
    Last edited by leonisa; 19.06.2012 at 13:18.

  19. #19
    Mima's Avatar
    Join Date
    Feb 2004
    Location
    Zagreb
    Posts
    21,851

    Default

    Uopće ne treba rastavljati na slogove, od slovkanja se direktno prelazi na slijevanje i onda tečno čitanje. I to se uči i nauči u školi.

  20. #20
    Peterlin's Avatar
    Join Date
    Sep 2008
    Location
    Zg
    Posts
    32,944

    Default

    Quote Originally Posted by leonisa View Post
    znaci ako ona cita d-o-š-l-a s-a-m k-u-ći i zna da je procitala dosla sam kuci ne treba raditi da cita do-šla sam ku-ći?
    Ma naravno! Pa ni cipele ne vežemo svi na isti način.

    Ovo sa slogovima se pokazalo korisno za djecu kojima ne ide ova klasika koju si opisala. Inače, moj stariji je učio tako (uz računalo, silno ga je to zanimalo, pa sam mu logopedske vježbe prebacila u ppt i tako je "usput" naučio čitati) ali mlađi je morao po slogovimai svakako i nije naučio razumijevati tekst kako treba do kraja trećeg razreda, ali savladali smo i to. Prilagodiš se djetetu i gotovo...

    Ne vidim baš nikakvog razloga zašto bi ti svoju curicu vraćala na nešto što je ona i ne znajući prošla spontano...

    A rastavljanje na slogove učit će u školi kad za to dođe vrijeme.
    Last edited by Peterlin; 19.06.2012 at 13:22.

  21. #21
    cvijeta73's Avatar
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Rijeka
    Posts
    11,735

    Default

    Quote Originally Posted by leonisa View Post
    znaci ako ona cita d-o-š-l-a s-a-m k-u-ći i zna da je procitala dosla sam kuci ne treba raditi da cita do-šla sam ku-ći?
    tvoja je za drugi, a ne za prvi razred
    Last edited by cvijeta73; 19.06.2012 at 13:25.

  22. #22
    monax's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    N.Zagreb
    Posts
    1,344

    Default

    Naša učiteljica nije tražila da čitaju na slogove, već slovo po slovo i onda s vremenom ubrzaju ili slijevaju.
    Kako ko, moj niti je slijevao, nije mu je išlo ni na slogove. Onda je odjednom propjevao u drugom polugodištu.
    Ja se sad nekad začudim kako nepoznatu riječ pročita brzo.
    Al da je bilo znalo biti teško i njemu i meni. Često sam se pitala kako vježbati, kad nešto nikako ne ide!

  23. #23

    Join Date
    Apr 2012
    Location
    Dubrovnik
    Posts
    6

    Default

    nije isto analiza i sinteza riječi i čitanje!!

    analiza i sinteza je bitna za početak škole i to je nešto što se može i bilo bi jako poželjno da dijete nauči prije početka škole!

    ja sam učiteljica i majka đaka koji je sad završio prvi razred, ljeto prije škole i tokom vrića bi se igrali igrice analize i sinteze, znači ja rečem riječ ruka, a on mi govori koj glasove čuje u toj riječi ( analiza) , ili ja rečem n-o-g-a, a on mi govori što je čuo ( sinteza). nekoj djeci to ide jako lagano, a nekima treba duže vremena da im klikne. moj mlađi sin zna analizu i sintezu od 4 godine, a starijem je trebao puno duže vremena.

    moje dijete nije znalo čitati kad je krenulo u školu, nije ga previše zanimalo, a ja nisam htjela forsirati! kad krene čitanje, onda nema čitanje slova po slova onda ide tzv. slijevanje tj. povezivanje slova u slogove i čitanje

    kad krene čitanje u školi važno je redovito čitati i sve ide bez problema, moj je na kraju godine bio skoro najbolji u razredu iz čitanja a nije znao čitati kad je škola krenula .

    ja bi vam preporučila da kroz igru s djecm učite analizu i sintezu, a čitanje ostavite učiteljici

  24. #24
    cvijeta73's Avatar
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Rijeka
    Posts
    11,735

    Default

    Quote Originally Posted by sarab View Post
    .

    ja bi vam preporučila da kroz igru s djecm učite analizu i sintezu, a čitanje ostavite učiteljici
    je, kako da ne, reci to mojoj petogodišnjakinji

  25. #25
    Osoblje foruma leonisa's Avatar
    Join Date
    Oct 2005
    Location
    zagreb
    Posts
    16,612

    Default

    Quote Originally Posted by cvijeta73 View Post
    je, kako da ne, reci to mojoj petogodišnjakinji
    da

    mislim, ona od svoje love kupuje casopise i sad neka ja njoj branim citanje?

    zaheb je jedino sto cita i grafite u voznji pa me pita znacenje istih
    ili ulovi dio titla pa me pili sta je pisalo u nastavku :D

    ja nemam pojma sta je analiza i sinteza, pa da vidim jesam li shvatila:

    analiza- ja kazem jabuka, a ona meni j-a-b-u-k-a
    sinteza- ja kazem k-r-u-s-k-a, a ona meni kruska

    ak je to to, odna smo na godisnjem
    Last edited by leonisa; 19.06.2012 at 14:14.

