Masaža predškolskog i mlađeg školskog djeteta - podsjetnik (ovo sam zapisala dok su moja djeca bila mala - često smo to koristili)

S ovim aktivnostima započeli smo u dobi djece od 2,5 i 1 godine.
Osnovni pokreti temeljeni su na opisima iz knjige „Sve o masaži – istočne i zapadne tehnike“ (Autorice Lucinda Lidell i Sarah Thomas, izdanje Mladinska knjiga)

Razlozi – poticanje razvoja grube i fine motorike i govorno-jezičnog razvoja; pasivna gimnastika, kao i olakšavanje bolova rasta koji se ponekad pojavljuju.


JUTARNJA MASAŽA (svrha – buđenje i poticanje aktivnosti):

Buđenje (dijete leži na trbuhu ili leđima) - češkanje oko uha s jedne i druge strane, sa 2-4 prsta češkati i lagano masirati predjele od temporalne kosti oko uha prema vratnim tetivama


Masaža vlasišta (dijete leži na trbuhu ili leđima) - svim prstima lagano masirati cijelo vlasište, počevši od čela prema tjemenu, pa dalje potiljku i vratu

Masiranje vrata (kod manje djece samo palcem i kažiprstom, lagano masiranje vratnih tetiva)

Ispiranje kralježnice (dijete leži na trbuhu) – kažiprst i srednji prst postaviti na bazu lubanje, svaki prst s jedne strane kralježnice. Pokretima nalik na gusjenicu (pritisak/pomak za duljinu jagodice prsta) u malim koracima izmasirati cijelu kralježnicu do trtične kosti u oba smjera...

Ako se djetetu dopadne, ponoviti nekoliko puta. (Moja djeca to zovu „vođenje kralježnice“ i ako nemamo vremena za kompletnu masažu, obično traže upravo da im vodimo kralježnicu 3-4 puta)


Masaža leđa (dijete leži na trbuhu) – nakon kralježnice, lepezastim pokretima izmasiramo cijela leđa počevši od područja ramena, pa lopatica, sve niže prema slabinama i trtici. Sakralna kost (trtica) je većini djece omiljeno mjesto, pa se dobro na njoj malo dulje zadržati. Palcima treba opipati sve „krivine“ koje možemo osjetiti - sakralna kost ima 2x4 rupe – v.sliku:

Masiranje stražnjice (dijete i dalje leži na trbuhu) – kad smo izmasirali trticu, samo proširimo pokret na cijelo glutealno područje. Pokretima kao da mijesimo tijesto opustimo velike mišiće stražnjice. Ako dijete smatra ugodnim, možemo mu i „sjeckati“ guzu laganim udarcima dlana okrenutog uspravno, tako da mali prst kao oštrica „sjecka“ mišiće.


Zatezanje nogu (dijete je na trbuhu) – uhvatiti noge za gležnjeve i pritisnuti pete na guzu, najprije zajedno, pa svaku posebno nekoliko puta. U nastavku ove vježbe može se malo izgnječiti velike mišiće natkoljenice i potkoljenice.

Izvlačenje nogu (dijete se okreće na leđa). U tom položaju treba uhvatiti djetetu pete obje noge i „izvlačiti“ ih. Ako se djetetu svidi pokret, možemo dodatno zategnuti mišiće pritiskom na nožne prste prema tijelu (stopalo se nalazi u položaju 90 stupnjeva i kut treba smanjiti dok je noga u istegnutom položaju, kako bi se zategnuli mišići sa stražnje strane noge). Ponoviti na jednoj i drugoj nozi. Za umirivanje, opustiti noge na ležaju i izvući svaki prstić na nozi.


Rastresanje nogu (dijete leži na leđima, noge su opuštene na ležaju) – stavljamo djetetu ruke na gornje dijelove stopala, pa rastresemo lijevo desno, zatim na potkoljenice i rastresemo, a na kraju velike mišiće natkoljenica na obje noge istovremeno).

