Osnovni znaci prepoznavanja disfunkcije senzorne integracije
Cijeli tekst bio je objavljen na:
http://www.hsucdp.hr/savez/3cp/uvodu...ntegraciju.htm
• Pojačana osjetljivost na jarko svjetlo, zvukove, pokrete
• Smanjena osjetljivost: želi dodir, ima visoku toleranciju boli, preferira začinjenu hranu, baca se prema ljudima i zidovima
• Značajno pojačanje ili smanjenje razine aktivnosti: neprekidno u pokretu, brzo se umara, veća potreba za snom
• Problemi koordinacije: zaostajanje u hodanju, problemi s penjanjem, ravnoteža, često se spotiče i pada, teškoće s rezanjem i crtanjem
• Zaostajanje u govoru ili jeziku
• Problemi s pažnjom i samokontrolom: buka iz pozadine ili vizualni podražaji ga ometaju, razdražljivost, teško se smiruje
Preporuke senzomotornih aktivnosti za predškolsku dob
Taktilna desenzitizacija
• Skriveno blago zakopati male predmete, npr. mini igračke u rižu ili grah
• Posude za suhe materijale, sanduci za pijesak ispuniti sa zobi, brašnom, rizom, ječmom i drugim zrnjem
• Igre s pjenom za brijanje
• Rad u vrtu i sa sobnim biljkama kopanje rupa, sadnja, presađivanje
• Aktivnosti u kuhinji pripremanje tijesta za pizzu, ribanje sira, valjanje i rezanje tijesta za kolačiće, stavljanje na podložak
• Aktivnosti bojenjem
Propriocepciia/ položaj u prostoru/motorno planiranie
• Guranje, natezanje i dizanje zglobova, ligamenata i tetiva; zadatak mora biti izveden sekvencijski
• Troskok, skakanje, poskakivanje, minitrampolin (stopala, koljena, stražnjica)
• Skakanje preko užeta zavezanog između dvije stolice)
• Marširanje (podizati visoko stopala i hodati u ritmu glazbe)
• Oponašanje životinjskog hoda (medvjeđi hod, slonovhod, zečji skok, žablji skok, rakov hod)
• Na igralištu udaranje lopte nogom ili rukom, modificirano potezanje konopa, vožnja tricikla
Vestibularne aktivnosti
• Vježbe na konju
• Vježbe na gredi
• Njihanje na ljuljački
• Vježbe gibanja (uspinjanje i spuštanje na stopalima, stražnjici i trbuhu)
• Provlačenje kroz tunel
• Na igralištu penjanje po Ijestvama, kotrljanje na ravnom tlu ili brežuljku, penjanje na gumeni kotač, ljuljačke, vožnja na
romobilu
Planiranje motornih aktivnosti
• Tuneli
• Labirinti
• Podne mape za igru s dječjim autićima
• Polje s preprekama
• Provlačenje među postavljenim čunjevima
Aktivnosti vezane uz miris i okus
• Prepoznavanje voća i povrća pokrivenih očiju
• Pripremiti materijal, prikladan za razlučivanje ovih osjeta
Nakon provedenog programa senzomotorne integracije dolazi do značajnog poboljšanja kod senzornointegracijskih teškoća. Pomoću radne ili fizikalne terapije, te kućnih i školskih programa, Jamie i druga djeca sa sličnim senzointegracijskim poremećajima mogu doživjeti svijet radosnije i bez stresa.
Prema Carolyn O. Cantu Early Childhood Sensory Integration. Exceptional Parent Magazine, April 2002
A sad – konkretno; ovo smo mi radili (već sam puno i zaboravila, ali nema veze):
Integracija – križni kraul ili križno lateralno kretanje:
Više o tome:
http://www.energybalancing.com/selfeval/crosscrawl.html
Daklem, kako mi to radimo:
Ujutro nakon buđenja i češkanja iza uha dijete legne na leđa i naizmjence diže lijevu ruku iznad glave + desnu nogu (savija u koljenu), pa ih spusti. Nakon toga desna ruka + lijeva noga – ponoviti najmanje 12 puta (6 sa svakom stranom, NAIZMJENCE).
Tijekom dana – ista vježba u stojećem stavu: Lijeva ruka gore iznad glave + istovremeno desna noga pod 90° savijena u koljenu, zatim slijedi suprotna ruka i suprotna noga.
“Strojevi korak” – isto naizmjence stupanje i koračanje lijeva ruka / desna noga. Može se izvoditi u pauzama učenja!
Vježba služi boljem povezivanju moždanih polutki i ima za posljedicu bolju koncentraciju, dulji interval pažnje, bolju koordiniranost pokreta itd.
Ima još – “osmice” – dijete stane razmaknutih nogu i ruku iznad glave, a onda u zraku ispred sebe opisuje osmice po zamišljenoj školskoj ploči. Ima istu funkciju!
Stimulacija osjeta – pojedinačno i kombinirano
Miris i okus
Još kad su klinci imali po 2 godine, znali su prepoznavati mirise začina zatvorenih očiju… Kuhali su “juhu od začina” i razne druge kerefeke – nemam pojma koliko smo začina tako potrošili.
