Sposobna sam iskopati sve što me zanima. Naravno, pričam o kupovini. Odmah da kažem, ne želim da ispadne da radim razliku u zemljama (npr. BiH i Hrrvatska)- svugdje ima svega. Čini mi se, sve je to koliko dopustiš i koliko se potrudiš uraditi za svoju dobrobit kao potrošača. Spominjanje BiH i Hrvatske je samo jer "češljam" trgovine i amo i tamo.
Potakla me trenutna potražnja za AS i šokovi pri kupovini, a sve sam to slično prolazila i prije godinu i kusur kad sam tražila kolica. Generalno, to je čitav lanac ljudi koji ti za krš žele uzeti mnogo, nerealno mnogo novaca. Ne samo u ova dva iskustva već na svakom koraku u skoro svakoj trgovini. Od kune do 100000 kuna, ma i više. Tu ubrajam trgovačke lance ili velike uvoznike koji hoće svašta uvaliti po visokim cijenama, istekle proizvode, loše proizvode koje promoviraju (boga pitaj zašto) određene trgovkinje, neinformiranost prodavača (svatko može biti prodavač!), a na kraju i neljubaznost i otvoreno čuđenje u stilu "Razguli stara, ma šta ti toliko ispituješ, šta hoćeš ti??!!"
Dakle, među ostalima, zovem nekoliko trgovina u BiH, odreda Bimaco grupa, koje prodaju Cybex AS koje me zanimaju. Sve su prodavačice išle tražiti godinu proizvodnje, mnoge komentirale da nemaju garanciju na proizvod (HA-LO?!, Cybex da nema garanciju?!, proizvod od 500KM, pa prokislo mlijeko od MARKU možeš vratiti i tražiti drugo!), dalje, sve AS su odreda 2011 i 2012 godina proizvodnje. Dvije-tri godine potucanja po skladištima, policama, trećina istekle garancije.
I sad... nakon što je otišla tražiti gdje se nalazi godina proizvodnje pa sam ponovo nazvala malo kasnije, prosu mi žena komentar od kojeg mi se digla kosa na glavi. "Mi ne možemo (NE MOŽEMO [sic]!) naručiti nove autosjedalice dok ne prodamo stare koje su nam na stanju!", a na moj komentar da je u HR ista AS po nižoj cijeni, a proizvedena je u tekućoj godini, dobila sam odgovor: "A gospođo, pa to je Hrvatska! To je drukčije!" Nije ona jadna kriva što je takvo stanje u trgovini, samo je prodavačica, ali onda bolje šutiti nego se prosipati s takvim izjavama.
Da, potrudila sam se pročešljati Hrvatsku i našla AS proizvedenu 2014. godine s 25% popusta, tj. za 525kn manje od prodajne cijene, tj. od prodajnih cijena i tih AS koje u Bosni prodaju s 2-3 godine potucanja po policama i već trećinom istekle garancije!
Gdje je tu potrošačko pravo? Tko mi ga garantira, tko kaže da neću biti prevarena i da imam PRAVO na išta? Gdje bih bila da svaki puta ne napravim provjeru i studiju svega, ajoooooooj!?! Da sam neka tutlača, otišla bih u trgovinu, pitala nešto prodavačicu i povjerovala joj kad mi kaže kratko: "To vam je super AS, vidi se najbolje po cijeni, cijena je kvaliteta!" (bilo je i takvih komentara) i kupila loš proizvod po previsokoj cijeni. Bila bih prevarena. A potrošačko pravo ostaje tada samo slovo na papiru za one koji ga hoće čitati.
Upornošću i samo upornošću se uspije ostvariti neko pravo, a mislim da je to pravilo po pitanju potrošačkog prava. Čast iznimkama poput ove tete danas u Baby centru u Zagrebu koja treba biti uzor svima- informirana, ljubazna, temeljita i jako uslužna. Moliti boga prije kupovine da naletimo na ovakvu prodavačicu u povoljnoj trgovini koja nudi kvalitetne i divne proizvode- jače je to nego očekivati da će netko negdje nama na "usluzi" kao kupcu razmišljati o tome da se zadovolje naša prava kao potrošača. Eh...