Opuštanje kukova (dijete leži na leđima, noge su ispružene i opuštene na ležaju) – lagano unutrašnjom stranom dlanova pritisnemo na velike kosti zdjelice i povučemo prema van. Treba biti . Ja obično gurnem prsteJoprezan, ovo nekima može biti bolno, a neke škaklja... s donje strane i pritisnem na mišiće guze, tako da dobijem čvrsti zahvat koji je djeci obično ugodan.


Razgibavanje kukova (to je vježba koju smo radili i sa svojim bebama dok su još nosile pelene): dijete leži na leđima sa skupljenim, ali olabavljenim nogama. Stavljamo mu ruke na koljena i vrtimo – 3 kruga prema van, pa 3 kruga prema unutra. Kod veće djece može se primijeniti i pritisak na koljena prema van, ali postupno i oprezno, koliko im je ugodno.

Izvlačenje slabina (dijete leži na leđima) – oprezno, bez naglih pokreta, uhvatimo slabine i lagano propustimo kroz prste idući od kuka prema struku. Ponoviti koliko je ugodno, 3-4 puta.


Čišćenje između rebara (dijete je na leđima) – podmetnemo djetetu ruke ispod rebara i prstima slijedimo rebra od kralježnice prema gornjem dijelu trupa.

Istezanje ruku (dijete leži na leđima) – lagano povlačimo obje ruke istovremeno (kod veće djece može se i svaka ruka posebno) da olabavimo ramene zglobove.


Rastresanje ruku – nakon istezanja možemo izmasirati velike mišiće gnječenjem, idući od šake prema ramenu. Nakon toga uhvatimo ruke za zglobove i sasvim lagano protresemo. Ako ima vremena, dobro je izmasirati šaku i istegnuti i svaki prstić posebno.

Ramena (dijete je na leđima) – dlanove stavimo djetetu na ramena i pritisnemo prema dolje nekoliko puta. Pritisak treba uskladiti s disanjem (udah „na prazno“, izdah uz pritisak).


Glava (dijete leži na leđima) – lagano „valjati“ glavicu lijevo-desno nekoliko puta. Dijete može po želji otvoriti ili zatvoriti oči. Glavu se može i „izvlačiti“ (dok dijete leži na leđima, stanemo iza njega na čelo kreveta i potežemo glavu laganim nježnim pokretima. Glava je najprije ravno (nos gore) a onda je zakrenemo za cca 60 stupnjeva u jednu stranu, pa opet ravno, pa drugu stranu. Oprez – ovo treba raditi pažljivo i polagano.

Završetak – gladiti tijelo od glave prema nogama širokim umirujućim pokretima dok dijete leži na trbuhu, pa još 2-3 takva dugačka pokreta kad se dijete okrene na leđa.


„Fina mjesta“ – moja djeca imaju svoja omiljena „fina mjesta“ kojima poklanjamo posebnu pažnju. Starijem sinu to su ahilove tetive na stražnjoj strani potkoljenica, ručni zglobovi, izvlačenje prstiju, glave i pritisak na ramena. Mlađi voli "rupičastu kost" i vrat. Te stvari obično ponavljamo nekoliko puta.

„BRZINSKA“ MASAŽA ZA RADNI DAN

MASAŽA ŠAKA I STOPALA

Za djecu koja imaju problema s finom motorikom (što često dolazi u paketu s problemima govora) osobito je važno temeljito masirati šake i stopala. Ako nemamo puno vremena, to možemo uklopiti u bilo koju aktivnost tijekom dana (npr. uz pričanje priča, pa čak i gledanje televizije).

