Zasto bi se blok nastava zaboravila ako prode duze vrijeme?
Ono sto se zaista razumije i spremi u dugorocno pamcenje ne zaboravlja se brzo ili nikad.
Zasto bi se blok nastava zaboravila ako prode duze vrijeme?
Ono sto se zaista razumije i spremi u dugorocno pamcenje ne zaboravlja se brzo ili nikad.
Čak i ako govorimo o npr. učenju jezika, svog ili stranog, ili o matematici, ili o likovnom, fizičkom itd., gde nije dovoljno razumevanje samo po sebi, nego je značajan deo procesa učenja i samo vežbanje? Meni se baš ovi predmeti čine relativno neprikladni za blok nastavu iz tog razloga.
I opet, kako je blok nastava sama po sebi garant za istinsko razumevanje gradiva?
Nastava od više sati nečeg istog brže zasićuje mozak nego relativno menjanje sadržaja u toku dana. Osim toga, ako taj predmet učeniku nimalo "ne leži", ili mu profesor "ne leži", efekat verovatno može biti poražavajući po motivaciju. A niko ne garantuje da je učenik gradivo uošte razumeo, tj. sve se opet svodi na kvalitetnog i motivisanog nastavnika i učenika, a ne na blok nastavu samu po sebi.
Takođe mi se čini -ali je moguće da grešim- da postoji određena značajna razlika između "razumeti" i "spremiti u dugoročno pamćenje". Tj. čini mi se da se možda blok nastavom lakše i bolje neke stvari mogu razumeti, ali nije uvek sigurno da će se tom metodom nastave stečeno znanje zaista "spremiti u dugoročno pamćenje".
Tj. meni se taj metod čini savršen za izbegavanje "pohranjivanja u dugoročno pamćenje", baš zato što blok nastava traje relativno kratko, pretpostavljam oko mesec dana po predmetu, i nema vraćanja na isti predmet, niti potrebe da se naučeno gradivo ikad ponovo dozove u sećanje - do iduće godine. Samim tim, nema ni puno prilike da se možda u nekom trenutku nadoknadi propušteno- nešto što je u blok nastavi možda ostalo nejasno ili pogrešno zapamćeno.
Nism protiv blok nastave, vidim jasno šta bi joj mogle biti prednosti, ali nisam sigurna kako se prevazilaze mane. Zato sam pitala za detalje.
Jedina mana takve nastave jest cinjenica da zahtjeva potpuno drugaciji nacin razmisljanja i potpuno drugaciji nacin rada/organizacije djelatnika. Posebno profesora u razrednoj nastavi. Tako da je meni potpuno nezamislivo da se tako nesto u skorije vrijeme dogodi u Hrvatskoj.
Zapravo, blok nastavu zamisljam kao obradu neke teme ili problema iz vise kuteva. Ne kao blok sat matematike 5 x tjedno, ili svakodnevnu nastavu tehnickog 5 tjedana. Nesto potpuno drugacije danasnjem sustavu.
Sustav u pravilu polazi od toga da se uce djelovi i tako ide prema cjelini.
Potpuno se zanemaruje drugi nacin ucenja, onaj u kojem dobijes cjelinu i ides prema djelovima.
Npr. totalno nenavikla na takav nacin prezentacije gradiva u sustavu bila sam sokirana knjigamaiz engleskog u nizim razredima. Cinile su mi se uzasno konfuzne, meni navikloj da se nesto uci na drugaciji nacin . Ali mom djetetu je trebalo jedno vrijeme da mu klikne , i nakon toga je sve islo super glatko.