Daj pod 1. uslikaj tu tvoju kopcu pa mi posalji sliku, moze?

Kaj se tice pojaseva koji se blokiraju, ovak:

Imas dve vrste pojasa s tri tocke uporista (ima ih u stvari vise al ove su najbitnije), jedan s takozvanim ELR mehanizmom (Emergency Locking Retractor) i jedan s kombinacijom ELR/ALR (ALR je Automatic Locking Retractor). Ovih drugih, kombiniranih, ima u pravilu samo u novijim autima.

ELR je onaj tipicni klizni za kojeg znamo i skoro svi auti imaju samo taj. On dopusta da ga izvuces i kad si gotov s izvlacenjem on se sam zategne dok ne prione uz tebe. Al nije fiksiran na tu duljinu kad se zategne vec ga ti opet mozes malo otpustiti, kad god ti pase, al cim ga pustis on se zategne. Mozes ga otpustati dok god na potegnes prejako. Kad ga jako potegnes (silom vecom od 7 N), on se blokira. Zato se mehanizam zove Emergency Locking Retractor, jer se blokira u slucaju opasnosti.

ALR je mehanizam kada, nakon sto je pojas izvucen na odredenu duljinu, vise se ne moze izvuci. Eventualno se zateze, ako je moguce, al ne mozes ga otpustiti.

Kombinacija ELR/ALR funkcionira ovak (i tako mozes provjeriti jel imas taj mehanizam ili samo obicni ELR):

Uzmes pojas i izvuces ga skroz iz kucista, dok ne ide vise van. Malo ga vratis nazad odnosno pustis da se malo zategne i onda ga lagano pokusas opet izvuci (ne naglo). Ako ga mozes izvuci onda nemas ALR. Ako ga ne mozes izvuci onda imas ALR i tad si u tom "modu". Kad je izvuceni pojas u ALR ne moze se vise izvlaciti vec samo zatezati. Ako zelis pojas dodatno izvuci moras ga skroz vratiti nazad, da se namota u kuciste i onda opet ispocetka ga izvlaciti. Kod kombinacije ELR/ALR u ALR dolazis tek kad izvuces pojas skroz do kraja.

E sad, zasto je to bitno. ALR je super kod koristenja sjedalica jer kada zategnes sjedalicu da nemres vise (i onda jos malo ), pojas se tijekom voznje nece otpustiti (cak stovise, mozda ce se jos vise zategnuti svaki put kad predes prek rupe) i ne moras brinuti o tome da ce se sjedalica razlabaviti.

Al ALR nije dobar za vezanje putnika jer svaki put kad prede auto preko rupe on ce se dodatno zategnuti (jer se tijelo ulegne u sjediste, mehanizam osjeti luft pa ga zategne, tijelo se vrati u normalan polozaj al se pojas ne otpusti, kao sto bi recimo kod ELR iliti kliznog pojasa). To je OK dok nemas pun mjehur al moze biti i neudobno ako ti nije mjehur pun. Pa ako imas auto koji ima kombinaciju ELR/ALR, koristis ELR kad se direktno vezes pojasom, a ALR kada vezes sjedalicu.

Jel ovo imalo jasno? Tesko je za opisati, najbolje se skuzi uzivo