-
Osoblje foruma
VII. nastavna cjelina
RADOST OPRAŠTANJA I LJUBAVI
Posebni ciljevi
– Otkriti radosne strane života kao veliki Božji dar ljudima
– Upoznati tamnije strane života, kao što su žalost i patnja
– Razvijati osjetljivost za tuđe radosti, žalosti i patnje i otkriti snagu u zajedničkom dijeljenju radosti i patnje
– Uočiti iskustva nerazumijevanja i svađe među ljudima i naše iskustvo međusobnoga praštanja i pomirenja
– Pomoći djeci da se otvore i što dublje dožive Isusov poziv da trajno jedni drugima opraštamo kao što Bog nama oprašta
– Upoznati znakove pomirenja i praštanja
– Otkriti snagu pomirenja i praštanja u svakodnevnom životu
– Uvidjeti da je zajednički život moguć samo ako su svi ljudi spremni na pomirenje
Teme i osnovni sadržaji
1. Radujemo se životu
– Radujemo se životu jer nam je Bog dao život i zdravlje da se možemo igrati, ići u školu, družiti se s prijateljima, pjevati, šetati prirodom…
– Radosni smo što imamo roditelje, braću i sestre koje volimo i koji vole nas
– Radosni smo što jedni drugima možemo pomagati i zajedno se radovati životu (Fil 4, 1-9)
2. Zašto smo ponekad žalosni?
– Ponekad u našem životu ima i ružnih događaja, kad patimo, kad smo tužni
– Neki ljudi među nama pate, bolesni su i nesretni
– Neki su ljudi stari i nitko ih ne posjećuje niti se brine za njih
– Neki ljudi nemaju kruha i umiru od gladi
3. Zašto se ne razumijemo i svađamo?
– Ponekad smo nesretni jer se ne razumijemo i svađamo se, i u školi i u obitelji
– U svađi možemo povrijediti jedni druge
– Iz svađe može nastati neprijateljstvo i razdor među djecom i odraslima
– Načini izbjegavanja svađe
4. Znakovi oproštenja i pomirenja
– Znakovi našega oproštenja i pomirenja
– U zajednici učimo praštati jedni drugima i živjeti zajedno
– Tko drugoga voli, može se odreći i svojega prava
– Učimo dijeliti s drugima trenutke radosti, trpljenja i patnje
5. Isus nas poziva na opraštanje
– Najljepše je oprostiti – Bog je velikodušan u opraštanju (usp. Iz 55,7)
– Isus želi da jedni drugima oprostimo (Mt 18,21-22)
– Isus nas uči da oprostimo kao što i on nama oprašta
– Vrijeme korizme je vrijeme opraštanja i dobrih djela
Prošireni sadržaji
– Vrijeme korizme kao vrijeme vježbanja u praštanju i dobrim djelima
– U korizmi se odričemo slatkiša i igračaka da možemo nešto darovati potrebnima
– Kad pomažemo drugima onda činimo dobra djela
– Korizma je vrijeme kada više razmišljamo o ljudima koji pate, pomažemo ih i ispravljamo svoje mane i pogreške
Metodičke upute
– Razgovor o iskustvima radosti koja su djeca imala u životu, o događajima kada su bili posebno radosni
– Slikama izraziti neka važnija iskustva po kojima smo radosni
– Prikazati ilustracijama i tamniju stranu života, iskustva iz života koja govore o različitim oblicima patnje na koju djeca mogu naići
– Razgovor o tome kako djeca doživljaju stradanja, nesreće i patnje
– Razgovor o iskustvima djece povezanim sa svađama i pomirenjima te svađama i nepomirenjima
– Zajednička analiza različitih iskustava i stavova
– Prikazivanje crtežom i slikom različitih mogućnosti rješenja sukoba
– Potaknuti djecu na pričanje doživljaja kada su se posvadili pa pomirili
– Pripovijedanje evanđeoske poruke primjenjujući je na učeničku situaciju
– Zajednički protumačiti Isusovu poruku praštanja »otpusti nam duge naše…«
– Scenski prikaz mogućeg smirivanja svađe i sklapanje mira (pružanje ruku…)
– Likovno izražavanje osjećaja radosti i patnje
– Dijete u tišini oprašta svima koji su ga taj tjedan uvrijedili
– Izražavanje oproštenja gestom
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: tema zajedništva i prijateljstva
– Tjelesna kultura: ritmika, pantomima, igre, plesne strukture
– Likovna kultura: crtanje, slikanje situacije prijateljstva, zajedničke igre, različitih situacija iz zajedničkoga života
Praćenje i vrednovanje
– Uočavanje događaja povezanih s radošću života i s patnjom koja prati čovjeka
