Čitala sam knjigu Svijet progonjen demonima, pa mi se učinilo zgodnim sačuvati i prepisati ovdje jedan odličan odlomak. Komentari dobrodošli.
"Ali, kad razgovaram s učenicima viših razreda srednje škole, nalazim nešto drugo. Oni pamte "činjenice". No, radost otkrića, život iza činjenica, uvelike su iščezli iz njih. Izgubili su mnogo od čuđenja, a stekli vrlo malo skepse. Oni brinu oko toga da ne postave "glupo pitanje". Spremni su prihvatiti nedostatne odgovore. Ne postavljaju pitanja koja slijede jedna iz drugih. Soba je ispunjena uzgrednim pogledima kojima ispituju, svakoga časa, reakcije svojih suučenika. Dolaze na sat s pitanjima zapisanim na komadiću papira, ponavljaju ih u sebi, čekaju na svoj trenutak da ih postave i kao da ne primjećuju ništa od diskusije kojom su njihovi suučenici u tom trenutku zaokupljeni.
Nešto se dogodilo između prvog razreda osnovne i četvrtog srednje škole, a to nije samo pubertet. Čini mi se da je za to djelomice odgovoran pritisak socijalne grupe, koji zahtijeva da se nitko posebno ne izdvaja (osim u sportu); djelomice to što ih društvo uči da cijene samo ono što se kratkoročno isplati; djelomice dojam da se uz pomoć znanosti ili matematike ne može kupiti sportski auto; djelomice to što se tako malo očekuje od učenika; a djelomice to što postoji tako malo nagrada ili modela u koje se mogu ugledati žele li voditi inteligentnu raspravu o znanosti i tehnologiji - ili čak, žele li učiti zbog učenja samog. Onu nekolicinu koja ostane zainteresirana pogrdno nazivaju "štreberima", "čudacima", ili "dosadnjakovićima".
Ali, postoji i nešto drugo: vidim da ima puno odraslih koji se ponašaju odbojno kad mala djeca postavljaju znanstvena pitanja. Zašto je Mjesec okrugao, pitaju djeca. Zašto je trava zelena? Što je san? Kako duboko možeš iskopati rupu? Kad svijet ima rođendan? Zašto imamo nožne prste? Previše učitelja i roditelja nerado odgovara na takva pitanja ili ih ismijavaju ili brzo prelaze na nešto drugo. "A što si ti mislio, kakav će Mjesec biti, četvrtast?" Djeca ubrzo prepoznaju da ovakva vrsta pitanja na neki način dosađuju odraslima. Nekoliko takvih iskustava i još jedno dijete biva izgubljeno za znanost. Do dana današnjeg nisam uspio shvatiti zašto se odrasli pred šestogodišnjacima žele pretvarati da su sveznajući? Što ima lošeg u tome ako priznamo da nešto ne znamo? Zar je naše samopouzdanje tako krhko?
Štoviše, mnoga od ovih pitanja zalaze u duboka područja znanosti, od kojih neka još nisu u potpunosti razjašnjena. Činjenica da je Mjesec okrugao ima veze s činjenicom da je gravitacija središnja sila koja privlači u sredinu svakog nebeskog tijela, a i s time koliko su jake stijene. Trava je zelena zbog pigmenta klorofila, naravno - to je bilo mnogo puta oglašavano u srednjoj školi - ali, zašto biljke sadrže klorofil? Čini se čudno, budući da Sunce najviše energije sadrži u žutom i zelenom dijelu spektra. Zašto biljke na cijelom svijetu odbacuju sunčevu svjetlost u njenim najobilnijim valnim dužinama? Možda je to zamrznuta slučajnost iz drevne povijesti života na Zemlji. Ali, zapravo još uvijek ne razumijemo zašto je trava zelena.
Postoje mnogo bolji odgovori negoli navesti dijete da misli kako je postavljati duboka pitanja društveno nepoželjno. Imamo li neku ideju o odgovoru, možemo pokušati objasniti. Čak i nepotpuni pokušaj značit će ohrabrenje i podršku. Ako nemamo pojma o odgovoru, možemo pogledati u enciklopediju. Ako nemamo enciklopediju, možemo povesti dijete u knjižnicu. Ili možemo reći: "Ne znam odgovor na to pitanje. Možda nitko ne zna. Možda ćeš baš ti, kad odrasteš, biti prvi koji će pronaći odgovor na njega."
Postoje naivna pitanja, zamorna pitanja, loše sročena pitanja, pitanja koja proizlaze iz neodgovarajuće samokritičnosti. Ali, svako pitanje krik je za razumijevanjem života. Ne postoje glupa pitanja.
Pametna, radoznala djeca nacionalni su i svjetski resurs. O njima se treba brinuti, uzgajati ih i ohrabrivaati. Ali, samo ohrabrivanje nije dovoljno. Moramo im dati i osnovna oruđa uz pomoć kojih će misliti."
~ Carl Sagan: Svijet progonjen demonima, izdavač Jesenski i Turk, str. 268 i 269.