Ja sam se zainteresovala, nisam baš našla knjigu, ali jesam tekst: http://www.brillbaby.com/teaching-ba...vs-phonics.php , gde je, mislim, dosta korektno obrađena jedna od mojih dilema: cele reči ili slova. Ima nekoliko stranica, ali je zanimljivo.
Sve u svemu, iskustvo od oko 50 godina je pokazalo da je u školskom sistemu drastično opala pismenost đaka kada su ih učili metodom pamćenja celih reči, pa je ova metoda mahom napuštena u školstvu (englesko i francusko govorno područje).
Čak i zagovornici metode flashcards-a sada preporučuju dve stvari:
prvo, da se bebi OBAVEZNO pokazuje SMER u kome se čita reč (sleva nadesno) jer je kod školske dece učene metodom celih reči primećen porast disleksije (deca su prosto pamtila i čitala reči u pogrešnom smeru ako učitelj nije naglašavao pravilan smer čitanja, i tako kasnije nisu mogla da se snađu u čitanju tekstova!)
Drugo, da se dete obavezno nauči prepoznavanju pojedinačnih glasova čim bude u stanju da ih izgovori (kažu negde oko 18 meseci-2 godine) baš zato da bi se izbeglo memorisanje napamet i podstaklo učenje čitanja sa razumevanjem fonetskih pravila (bitnih, opet, za englesko i islična govorna područja).
Ja se moram složiti, isto kao nestručnjak, da je sa našim fonetskim pismom čitanje daleko lakše nego onima koji fonetsko pismo nemaju, ali samo ako se čitanju pristupa spajanjem slova u reči. Ako se krene od memorisanja celih reči, u našem govornom području je to neuporedivo teže nego u jednom engleskom, gde se reči u rečenicama praktično ne menjaju ili se menjaju neuporedivno manje i na prostije načine.
Meni je, nakon nešto čitanja o metodi, g. Doman otkrio toplu vodu-deca vole da uče, uče najbrže dok su najmlađi i dok im je zabavno i okružena su ljubavlju. Ne uče ako im se učenje uskrati, te ih stoga treba naučiti maksimumu koji možemo da bi se maksimalno razvili. Pa to su neosporne teze koje su ljudi iskustveno primećivali odvajkada, i nema šta da im se prigovori.
Međutim, ne vidim veliku prednost samih kartica nad knjigom, sveskom u koju se piše/crta, pravim objektima/pojmovima/delatnostima koje se mogu pokazati detetu. Važno je dete učiti, ali da su kartice najbolji način, nisam ubeđena, ni impresionirana.
Osim toga, treba imati na umu da su deca ogromnih potencijala, ali ipak ne i neograničenih. Sve čemu dete posvećuje vreme ide nauštrb nečeg drugog, što dete ipak NEĆE stići da nauči, tako da, uvek treba imati na umu i prioritete.
Moj trogodišnjak je sinoć bio zainteresovan da čita, pa sam mu kratko pokazivala kako se slova povezuju u reči. I bilo mi je super. Ali sam i dalje puno srećnija što je naučio da okreće pedale, igra se bez problema sa društvom i što počinje da donekle izgovara R. Jer mi je to za trogodišnjaka puno bitnije nego da počne da čita.