  26. #26
    Osoblje foruma Lutonjica's Avatar
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    Samobor
    Posts
    13,505

    Default

    na godišnjem ste

  27. #27
    Osoblje foruma leonisa's Avatar
    Join Date
    Oct 2005
    Location
    zagreb
    Posts
    16,612

    Default

    da, zelim jos nesto dodati- od kad pise vidim koliko rijeci pogresno izgovara...npr. nevnoj sobi umjesto dnevnoj.
    i m ili n u sredini rijeci.
    koliko rijeci misli da je jedna, a zapravo su dvije. i tak...

  28. #28
    Jurana's Avatar
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Šibenik
    Posts
    5,211

    Default

    Quote Originally Posted by cvijeta73 View Post
    tvoja je za drugi, a ne za prvi razred
    Sva sreća da ti Cvjeta nije u komisiji za odgodu

  29. #29

    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    64

    Default

    i ja se slažem da kroz igru treba vježbati ali zna mu dosaditi pa kaže, "daj, ne pitaj to više, neću"

    Imam mlađeg koji ima 5 godina i čuje sve, ima fon. sluh perfektan, pa se moram sa starijim kad smo sami igrati jer kad čuje mlađeg dobije "slom živaca"

    Peterlin, i moj je ljevak, btw!
    E da, iznajmila sam u knjižnici knjigu autorice Ilone Posokhove "Razvoj govora i prevencija gov. poremećaja" u kojoj između ostalog piše i o ovoj temi koju sam otvorila i nudi dobre vježbe hvatanja glasova, zapravo vježbanje koje pogoduje razvoju fonematskog sluha.

  30. #30
    Beti3's Avatar
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Kvarner
    Posts
    12,282

    Default

    Quote Originally Posted by hipernova View Post
    pa se moram sa starijim kad smo sami igrati jer kad čuje mlađeg dobije "slom živaca"
    Kako mi ovo budi uspomene....no, naučit će, bez brige.

  31. #31
    meda's Avatar
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Zagreb
    Posts
    4,599

    Default

    moj sin u napadu dosade cita naslove knjiga na polici. i jucer procita on Kako zena dozivljava muskarca. I onda pita: A kako zena dozivljava muskarca?

    Ja mu kazem da pise u toj knjizi. On: a daj mi procitaj

    moram malo razmjestit knjige po policama

    Inace, skuzio je analizu preko necakinje koja ide u 1. razred. ona je pisala zadacu i vjezbala citanje, on uhvatio i od tada non stop slovka i cita sve zivo, natpise po cesti itd (tipa: sivanje po mjeri brzo i kvalitetno). sad vec ima fore da smislja kako se nesto cita naopacke, al u glavi!?! za koji je on razred tek

    a ja waldorfski nastrojena mama protiv citanja u ranoj dobi, eto mi ga sad, cega se bojis to ce ti se dogoditi

  32. #32

    Join Date
    May 2006
    Location
    Split
    Posts
    3,209

    Default

    U školi su se igrali smišljanja šaljivih priča koje počinju istim slovom. Izdašno je slovo p
    I djeca to ne shvaćaju kao učenje slova. Ili Kaladont.

    U čemu je štos kad se igra gluhi telefon? Štose postiže?

    Dijete ne mora znati čitati, ali ako znate da vaše dijete ima općenito nekih poteškoća, ne čita i još štošta onda je za očekivat da to bude naglašeno u školi, Moj je recimo jako spor i pedantan. I nije bio znao čitat. I imali smo šta vježbat tijekom 1. razreda. Tako da, volila bih da sam krouz igru provukla neke stvari više. Nije nužno da zna čitat, al je prilično korisno znati ovu analizu i sintezu.

    Općenito, potrebno je zadavat njima da neke stvari upamte za sutra, neke njihove. Toga u školi često ima. Istina je da dobiju obavijest, al ima i svtari tipa, kad je likovni nosite flomastere, inače ne trebate. Moj par mjeseci vukao flomastere.

    I učit ih da prepričavaju. Moj je u tom dobar, al ima onih koji kući ništa ne kažu o školi. Moj jedino tu zapinje jer nekako ima svoju ljestvicu bitnih stvari. Pa mi je znalo bit čupavo pohvatati poantu...

    Nije 1. razred samo čitanje, to sam htjela reć. Oprostite na malo zbrda zdola postu

  33. #33

    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    64

    Default

    makita, dobro zboriš. nije škola samo čitanje ima mali milijun drugih stvari koje su vrlo bitne, no otvorila sam ovu temu jer se ovih dana nekako intenzivno susrećem sa tim pa mi se desio onaj "upitnik u glavi".

    eto, jučer mi se pojadala susjeda koja kaže da je mali imao velikih problema jer nije kužio ili nije bio u stanju povezivati riječi u rečenicu. On bi pročitao DANAS-IDEM-U-LUNAPARK, kad bi ga pitala što je pročitao nije znao. Kaže da su se namučili , morala je angažirati jednu učiteljicu u penziji koja je dodatno sa malim radila dok on to nije usvojio.

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •