„BRZINSKA“ MASAŽA ZA RADNI DAN
MASAŽA ŠAKA I STOPALA
Za djecu koja imaju problema s finom motorikom (što često dolazi u paketu s problemima govora) osobito je važno temeljito masirati šake i stopala. Ako nemamo puno vremena, to možemo uklopiti u bilo koju aktivnost tijekom dana (npr. uz pričanje priča, pa čak i gledanje televizije).
ŠAKE: Počinje se od vrhova prstiju. Svaki prst treba istegnuti i lagano protrljati, a onda od vrha prema korijenu prsta izmasirati svaki zglob. Kod većeg djeteta možete obuhvatiti svojim prstima svaki prst i razgibavati ga u svim smjerovima. Slušajte svoje ruke: ako svojim prstima osjetite da su tetive zategnute (česta pojava u periodima ubrzanog rasta kostiju), tim točkama posvetite osobitu pažnju. Kad su svi prsti izmasirani, prelazi se na područje dlana. Vanjski rub dlana treba štipkati, a onda stiskanjem očistiti svaki prostor između tetiva (svoj palac staviti djetetu na dlan, a prstima potezati od zglobova prstiju prema ručnom zglobu, a kasnije palcem temeljito protrljati cijeli dlan). Treba svojim palcem i kažiprstom dobro pritisnuti i točku na dlanu između djetetovog palca i kažiprsta. To je obično bolno pa treba postupno povećavati pritisak do granice podnošljivosti. Zadnji je na redu ručni zglob, koji treba razgibati u svim smjerovima.
Ako djetetu više odgovara, može se redoslijed obrnuti, tako da se krene od zapešća (ručnog zgloba) i ide prema vrhovima prstiju.
STOPALA:
Kao i kod šaka, krenuti od vrhova prstiju. Svaki prst treba istegnuti i lagano protrljati, a onda od vrha prema korijenu prsta izmasirati svaki zglob. Nakon toga slijedi čišćenje između tetiva s gornje strane stopala, od palca prema malom prstu. Vanjski rub stopala obraditi štipkanjem. Donju stranu stopala temeljito izmasirati od korijena prstiju prema peti. Uobičajen pokret je da svoje palce stavite na udubljenu točku ispod granice palca i drugog prsta, a preostale svoje prste omotajte oko stopala da dobijete oslonac, zatim kružnim pokretima obradite cijelo stopalo. Uopće nije bitno da to bude „školski“, bitno je da se stopalo opusti (tražite zategnuta mjesta i posvetite im malo više vremena – iskustvo čini majstora) i da postupak pruža ugodu. Petu zarotirati nekoliko puta (kao da zatvarate ili otvarate bocu), a isto to treba učiniti i s gležnjem. Nakon toga očistite prostor između Ahilovih tetiva znad pete (to mjesto isto zna biti bolno).
ISTEZANJE VRATA
Dijete leži na leđima na ravnoj podlozi, a roditelj mu lagano i oprezno (uz minimalno podizanje) poteže glavu najprije ravno, pa zakrene lice u jednu stranu i povuče nekoliko puta, pa opet ravno, pa na drugu stranu.
Djeca vole analogije s životinjama i na ovo smo nekako nadošli zajedno:
MEDVJED – dijete legne na leđa a roditelj mu se od stopala do glave „penje“ rukama, kao da se medvjed penje na drvo. Istim putem i silazi...
MAČKA – roditelj se na sličan način, ali bržim pokretima „penje“ rukama od peta do vrha glave kao da se mačka penje na drvo, a onda se spušta grebući noktima (prste stavimo na vrh djetetove glave i onda polako vučemo, kao mačka kandže, preko ramena, rebara, guze i nogu do peta.
MAČKA BRUSI NOKTE – dijete je na leđima, a roditelj pokazuje kako mačka brusi nokte na njegovim golim potkoljenicama (naglim brzim pokretima istovremeno i naizmjenično brusiti...)
PAS – jednom rukom (skupljenim prstima) roditelj „njuška“ po djetetu. Igra je u tome da dijete nikad ne zna gdje će osjetiti „njušenje“ pa veselo iščekuje stimulaciju.
CRVI BUŠE RUPE – varijanta iste stvari, ali umjesto blagog njušenja roditelj prstom „buši rupe“ po djetetovim leđima, rebrima, nogama, glavi... nasumično, prema želji. Nekoj djeci je ovo prejaka stimulacija, pa treba primijeniti igru „pas“.
SLON – dok dijete leži potrbuške, roditelj se punom težinom trupa oslanja na ruke i oponaša teški slonovski hod, od tabana prema glavi (stane i na glavu) pa natrag. Mi smo uz to pjevali i pjesmicu „Teško hoda stari slon, jedva noge vuče, dosta mu je cirkusa jer ga gazda tuče... Teško hoda stari slon, jedva noge diže jer od kuće njegove pismo mu ne stiže...“
Rastezanje – za ovo je najbolje da se radi u paru (dvoje roditelja) ili da se dijete rukama drži za rub kreveta dok ga mi vučemo za noge. Moj suprug i ja znali smo se zabavljati ovako: jedan od nas primio bi dijete za ruke, drugi za noge i vukli bi ga lagano svaki na svoju stranu, kao da se otimamo. Klinci su sami došli na ideju da se ta igra zove „Moje, moje...“ i to smo morali izgovarati dok smo ih rastezali... Uobičajena izjava: Mamaaaa, ja bi moje-mojeeee...