VII. nastavna cjelina

RADOST OPRAŠTANJA I LJUBAVI

Posebni ciljevi

– Otkriti radosne strane života kao veliki Božji dar ljudima

– Upoznati tamnije strane života, kao što su žalost i patnja

– Razvijati osjetljivost za tuđe radosti, žalosti i patnje i otkriti snagu u zajedničkom dijeljenju radosti i patnje

– Uočiti iskustva nerazumijevanja i svađe među ljudima i naše iskustvo međusobnoga praštanja i pomirenja

– Pomoći djeci da se otvore i što dublje dožive Isusov poziv da trajno jedni drugima opraštamo kao što Bog nama oprašta

– Upoznati znakove pomirenja i praštanja

– Otkriti snagu pomirenja i praštanja u svakodnevnom životu

– Uvidjeti da je zajednički život moguć samo ako su svi ljudi spremni na pomirenje

Teme i osnovni sadržaji

1. Radujemo se životu

– Radujemo se životu jer nam je Bog dao život i zdravlje da se možemo igrati, ići u školu, družiti se s prijateljima, pjevati, šetati prirodom…

– Radosni smo što imamo roditelje, braću i sestre koje volimo i koji vole nas

– Radosni smo što jedni drugima možemo pomagati i zajedno se radovati životu (Fil 4, 1-9)

2. Zašto smo ponekad žalosni?

– Ponekad u našem životu ima i ružnih događaja, kad patimo, kad smo tužni

– Neki ljudi među nama pate, bolesni su i nesretni

– Neki su ljudi stari i nitko ih ne posjećuje niti se brine za njih

– Neki ljudi nemaju kruha i umiru od gladi

3. Zašto se ne razumijemo i svađamo?

– Ponekad smo nesretni jer se ne razumijemo i svađamo se, i u školi i u obitelji

– U svađi možemo povrijediti jedni druge

– Iz svađe može nastati neprijateljstvo i razdor među djecom i odraslima

– Načini izbjegavanja svađe

4. Znakovi oproštenja i pomirenja

– Znakovi našega oproštenja i pomirenja

– U zajednici učimo praštati jedni drugima i živjeti zajedno

– Tko drugoga voli, može se odreći i svojega prava

– Učimo dijeliti s drugima trenutke radosti, trpljenja i patnje

5. Isus nas poziva na opraštanje

– Najljepše je oprostiti – Bog je velikodušan u opraštanju (usp. Iz 55,7)

– Isus želi da jedni drugima oprostimo (Mt 18,21-22)

– Isus nas uči da oprostimo kao što i on nama oprašta

– Vrijeme korizme je vrijeme opraštanja i dobrih djela

Prošireni sadržaji

– Vrijeme korizme kao vrijeme vježbanja u praštanju i dobrim djelima

– U korizmi se odričemo slatkiša i igračaka da možemo nešto darovati potrebnima

– Kad pomažemo drugima onda činimo dobra djela

– Korizma je vrijeme kada više razmišljamo o ljudima koji pate, pomažemo ih i ispravljamo svoje mane i pogreške

Metodičke upute

– Razgovor o iskustvima radosti koja su djeca imala u životu, o događajima kada su bili posebno radosni

– Slikama izraziti neka važnija iskustva po kojima smo radosni

– Prikazati ilustracijama i tamniju stranu života, iskustva iz života koja govore o različitim oblicima patnje na koju djeca mogu naići

– Razgovor o tome kako djeca doživljaju stradanja, nesreće i patnje

– Razgovor o iskustvima djece povezanim sa svađama i pomirenjima te svađama i nepomirenjima

– Zajednička analiza različitih iskustava i stavova

– Prikazivanje crtežom i slikom različitih mogućnosti rješenja sukoba

– Potaknuti djecu na pričanje doživljaja kada su se posvadili pa pomirili

– Pripovijedanje evanđeoske poruke primjenjujući je na učeničku situaciju

– Zajednički protumačiti Isusovu poruku praštanja »otpusti nam duge naše…«

– Scenski prikaz mogućeg smirivanja svađe i sklapanje mira (pružanje ruku…)

– Likovno izražavanje osjećaja radosti i patnje

– Dijete u tišini oprašta svima koji su ga taj tjedan uvrijedili

– Izražavanje oproštenja gestom

Međupredmetne veze

– Hrvatski jezik i književnost: tema zajedništva i prijateljstva

– Tjelesna kultura: ritmika, pantomima, igre, plesne strukture

– Likovna kultura: crtanje, slikanje situacije prijateljstva, zajedničke igre, različitih situacija iz zajedničkoga života

