Citiraj tanja_b prvotno napisa Vidi poruku
Hm, ja sam ga gledala, nije loša predstava, ali ne bih baš rekla da je odlična.

Ova kritika mi je odlična, na žalost, ne mogu linkati cijeli tekst, pročitala sam ga svojedobno iz drugog izvora, ali već prvi odlomak ukazuje na glavni problem predstave

Jutarnji list - Hrvatskom vlada panični strah od penisa

Evo cijeloga teksta:

PREMIJERA DON JUANA: PANIČNI STRAH OD PENISA NA SCENI HNK

Snježana Pavić


Muškarci koji su klečeći na koljenima u subotu na Trgu molili krunicu za čedno odijevanje, izmolili su Gospu da glumac Igor Kovač u ulozi Don Juana poševi pola ansambla u čedno zakopčanim hlačama. U Bibliji imamo bezgrešno začeće, na sceni HNK bezgrešni seks. Sve je tu bilo fino i dolično: u burnoj orgiji sa 20-tak mladih djevojaka ni žniranci mu se nisu odvezali, ni lastika na čarapama popustila.
Seks na sceni HNK izgleda upravo kako ga bogobojazna čeljad smije sebi predočiti. Don Juan u čitanju makedonskog redatelja Dejana Projkovskog istaknut nam je kao komad o licemjerju, onom građanskom licemjerju koje se uzbuđuje seksom, ali bože sačuvaj da se na sceni pojave goli muškarac i gola žena koji će simulirati koitus. Ili da ga istinski odrade, u skladu sa aktualnim sloganom "sex work": jer ako je prostitucija posao kao svaki drugi, a vi ste na stalnoj plaći u HNK, zašto se ne biste za plaću poševili pred gledateljima?
Hrvatskom vlada panični strah od penisa. Ljetos je scenom Hrvatskog narodnog kazališta prodefilirao pozamašan komad penisa u komadu Yira Yira Nataše Rajković i Brune Isakovića u produkcije Udruge Domino. I? Ništa, doduše intendantica je morala otići par mjeseci kasnije, ali ne zbog tog penisa. Na sceni ZKM-a imali smo prilike uživati u impozantnim primjercima Milivoja Beadera (velečasni Zosima u Frljićevim Karamazovima) i Ozrena Grabarića (Hinkemann).
Ali novo HDZ-ovo vodstvo Hrvatskog narodnog kazalište izgleda da smatra u ovoj katoličkoj državi još nije došlo vrijeme da priznamo da u koitusu sudjeluje muškarac s penisom. To je jako neugodno, nećemo seksualni odgoj u škole, bolje da nam djeca o seksu uče iz pornića na mobitelu od sedme-osme godine.
Razumijem zašto je Moliere pisao Don Juana i koliko je serijsko zavodništvo tuđih žena i kćeri nekad davno moglo biti subverzivno. A danas? U vrijeme PornHuba i OnlyFansa, u prvoj ovosezonskoj premijeri najvažnije i najskuplje državno kazalište prikazuje verziju Don Juana koncentriranu gotovo isključivo na seks, pri čemu je seks aktivnost pri kojoj glavni faker ne otkopča hlače, a orgije se simuliraju defiliranjem mladih glumica golih grudi. Umjetnički vrhunac je kad glumica svira frulu glumčevom međunožju, a Don Juanova erekcija prikazana je puhanjem u duže i duže instrumente.
Drkadžijska fantazija, pomislila bi neupućena gledateljica, kojoj nije poznata ta omiljena praksa hrvatskih kazališnih redatelja da, kad žele prikazati da je država u krizi, skinu ženu do pasa, kad je u pitanju duboka egzistencijalna dvojba, 4-5 glumica će polugolo u štiklama pretrčati preko scene. Ako je pitanje života i smrti, onda ćeš je golu vezati u kavezu. Golo tijelo ne laže, golo tijelo urla čistu istinu u lice, naučili su nas Tom Gotovac i Vlasta Delimar. No oni u HNK bi prije zapalili žutu zgradu nego dozvolili na sceni gole Gotovca i Delimar.
Točno se zna koja je golotinja podobna.
Tu će skinuti samo glumice koje izgledaju kao da su prošle audiciju za idealne grudi. Kao da je Don Juan pomno birao kakvu će ženu zavesti i nikad ne bi poševio neku kojoj sise vise.
Ljudi su klečali na Trgu i molili se Gospi Blaženoj, i normalno je da im treba uslištiti želju. Ali možda ipak da provedemo kakvu seksualnu edukaciju u HNK, da prije nekog novog poučnog postavljanja lektirnog naslova saznaju kako izgleda koitus i koji sve spolni organi u njemu sudjeluju. Ovako im scene orgija podsjećaju na čekaonicu za mamografiju, u sklopu preventivnog programa Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo za rano otkrivanje raka dojke.
Hrvatsko glumište jako voli ovakve predstave, pa očekujem da će glumica koja je pušila frulu Don Juanu biti kandidirana za najbolju žensku ulogu sezone. Redatelj svakako zaslužuje nagradu, makar zbog scene u kojoj je glumice predstavio kao kokoši, natjerao ih da skakuću kao kokoši, i kao prave koke, guraju se koja će prva ponuditi svoje dupe pijevcu Don Juanu.
Imbecilno i duboko uvredljivo.
A sad ozbiljno: da, znamo da danas sve više muškaraca sanja da se vrate ona divna stara vremena kad su žene znale gdje im je mjesto, recimo kao 1665. kad je Moliere napisao Don Juana. Tome služi skupa inscenacija klasika, u kojoj se žene prikazuju baš onako kao u komadu iz 17 stoljeća. Onako kako je Moliereov Don Juan tretirao žene, sada redatelj i uprava kazališta tretiraju glumice, koje ćemo ponižavati kako nam se svidi, jer znamo da se nitko od zaposlenih neće usuditi pobuniti. Niti će itko izvan stati u njihovu obranu. Jer što su glumice drugo nego kurvice?
U vrijeme kad Moliere piše Don Juana, žena je stvar, vlasništvo oca i muža, i kad Don Juan zavodi i odbacuje žene, on prije svega čini štetu njihovim vlasnicima, muževima i očevima. Don Juan oslobađa mušku seksualnost od ubitačnog crkvenog morala. On je glasnik slobode, prethodnik oslobođenog građanina, koji krši pravila i Boga i kralja, navješćujući novu građansku samosvijest, slobodnu od okova religije i feudalizma. U 17. stoljeću, dok su žene bile ništa.
Nadam se da će škole voditi djecu u HNK na Don Juana. Prikaz ženske degradacije toliko je oduran da sam sigurna da će proizvesti puno novih žestokih feministkinja. Kao i oni mladići na trgu koji su neki dan molili protiv predbračnog seksa i za čedno odijevanje.
I OK je ako vam ništa u predstavi ne smeta. Razumijem vas: toliko ste navikli da se svuda oko nas žene ponižava, da u tome ne vidite ništa posebno.