– Shvaćanje da je spremnost na pomirenje nužna za zajednički život
– Usvajanje stava da je potrebno uzajamno opraštati
– Poznavanje Isusove izreke o pomirenju
– Poznavanje molitve Očenaš
– Osobna spremnost na pomirenje i praštanje
VIII. nastavna cjelina
USUSRET USKRSU
Posebni ciljevi
– Razumjeti korizmu kao vrijeme priprave za vazmeno slavlje djelima ljubavi i praštanja
– Naslutiti i doživjeti značenje vazmenog vremena i otajstva Isusove muke, smrti i uskrsnuća
– Približiti događaje Velikog tjedna kao događaje Isusove beskrajne ljubavi prema svim ljudima
– Uživjeti se u događaj Cvjetnice, spomena na Isusov slavni ulazak u Jeruzalem
– Uvesti u razumijevanje Isusova dara na posljednjoj večeri
– Otkriti veličinu Božje ljubavi u Isusovu križnom putu i patnji na križu
– Približiti i doživjeti Radosnu poruku: Isus je uskrsnuo i zauvijek živi
– Iskusiti uskrsnu radost, svjesno doživjeti i proslaviti Uskrs i steći povjerenje u život
– Doživljajno i spoznajno uvesti u događaj Isusova odlaska sa zemlje (Uzašašća) i blagdan Duhova
– Dublje naslutiti i doživjeti biblijski govor simbola vatre (ognja) i vjetra
– Doživjeti i naslutiti kako Duh Sveti sve nas ispunja svjetlom i snagom da možemo svjedočiti svoju vjeru i ljubav prema Bogu i ljudima
Teme i osnovni sadržaji
1. Pripremamo se za Uskrs
– Pepelnica – početak korizme i priprave za proslavu Uskrsa
– Korizma je vrijeme dobrih djela, odricanja i žrtve
– Učimo dijeliti s drugima trenutke radosti, trpljenja i patnje (usp. Iv 9 i Otk 21)
– Vježbamo se u dobrim djelima, odricanju i pomaganju: odricanje od slatkiša, igračaka i drugog, pohod bolesnicima, pomoć u obitelji, u školi...
2. Uskoro slavimo Uskrs
– Proslava Velikoga tjedna u koji nas uvodi Cvjetnica
– Isusov slavni ulazak u Jeruzalem na Cvjetnicu i radost naroda u susretu s Isusom (Mt 21, 1-11; Iv 12, 12-19)
– Isusova posljednja večera sa svojim učenicima (Mt 26, 26-30; Mk 14, 22-26)
3. Isusova muka i smrt
– Događaj osude, križnoga puta, muke i smrti Isusove (prema Mt 26, 36-40 i 48-50)
– Slavimo Isusovo vazmeno otajstvo (Veliki ili Sveti tjedan)
– Isusovo tijelo u grobu do zore uskrsnuća
– Svečanim bogoslužjem se slavi Isusovo uskrsnuće (usp. Rimski obrednik – Veliki ili Sveti tjedan)
4. Isus živi - uskrsnuo je
– Isus je uskrsnuo iz groba i on vječno živi (prema Lk 24, 1-11)
– Uskrs – najveći kršćanski blagdan (prema Iv 20, 19-23)
– Znakovi vazmenoga otajstva: oganj, uskrsna svijeća i krsna voda (Iv 8, 12)
5. Uskrs slavimo u obitelji, školi i župi
– Radost proslave Uskrsa u obitelji, školi i župi
– Uskrsni običaji u obitelji i u našoj sredini (gradu, selu)
6. Isus odlazi Ocu i ostaje s nama
– Isus odlazi sa zemlje - njegovo uzašašće (Lk 24, 50-53)
– Rastanak s učenicima i odlazak Ocu nebeskom (prema Dj 1, 3-14)
– Isus nakon uskrsnuća šalje apostole u svijet da krste ljude kako bi postali njegovi učenici (Mt 28, 16-20)
– Mi smo Isusovi učenici i svjedoci
7. Živimo u radosti i ljubavi
– Biblijsko izvješće duhovskoga događaja (prema Dj 2, 1-8 i 14, 22-24 i 32-47)
– Snaga Isusovih učenika nakon primanja Duha Svetoga
– Apostoli krste one koji žele biti Isusovi učenici
Prošireni sadržaji
– Radost učenika u susretu s Isusom na putu u Emaus (Lk 24,13-35)
– Tumačenje simbola križa i drugih znakova Isusove muke
– Uskrsna molitva i pjesma »Kraljice neba«
– Uskrsni običaji u različitim hrvatskim krajevima
Metodičke upute
– Iskustvo i tumačenje simbola praha i pepela
– Razgovor o korizmi kao o vremenu dobrih djela, odricanja, darivanja i žrtve
– Skupljanje igračaka i drugih priloga kao vlastiti način korizmenoga odricanja
– Pokazivanje i tumačenje slika i crteža križnoga puta i pripovijedanje tih događaja
– Likovno izražavanje na temu križnoga puta i korizme i izrada jednostavnoga križa od drveta
– Razgovor o sudjelovanju na procesiji za Cvjetnicu
– Tumačenje značenja maslinovih grančica u procesiji