Praćenje i vrednovanje

– Uočavanje događaja povezanih s radošću života i s patnjom koja prati čovjeka

– Shvaćanje da je spremnost na pomirenje nužna za zajednički život

– Usvajanje stava da je potrebno uzajamno opraštati

– Poznavanje Isusove izreke o pomirenju

– Poznavanje molitve Očenaš

– Osobna spremnost na pomirenje i praštanje


VIII. nastavna cjelina

USUSRET USKRSU

Posebni ciljevi

– Razumjeti korizmu kao vrijeme priprave za vazmeno slavlje djelima ljubavi i praštanja

– Naslutiti i doživjeti značenje vazmenog vremena i otajstva Isusove muke, smrti i uskrsnuća

– Približiti događaje Velikog tjedna kao događaje Isusove beskrajne ljubavi prema svim ljudima

– Uživjeti se u događaj Cvjetnice, spomena na Isusov slavni ulazak u Jeruzalem

– Uvesti u razumijevanje Isusova dara na posljednjoj večeri

– Otkriti veličinu Božje ljubavi u Isusovu križnom putu i patnji na križu

– Približiti i doživjeti Radosnu poruku: Isus je uskrsnuo i zauvijek živi

– Iskusiti uskrsnu radost, svjesno doživjeti i proslaviti Uskrs i steći povjerenje u život

– Doživljajno i spoznajno uvesti u događaj Isusova odlaska sa zemlje (Uzašašća) i blagdan Duhova

– Dublje naslutiti i doživjeti biblijski govor simbola vatre (ognja) i vjetra

– Doživjeti i naslutiti kako Duh Sveti sve nas ispunja svjetlom i snagom da možemo svjedočiti svoju vjeru i ljubav prema Bogu i ljudima

Teme i osnovni sadržaji

1. Pripremamo se za Uskrs

– Pepelnica – početak korizme i priprave za proslavu Uskrsa

– Korizma je vrijeme dobrih djela, odricanja i žrtve

– Učimo dijeliti s drugima trenutke radosti, trpljenja i patnje (usp. Iv 9 i Otk 21)

– Vježbamo se u dobrim djelima, odricanju i pomaganju: odricanje od slatkiša, igračaka i drugog, pohod bolesnicima, pomoć u obitelji, u školi...

2. Uskoro slavimo Uskrs

– Proslava Velikoga tjedna u koji nas uvodi Cvjetnica

– Isusov slavni ulazak u Jeruzalem na Cvjetnicu i radost naroda u susretu s Isusom (Mt 21, 1-11; Iv 12, 12-19)

– Isusova posljednja večera sa svojim učenicima (Mt 26, 26-30; Mk 14, 22-26)

3. Isusova muka i smrt

– Događaj osude, križnoga puta, muke i smrti Isusove (prema Mt 26, 36-40 i 48-50)

– Slavimo Isusovo vazmeno otajstvo (Veliki ili Sveti tjedan)

– Isusovo tijelo u grobu do zore uskrsnuća

– Svečanim bogoslužjem se slavi Isusovo uskrsnuće (usp. Rimski obrednik – Veliki ili Sveti tjedan)

4. Isus živi - uskrsnuo je

– Isus je uskrsnuo iz groba i on vječno živi (prema Lk 24, 1-11)

– Uskrs – najveći kršćanski blagdan (prema Iv 20, 19-23)

– Znakovi vazmenoga otajstva: oganj, uskrsna svijeća i krsna voda (Iv 8, 12)

5. Uskrs slavimo u obitelji, školi i župi

– Radost proslave Uskrsa u obitelji, školi i župi

– Uskrsni običaji u obitelji i u našoj sredini (gradu, selu)

6. Isus odlazi Ocu i ostaje s nama

– Isus odlazi sa zemlje - njegovo uzašašće (Lk 24, 50-53)

– Rastanak s učenicima i odlazak Ocu nebeskom (prema Dj 1, 3-14)

– Isus nakon uskrsnuća šalje apostole u svijet da krste ljude kako bi postali njegovi učenici (Mt 28, 16-20)

– Mi smo Isusovi učenici i svjedoci

7. Živimo u radosti i ljubavi

– Biblijsko izvješće duhovskoga događaja (prema Dj 2, 1-8 i 14, 22-24 i 32-47)

– Snaga Isusovih učenika nakon primanja Duha Svetoga

– Apostoli krste one koji žele biti Isusovi učenici

Prošireni sadržaji

– Radost učenika u susretu s Isusom na putu u Emaus (Lk 24,13-35)

– Tumačenje simbola križa i drugih znakova Isusove muke

– Uskrsna molitva i pjesma »Kraljice neba«

– Uskrsni običaji u različitim hrvatskim krajevima

Metodičke upute

– Iskustvo i tumačenje simbola praha i pepela

– Razgovor o korizmi kao o vremenu dobrih djela, odricanja, darivanja i žrtve

– Skupljanje igračaka i drugih priloga kao vlastiti način korizmenoga odricanja

– Pokazivanje i tumačenje slika i crteža križnoga puta i pripovijedanje tih događaja