Također, znali su “liznuti” sol, šećer i slično… nakon toga majoneza, kečap… pasta za zube (podvaliti!) itd.
Miris i okus idu zajedno i dobro se dopunjavaju s finom motorikom (treba nasipati maloooo začina u juhu).
Sluh
Uglavnom smo se koristili audio cd-ovima kako sam već opisala. Bilo nas je premalo za igru pokvarenog telefona, ali teta u vrtiću je to radila s njima!
Opip
Lego-kocke su zakon! Najprije Lego-duplo, a onda sve manje i kompliciranije! Puzzle isto tako – najprije velike, pa male… osim opipa, zahtijevaju i vid i eto ti integracije! Davala sam ja i šivati gumbe, ali to moj veliki sin do dana današnjega nije savladao. Mali (koji je ljevak, ali nema motoričkih problema) šiva gumbe od pete ili čak četvrte godine bez problema!
Onda, na slijepo treba prepoznavati razne površine – karton rebrasti, tkaninu, papir glatki, gumu, plastiku itd… (kaj god se nađe – npr. novine i kuhinjska krpa – doslovce sve iz naše okoline…
Čaše – na slijepo prepoznati malu i veliku čašu, pa onda punu i praznu …
Slano tijesto/glina/glinamol/plastelin i slično – beskrajna zabava za izradu božićnih i inih ukrasa i čestitki!
Vid
Boje i crtanje, slikanje
Farbali smo i božićne ukrase i home-made igračke!
Kolaž – zakon za vid i motoriku! (Moj mlađi sin je ljevak pa ima ljevačke škare i sve pet!)
Home-made puzzle: trebaš 2 ista kataloga i nađete zajedno neku sliku… Jedna je “matrica” a druga se razreže na nekoliko komada (počneš sa 6, pa onda povećavaš broj… može se i potrgati, pa je nepravilno – isto je dobro!). Klinac mora sastaviti sliku od dijelova i ZALIJEPITI na podlogu! Odlično za vid, integrirano sa motorikom, a dušu dalo za održavanje pažnje, samo ne smije se početi sa prezahtjevnim kombinacijama.
Motorika – gruba
Moj stariji ima nerazvijen neurološki sustav (nalazi stabilometrije pokazuju otklon od prosjeka – dijete ima sitne mikropokrete koji ometaju i koncentraciju i finu motoriku) , a to smo razvijali ovako:
Sportski vrtić – mala škola atletike: greda, sprave i sl.
Igraonice – svi oni tuneli i sprave za ljuljanje koje tamo imaju.
Igralište – sprave i penjalice.
Škola plivanja (za treninge JA nemam sape ni vremena, jer su 5xtjedno, a to mi je previše).
Škola gimnastike (odnedavno – daje super rezultate).
Vožnja na rolama i klizaljkama (savladali, na veliko čuđenje fizijatrice), vožnja romobilom , aliiii vožnju biciklom JOŠ nismo savladali!
Penjanje na drvo (neki malo veći grm ispred kuće, he he…).
Crtanje kredom po parkiralištu (školice – može se poslije to i igrati). Mi smo ko klinci ocrtavali svoje sjene… Tako mi je to i palo na pamet, iz djetinjstva.
Motorika – fina
Već je gore opisano dosta toga… Radili smo i kombinirane vježbe prema Ragnhild A. Oussoren iz knjige PLES PISANJA – pustiš klincima glazbu i pitaš kako ih pokreće (moji su slušali sve od Carla Orffa do Nene Belana). Nakon toga (još uvijek uz slušanje) objesiš na vrata ili zid veeeeliki papir, pa nek dijete s
obje ruke…
Nakon toga daš mu A3 papir, pa kažeš: sad tu nacrtaj: planine (cik-cak crta kao zubi morskog psa), more (valovi zaobljeni) i sunce (koncentrični krugovi). Kad nacrta – presavineš papir na A4 i ponoviš postupak. Nakon toga opet – tako dugo dok se papir može savijati. Nek crta s kojom god rukom hoće, pa i s obje.
Vježbe pamćenja i kretanja (kombinirane)
Ovo rade naše učiteljice:
Djeca uče pjesmicu napamet, ali uz kretnje… Na primjer (ne znam cijelu) ide to ovako:
Stanislav Femenić - NAKRIVIO KAPU ŽIR
Nakrivio kapu žir (ruke iznad ili na glavi, nakrivljene na jednu stranu)
I povik’o “Molim mir”! (kažiprst gore)
Moram čuti (ruka iza jednog uha)
Moram čuti (ruka iza drugog uha)
Na koga se vjetrar ljuti (valovi vjetra rukama)
Moram čuti (ruka iza jednog uha)
Moram čuti (ruka iza drugog uha)
Zašto hrastu krošnja žuti (rukama gore – pokreti oponašaju gibanje krošnje)
…..
Ne znam dalje napamet, moram sina pitati. Pjesmica završi tako da žir padne s grane, a dijete čučne i ostane tako!
Eto, dobru zabavu!