ŠAKE: Počinje se od vrhova prstiju. Svaki prst treba istegnuti i lagano protrljati, a onda od vrha prema korijenu prsta izmasirati svaki zglob. Kod većeg djeteta možete obuhvatiti svojim prstima svaki prst i razgibavati ga u svim smjerovima. Slušajte svoje ruke: ako svojim prstima osjetite da su tetive zategnute (česta pojava u periodima ubrzanog rasta kostiju), tim točkama posvetite osobitu pažnju. Kad su svi prsti izmasirani, prelazi se na područje dlana. Vanjski rub dlana treba štipkati, a onda stiskanjem očistiti svaki prostor između tetiva (svoj palac staviti djetetu na dlan, a prstima potezati od zglobova prstiju prema ručnom zglobu, a kasnije palcem temeljito protrljati cijeli dlan). Treba svojim palcem i kažiprstom dobro pritisnuti i točku na dlanu između djetetovog palca i kažiprsta. To je obično bolno pa treba postupno povećavati pritisak do granice podnošljivosti. Zadnji je na redu ručni zglob, koji treba razgibati u svim smjerovima.

Ako djetetu više odgovara, može se redoslijed obrnuti, tako da se krene od zapešća (ručnog zgloba) i ide prema vrhovima prstiju.

STOPALA:
Kao i kod šaka, krenuti od vrhova prstiju. Svaki prst treba istegnuti i lagano protrljati, a onda od vrha prema korijenu prsta izmasirati svaki zglob. Nakon toga slijedi čišćenje između tetiva s gornje strane stopala, od palca prema malom prstu. Vanjski rub stopala obraditi štipkanjem. Donju stranu stopala temeljito izmasirati od korijena prstiju prema peti. Uobičajen pokret je da svoje palce stavite na udubljenu točku ispod granice palca i drugog prsta, a preostale svoje prste omotajte oko stopala da dobijete oslonac, zatim kružnim pokretima obradite cijelo stopalo. Uopće nije bitno da to bude „školski“, bitno je da se stopalo opusti (tražite zategnuta mjesta i posvetite im malo više vremena – iskustvo čini majstora) i da postupak pruža ugodu. Petu zarotirati nekoliko puta (kao da zatvarate ili otvarate bocu), a isto to treba učiniti i s gležnjem. Nakon toga očistite prostor između Ahilovih tetiva znad pete (to mjesto isto zna biti bolno).

ISTEZANJE VRATA
Dijete leži na leđima na ravnoj podlozi, a roditelj mu lagano i oprezno (uz minimalno podizanje) poteže glavu najprije ravno, pa zakrene lice u jednu stranu i povuče nekoliko puta, pa opet ravno, pa na drugu stranu.

Djeca vole analogije s životinjama i na ovo smo nekako nadošli zajedno:

MEDVJED – dijete legne na leđa a roditelj mu se od stopala do glave „penje“ rukama, kao da se medvjed penje na drvo. Istim putem i silazi...

MAČKA – roditelj se na sličan način, ali bržim pokretima „penje“ rukama od peta do vrha glave kao da se mačka penje na drvo, a onda se spušta grebući noktima (prste stavimo na vrh djetetove glave i onda polako vučemo, kao mačka kandže, preko ramena, rebara, guze i nogu do peta.

MAČKA BRUSI NOKTE – dijete je na leđima, a roditelj pokazuje kako mačka brusi nokte na njegovim golim potkoljenicama (naglim brzim pokretima istovremeno i naizmjenično brusiti...)

PAS – jednom rukom (skupljenim prstima) roditelj „njuška“ po djetetu. Igra je u tome da dijete nikad ne zna gdje će osjetiti „njušenje“ pa veselo iščekuje stimulaciju.

CRVI BUŠE RUPE – varijanta iste stvari, ali umjesto blagog njušenja roditelj prstom „buši rupe“ po djetetovim leđima, rebrima, nogama, glavi... nasumično, prema želji. Nekoj djeci je ovo prejaka stimulacija, pa treba primijeniti igru „pas“.