– Likovno izražavanje na temu križnoga puta i korizme i izrada jednostavnoga križa od drveta

– Razgovor o sudjelovanju na procesiji za Cvjetnicu

– Tumačenje značenja maslinovih grančica u procesiji

– Pripovijedanje o posljednjoj večeri kao gozbi ljubavi

– Promatranje slike posljednje večere i analiza likova i radnji

– Dramsko oživljavanje likova

– Glazbeno izražavanje prikladnom pjesmom

– Dijamontaža i film o pashalnim događajima

– Pripovijedanje događaja Velikoga petka

– Razgovor i podjela uloga za sudjelovanje u pobožnosti križnoga puta

– Likovno izražavanje o djelima Isusove muke i smrti

– Pripovijedanje događaja Isusova uskrsnuća i pokazivanje slika uskrsne liturgije

– Prilagođena meditacija s uskrsnima pjesmama i simbolima: svijeća, vatra, svjetlo, život

– Likovno izražavanje na temu uskrsnuća

– Ritmičke igre uz uskrsni poklik: »Aleluja«

– Tumačenje riječi »Uskrs« i »uskrsnuće«

– Promatranje slike uskrsloga Isusa s učenicima i uživljavanje u njezinu poruku

– Opisivanje i likovno izražavanje iskustava djece povezanih s uskršnjim običajima (pisanice, blagoslov jela…) te izrada uskršnjeg nakita za školu i obitelj

– Pokazivanje i tumačenje uskrsnih simbola

– Pripovijedanje i opisivanje događaja uzašašća

– Interpretativno čitanje i uživljavanje u uloge te likovno izražavanje događaja uzašašća

– Promatranje slike duhovskoga događaja i pripovijedanje o dolasku Duha Svetoga

– Tumačenje simbola vjetra i vatre i priopćavanje doživljaja i osjećaja

– Likovno izražavanje o duhovskom događaju

– Pjevanje prikladne pjesme i prikladna glazba

Međupredmetne veze

– Hrvatski jezik i književnost: pripadne pjesme, tekstovi i drugi prilozi na temu Uskrsa

– Priroda i društvo: blagdani – Uskrs, značenje i proslava

– Glazbena kultura: pjesma Uskrsnu nam danas Krist (pučka)

– Likovna kultura: korizmeni motivi – crtanje Isusa na križu; uskršnji motivi – izrada uskrsnih čestitki, pisanica od ispuhanih jaja, papira, platna, glinamola i dr.

Praćenje i vrednovanje

– Poznavanje korizmenih simbola i običaja

– Razumijevanje značenja »korizma«, »odricanje« i »dobra djela«

– Uočavanje povezanosti radosti i patnje u darivanju prema Bogu i prema bližnjemu

– Poznavanje osnovnih događaja Isusove muke

– Poznavanje evanđeoskoga opisa ukazanja uskrsloga Isusa

– Razumijevanje uskrsnih znakova i simbola

– Razumijevanje riječi »Uskrs« i »aleluja«

– Poznavanje nekih uskršnjih običaja

– Shvaćanje Isusova odlaska Ocu nebeskome i ostanka s nama

– Doživljavanje osjećaja zajedništva s Bogom

– Shvaćanje pojma »nebo«

– Razumijevanje simbola Duha Svetoga: voda, vjetar i vatra, golub


IX. nastavna cjelina

ZAJEDNO SMO UVIJEK RADOSNI

Posebni ciljevi

– Upoznati znakove krštenja po kojemu postajemo Isusovi učenici i svjedoci

– Upoznati i doživjeti svetu misu kao proslavu Isusova uskrsnuća

– Shvatiti važnost nedjeljnoga i blagdanskoga okupljanja na liturgijskim slavljima u svojim župnim zajednicama

– Doživjeti i shvatiti da smo članovi jedne župne zajednice

– Upoznati ulogu Marije u Isusovu i u našem svakodnevnom životu i u Crkvi

– Razvijati osjećaj zahvalnosti prema Mariji, prema našoj majci i prema svim majkama

– Naučiti zahvaliti Bogu za primljene darove i radovati se zasluženom odmoru

– Shvatiti da i za vrijeme školskih praznika trebamo ići na nedjeljnu svetu misu sa svojom obitelji, gdje god bili

– Shvatiti ljepotu povezanosti u mislima i molitvi s prijateljima i kolegama za vrijeme školskih praznika

Teme i osnovni sadržaji

1. Isusov sam učenik

– Naše krštenje – postali smo Isusovi učenici (prema Mt 28, 18-20 i Rim 6, 3-5)

– Značenje vode u prirodi i u svakodnevnom životu

– Krštenjem ulazimo u zajednicu Isusovih učenika

– Znakovi i simboli kod krštenja (prema Iv 8, 12 i Iv 4, 14; Rimski obrednik; Krštenje)

– Djela po kojima pokazujemo da smo Isusovi učenici

2. Susreti Isusovih učenika

– Nedjelja je dan susreta Isusovih učenika s uskrslim Gospodinom (Ps 118, 24)

– Nedjeljom i blagdanom svečano slavimo svetu misu

– U nedjelju svetu misu slavi čitava kršćanska obitelj, mladi i stari, zdravi i bolesni (prema Mt 18, 20)

– Pod svetom misom djeca čitaju, pjevaju, ministriraju...

