U pravu si, Cvijeto, utjecaj crkve opada, što ne znači da opada i potreba za duhovnošću, samo je ljudi traže na drugim mjestima, izvan krutih organizacija i struktura, u postmodernom društvu se građani sve više eancipiraju od tradicionalnih i sekularno-racionalnih autoriteta. Ne govorim iz glave, već na temelju istraživanja koja se provde o vrednotama u više od 80 zemalja svijeta svakih 5-10 godina (o tome u već spomenutom Inglehartu)
A što se tiče Hrvatske, bilo bi zanimljivo vidjeti izjašnjavanje građana na referendumu oko nekih tradicionalno vjerskih tema, npr. zabrana pobačaja, MPO i sl. Mislim da bi to neslavno prošlo, bez obzira na većinu deklariranih vjernika, jer činjenica je da većina vjernika u Hrvatskoj stvarno ne živi sukladno stavovima crkve.
A sad, nemojte zamjeriti na sljedećem, i meni je glupo prepričavati doživljaje i na temelju njih izvlačiti bilo kakve zaključke, ali samo za ilustraciju jer je primjer vrlo svjež - bila jučer nakratko u Zg i sjedim u busu za doma, a iza mene sjede dvije žene, bile kod doktora i pričaju o svojim bolestima pa prepričavaju gdje se koja išla moliti za ozdravljenje (Međugorje, Lourdes itd.), pa o duhovnim obnovama, pa što im se događalo (toplina, odbacivanje s oltara...), ma ono, neprepričljivo i meni teško slušljivo (ali šta ću, nemam čepiće), ali ufurala sam se da je to antropološki zanimljivo![]()
Ide razgovor...i o drugim temema i polako saznajemo da je prva rodila s 19, "slučajno, razmišljala o pobačaju, ali ipak je odlučila zadržati dijete". Pa je upoznala muža, bila s njim 13 godina i prije godinu dana ju je ostavio. Drugu je ostavio muž ovih dana, ali to joj je već drugi brak, i ona ima sina, ali iz prvoga braka....
Dvije stvari su mi bile zanimljive: sad se, kažu, bez muževa osjećaju sretno i prvi put rade što ih je volja u životu (putuju, prijateljuju i sl.), bilo mi je zanimljivo slušati kako su evoluirale u ženskoj emancipaciji iako toga nisu potpuno svjesne.
Ono što je također zanimljivo je i ta diskrepancija između životnih događanja (vanbračna trudnoća, rastave i sl.) i količine vjerskih stavova pa i vjerovanja koje su ispoljavale na početku razgovora.. (iako, vjerujem, da su i njihove bolesti razlog tome).
Većina građana Hrvatske ipak se ne bi olako odrekla sekularno-racionalnih i postmaterijalističkih vrijednosti (sloboda, pravo izbora) koje im omogućavaju da žive slobodnije i autonomnije.





)