SLON – dok dijete leži potrbuške, roditelj se punom težinom trupa oslanja na ruke i oponaša teški slonovski hod, od tabana prema glavi (stane i na glavu) pa natrag. Mi smo uz to pjevali i pjesmicu „Teško hoda stari slon, jedva noge vuče, dosta mu je cirkusa jer ga gazda tuče... Teško hoda stari slon, jedva noge diže jer od kuće njegove pismo mu ne stiže...“

Rastezanje – za ovo je najbolje da se radi u paru (dvoje roditelja) ili da se dijete rukama drži za rub kreveta dok ga mi vučemo za noge. Moj suprug i ja znali smo se zabavljati ovako: jedan od nas primio bi dijete za ruke, drugi za noge i vukli bi ga lagano svaki na svoju stranu, kao da se otimamo. Klinci su sami došli na ideju da se ta igra zove „Moje, moje...“ i to smo morali izgovarati dok smo ih rastezali... Uobičajena izjava: Mamaaaa, ja bi moje-mojeeee...

VEČERNJA MASAŽA (svrha – umirivanje i priprema za spavanje):

Umjesto oštrih stimulirajućih pokreta navečer obično primijenimo samo nekoliko umirujućih pokreta. Ispiranje kralježnice je uvijek primjenjivo. Ako je dijete u školi i sjedi duge sate, i rastresanje nogu i ruku dobro dolazi. Masaža ramena i vrata također. Za kraj - dugačko glađenje cijelog dijela od glave do stopala u oba smjera (završni pokret uvijek prema dolje). I lice se može na taj način obraditi, laganim pokretom „zaklapanja očiju“ (dlanom pogladiti lice od tjemena prema bradi) umiriti dijete prije spavanja. Kažu da taj pokret ima i svrhu zaklapanja trećeg oka (čeona čakra) i da je jako dobar za djecu koja su sklona pretjeranoj aktivnosti i teško se smiruju pred spavanje (v. literatura – Donna Eden & David Feinstein: Energetska masaža). U praksi kod moje djece to nepogrešivo djeluje.

Pametni pokreti („Brain Gym“ elementi – v. knjige Paula Denissona)

Logičan nastavak masaže kod nas je bila gimnastika i razgibavanje. S vremena na vrijeme napravimo i poneku „amatersku“ vježbu disanja.

Nakon masaže, dijete ostane ležati i opušta se na leđima, ruku uz tijelo (dlanovi prema gore). Zatim se protegne, ruke digne i opusti iznad glave (udah), pa vrati uz tijelo (izdah) nekoliko puta. Može se pojačati zatezanje pri udahu tako da se privuku nožni prsti. Pokreti trebaju biti usklađeni s ritmom disanja. Ponoviti desetak puta, više ne treba.

Križno lateralni pokreti – dijete leži na leđima i roditelj mu naizmjence diže lijevu ruku i desnu nogu istovremeno. (Moj veliki sin i dan danas ima poteškoća u toj koordinaciji, pa si pomogne stavljanjem lijeve ruke na koljeno desne, da ne pogriješi stranu... ).

Razgibavanje vrata – dijete sjedi u turskom sjedu (ili ispruženih nogu, ili na rubu kreveta – svejedno, kako mu odgovara) i kruži glavom dva puta u jednom, pa dva puta u drugom smjeru. Ovu vježbu moja su djeca savladala tek oko šeste-sedme godine. Prije toga glava se razgibava masažom, kako je već opisano.

Razgibavanje kukova – dijete stoji u poluraskoračnom stavu (stopala razmaknuta na širinu kukova) s rukama u struku, a kukovima bi trebalo opisivati osmice (ne treba inzistirati na detaljima, najbolje je pustiti muziku i pustiti ga da se „razdrma“ na način kako god želi, bez dizanja nogu s podloge).

DODATNE UPUTE ZA OSOBE KOJE MASIRAJU:

Treba pronaći način kako da masaža ne umori i ne iscrpi onoga koji masira (jer se napetost prenosi i na dijete pa su pozitivni efekti umanjeni). Pokušajte neki položaj koji ne opterećuje kralježnicu i izbjegavajte položaje u kojima ste pogrbljeni. Ja znam sjesti na stolac pored djetetovog ležaja, znam uzeti ruku ili nogu u krilo, gledam da je moja kičma ravna, pazim da se moje ruke ne zatežu i ne naprežu na način koji mi je neugodan. Nakon što završim s masažom, opuštam ruke pod mlazom mlake vode minutu-dvije.