– Članovi smo svoje župne zajednice

3. Marija je naša Majka

– Isus nam je s križa dao Mariju za našu Majku (Iv 19, 25-27)

– Svibanj je Marijin mjesec – mjesec sunca, proljeća, ljepote i mirisa ruža

– Naše poštovanje, pobožnost i odanost prema našoj Majci Mariji (Lk 11, 27-28)

– Naša pjesma i molitva Mariji

4. Majci za majčin dan

– Iskustva majčinske ljubavi u idili obiteljskog života

– Majka je Božji dar djeci i svim ljudima

– Zahvalni smo našim majkama i očevima

– Zahvalnost i ljubav im pokazujemo dobrotom i molitvom, cvijećem, pjesmom, međusobnom pažnjom i poštovanjem

5. Radujemo se školskim praznicima

– Imamo razloga biti sretni jer smo se u školi trudili i puno naučili

– Radujemo se odmoru i školskim praznicima (prema Mk 6, 31)

– U ljepotama prirode otkrivat ćemo Božje tragove

6. Ostanimo povezani

– Na praznicima ćemo ostati povezani (ps 139)

– Povezani smo u mislima i molitvi, u igri i šetnji

– Nedjeljom ćemo slaviti svetu misu i moliti jedni za druge (Iv 17, 26)

Prošireni sadržaji

– Naučiti neku marijansku pjesmu koja je bliska djeci i omiljena puku u njihovu kraju

– Meditaciju na temu: svijet je prekrasan

– Zajedničko euharistijsko slavlje za kraj školske godine

Metodičke upute

– Pripovijedanje o znakovima i sakramentu krštenja

– Pokazivanje znakova kod sakramenta krštenja: voda, sveto ulje, svijeća itd.

– Razgovor o znakovima i djelima koja pokazuju da smo Isusovi učenici

– Čitanje i interpretacija teksta o Isusovoj prisutnosti u svetoj misi

– Promatranje odabranih slika na temu nedjeljnoga slavlja

– Zajednički pohod crkvi, izmjena i izražavanje iskustava o onom što su djeca doživjela

– Razgovor o doživljajima i zapažanjima djece na euharistijskim slavljima

– Likovno izražavanje o misnom slavlju

– Glazbeno izražavanje

– Razgovor o ulozi Marije u Isusovu i u našem životu

– Promatranje slike – Marija s djetetom Isusom

– Pripovijedanje o značenju Majke Marije u Crkvi

– Dijamontaža i meditacija o Mariji

– Likovno izražavanje o Mariji koja je naša nebeska Majka

– Ponavljanje i učenje molitve Mariji

– Usmeno oblikovanje kratkih osobnih molitava

– Pjevanje poznatih i učenje novih pjesama o Mariji

– Pripovijedanje, iskustva i doživljaji o značenju majke u obitelji

– Promatranje slike – majka s djetetom i razgovor o odnosu majke i djeteta

– Izrada čestitki za Majčin dan

– Pjesmice za Majčin dan

– Razgovor o tome kako što ljepše provesti školske praznike, kako bismo i tada doživjeli našu povezanost s Isusom i međusobnu

– Crtežom izraziti različite prizore s praznika u kojima možemo prepoznati Božje tragove

– Izraziti crtežom i bojama svoju radost što sam dijete Božje i član velike obitelji – Crkve

– Likovno izražavanje osjećaja radosti i zahvalnosti

– Glazbeno izražavanje radosti i zahvalnosti

Međupredmetne veze

– Hrvatski jezik i književnost: o nedjelji, obitelji i obiteljskim svečanostima s pripadnim literarnim tekstovima

Praćenje i vrednovanje

– Uočavanje i prihvaćanje važnosti krštenja za svagdanji život

– Shvaćanje Isusove povezanosti s nama

– Doživljavanje osjećaja zajedništva s Bogom i međusobno

– Spremnost na sudjelovanje u nedjeljnim i blagdanskim misnim slavljima

– Uočavanje razlike i bliskosti u našem životu: zemaljske majke i nebeske Majke

– Shvaćanje važnosti međusobne povezanosti, molitve i nedjeljne mise u vrijeme praznika