– Pripovijedanje o posljednjoj večeri kao gozbi ljubavi
– Promatranje slike posljednje večere i analiza likova i radnji
– Dramsko oživljavanje likova
– Glazbeno izražavanje prikladnom pjesmom
– Dijamontaža i film o pashalnim događajima
– Pripovijedanje događaja Velikoga petka
– Razgovor i podjela uloga za sudjelovanje u pobožnosti križnoga puta
– Likovno izražavanje o djelima Isusove muke i smrti
– Pripovijedanje događaja Isusova uskrsnuća i pokazivanje slika uskrsne liturgije
– Prilagođena meditacija s uskrsnima pjesmama i simbolima: svijeća, vatra, svjetlo, život
– Likovno izražavanje na temu uskrsnuća
– Ritmičke igre uz uskrsni poklik: »Aleluja«
– Tumačenje riječi »Uskrs« i »uskrsnuće«
– Promatranje slike uskrsloga Isusa s učenicima i uživljavanje u njezinu poruku
– Opisivanje i likovno izražavanje iskustava djece povezanih s uskršnjim običajima (pisanice, blagoslov jela…) te izrada uskršnjeg nakita za školu i obitelj
– Pokazivanje i tumačenje uskrsnih simbola
– Pripovijedanje i opisivanje događaja uzašašća
– Interpretativno čitanje i uživljavanje u uloge te likovno izražavanje događaja uzašašća
– Promatranje slike duhovskoga događaja i pripovijedanje o dolasku Duha Svetoga
– Tumačenje simbola vjetra i vatre i priopćavanje doživljaja i osjećaja
– Likovno izražavanje o duhovskom događaju
– Pjevanje prikladne pjesme i prikladna glazba
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: pripadne pjesme, tekstovi i drugi prilozi na temu Uskrsa
– Priroda i društvo: blagdani – Uskrs, značenje i proslava
– Glazbena kultura: pjesma Uskrsnu nam danas Krist (pučka)
– Likovna kultura: korizmeni motivi – crtanje Isusa na križu; uskršnji motivi – izrada uskrsnih čestitki, pisanica od ispuhanih jaja, papira, platna, glinamola i dr.
Praćenje i vrednovanje
– Poznavanje korizmenih simbola i običaja
– Razumijevanje značenja »korizma«, »odricanje« i »dobra djela«
– Uočavanje povezanosti radosti i patnje u darivanju prema Bogu i prema bližnjemu
– Poznavanje osnovnih događaja Isusove muke
– Poznavanje evanđeoskoga opisa ukazanja uskrsloga Isusa
– Razumijevanje uskrsnih znakova i simbola
– Razumijevanje riječi »Uskrs« i »aleluja«
– Poznavanje nekih uskršnjih običaja
– Shvaćanje Isusova odlaska Ocu nebeskome i ostanka s nama
– Doživljavanje osjećaja zajedništva s Bogom
– Shvaćanje pojma »nebo«
– Razumijevanje simbola Duha Svetoga: voda, vjetar i vatra, golub
IX. nastavna cjelina
ZAJEDNO SMO UVIJEK RADOSNI
Posebni ciljevi
– Upoznati znakove krštenja po kojemu postajemo Isusovi učenici i svjedoci
– Upoznati i doživjeti svetu misu kao proslavu Isusova uskrsnuća
– Shvatiti važnost nedjeljnoga i blagdanskoga okupljanja na liturgijskim slavljima u svojim župnim zajednicama
– Doživjeti i shvatiti da smo članovi jedne župne zajednice
– Upoznati ulogu Marije u Isusovu i u našem svakodnevnom životu i u Crkvi
– Razvijati osjećaj zahvalnosti prema Mariji, prema našoj majci i prema svim majkama
– Naučiti zahvaliti Bogu za primljene darove i radovati se zasluženom odmoru
– Shvatiti da i za vrijeme školskih praznika trebamo ići na nedjeljnu svetu misu sa svojom obitelji, gdje god bili
– Shvatiti ljepotu povezanosti u mislima i molitvi s prijateljima i kolegama za vrijeme školskih praznika
Teme i osnovni sadržaji
1. Isusov sam učenik
– Naše krštenje – postali smo Isusovi učenici (prema Mt 28, 18-20 i Rim 6, 3-5)
– Značenje vode u prirodi i u svakodnevnom životu
– Krštenjem ulazimo u zajednicu Isusovih učenika
– Znakovi i simboli kod krštenja (prema Iv 8, 12 i Iv 4, 14; Rimski obrednik; Krštenje)
– Djela po kojima pokazujemo da smo Isusovi učenici
2. Susreti Isusovih učenika
– Nedjelja je dan susreta Isusovih učenika s uskrslim Gospodinom (Ps 118, 24)
– Nedjeljom i blagdanom svečano slavimo svetu misu
– U nedjelju svetu misu slavi čitava kršćanska obitelj, mladi i stari, zdravi i bolesni (prema Mt 18, 20)
– Pod svetom misom djeca čitaju, pjevaju, ministriraju...
– Članovi smo svoje župne zajednice
3. Marija je naša Majka
– Isus nam je s križa dao Mariju za našu Majku (Iv 19, 25-27)
– Svibanj je Marijin mjesec – mjesec sunca, proljeća, ljepote i mirisa ruža
– Naše poštovanje, pobožnost i odanost prema našoj Majci Mariji (Lk 11, 27-28)
– Naša pjesma i molitva Mariji
4. Majci za majčin dan
– Iskustva majčinske ljubavi u idili obiteljskog života
– Majka je Božji dar djeci i svim ljudima
– Zahvalni smo našim majkama i očevima
– Zahvalnost i ljubav im pokazujemo dobrotom i molitvom, cvijećem, pjesmom, međusobnom pažnjom i poštovanjem
5. Radujemo se školskim praznicima
– Imamo razloga biti sretni jer smo se u školi trudili i puno naučili
– Radujemo se odmoru i školskim praznicima (prema Mk 6, 31)
– U ljepotama prirode otkrivat ćemo Božje tragove
6. Ostanimo povezani
– Na praznicima ćemo ostati povezani (ps 139)
– Povezani smo u mislima i molitvi, u igri i šetnji
– Nedjeljom ćemo slaviti svetu misu i moliti jedni za druge (Iv 17, 26)
Prošireni sadržaji
– Naučiti neku marijansku pjesmu koja je bliska djeci i omiljena puku u njihovu kraju
– Meditaciju na temu: svijet je prekrasan
– Zajedničko euharistijsko slavlje za kraj školske godine
Metodičke upute
– Pripovijedanje o znakovima i sakramentu krštenja
– Pokazivanje znakova kod sakramenta krštenja: voda, sveto ulje, svijeća itd.
– Razgovor o znakovima i djelima koja pokazuju da smo Isusovi učenici
– Čitanje i interpretacija teksta o Isusovoj prisutnosti u svetoj misi
– Promatranje odabranih slika na temu nedjeljnoga slavlja
– Zajednički pohod crkvi, izmjena i izražavanje iskustava o onom što su djeca doživjela
– Razgovor o doživljajima i zapažanjima djece na euharistijskim slavljima
– Likovno izražavanje o misnom slavlju
– Glazbeno izražavanje
– Razgovor o ulozi Marije u Isusovu i u našem životu
– Promatranje slike – Marija s djetetom Isusom
– Pripovijedanje o značenju Majke Marije u Crkvi
– Dijamontaža i meditacija o Mariji
– Likovno izražavanje o Mariji koja je naša nebeska Majka
– Ponavljanje i učenje molitve Mariji
– Usmeno oblikovanje kratkih osobnih molitava
– Pjevanje poznatih i učenje novih pjesama o Mariji
– Pripovijedanje, iskustva i doživljaji o značenju majke u obitelji
– Promatranje slike – majka s djetetom i razgovor o odnosu majke i djeteta
– Izrada čestitki za Majčin dan
– Pjesmice za Majčin dan
– Razgovor o tome kako što ljepše provesti školske praznike, kako bismo i tada doživjeli našu povezanost s Isusom i međusobnu
– Crtežom izraziti različite prizore s praznika u kojima možemo prepoznati Božje tragove
– Izraziti crtežom i bojama svoju radost što sam dijete Božje i član velike obitelji – Crkve
– Likovno izražavanje osjećaja radosti i zahvalnosti
– Glazbeno izražavanje radosti i zahvalnosti
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: o nedjelji, obitelji i obiteljskim svečanostima s pripadnim literarnim tekstovima
Praćenje i vrednovanje
– Uočavanje i prihvaćanje važnosti krštenja za svagdanji život
– Shvaćanje Isusove povezanosti s nama
– Doživljavanje osjećaja zajedništva s Bogom i međusobno
– Spremnost na sudjelovanje u nedjeljnim i blagdanskim misnim slavljima
– Uočavanje razlike i bliskosti u našem životu: zemaljske majke i nebeske Majke
– Shvaćanje važnosti međusobne povezanosti, molitve i nedjeljne mise u vrijeme praznika
Pravila pisanja postova
- Ne možete otvoriti novu temu
- Ne možete ostaviti odgovor
- Ne možete stavljati privitke
- Ne možete uređivati svoje postove
-
Pravila foruma