Narucite se logopedu i to ne bilo kojem, nego onome koji se bavi ranom komunikacijom kod djece. Preko uputnice se jako dugo ceka, mjesecima i godinama ponegdje, pa vam je mozda dok cekate preko uputnice, najbolje otici na prvu procjenu i savjetovanje privatno. Kasnije cete vidjeti treba li se dijete ukljuciti i u tretman defektologa.
Moje dijete ima komunikacijske teskoce. Od godine dana je bio u intenzivnoj ranoj intervenciji. Sada ima 7 godina. Sumnjivo mi je bilo vec od njegovog 5.-6. mjeseca da nesto nije u redu, a kada je imao 10/11 mjeseci i nije se odazivao na ime intenzivno smo krenuli. Njegove teskoce su sada vrlo, vrlo blage. Ne znam dal zato jer se vrlo rano i na vrijeme pocelo raditi ili zato jer je imao dobar potencijal da se izvuce iz svega.
Razvoj djeteta je jako nepredvidiva kategorija i nitko vam ne moze sa sigurnoscu reci hoce li i kada ce neke stvari kod djeteta kliknuti. Po mome iskustvu, terapije su jako vazne, no ono sto je presudno u ovoj ranoj dobi je potiacnje djeteta od strane bliskih osoba, tj onih s kojima je vecinu vremena. Dakle, poticanje komunikacije i govora zahtjeva promjenu zivotnog stila obitelji. Znaci svi sve podredjuju poticanju komunikacije kako bi se stvorilo sto poticajnije i bogatije okruzenje. Vas govor mora biti teatralan, privlacan, pun gesta, mimike kako bi djetetu bio atraktivan. Stalno lovite pogled djeteta. Nastojte kroz dan imati sto vise komunikacijskih obrata. Npr. kako dijete ne govori, to mozete postici u igri: vi nesto napravite pa dijete ponovi i obrnuto, vi stavite jednu kockicu pa dijete pa vi itd. Zeljene predmete stavite izvan djetetovog dohvata, ali na vidljivo mjesto da vas mora traziti. Ako vas vuce za ruku i gleda u predmet pokusajte da uspostavi kontakt s ocima s vama pa onda pogled prema predmetu pa onda prema vama (zdruzena paznja) - mora uciti da mu vi (vase oci) “daju” predmet. Upotrebljavajte puno gesti - stalno upotrebljavajte prst kada mu na nesto pokazujete (vazno je da ne gleda u prst - to je najcesce kod teskoca, nego u predmet, tj treba shvatiti da je prst samo sredstvo). Ucite ga funkciji predmeta (spomenuli ste da vrti kotacice na autu). Dakle, nije funkcija autica da ga drzi i vrti kotacice (to vjer radi jer se vizualno stimulira), nego kotacici sluze da bi se auto mogao voziti. Budite kraj njega, vozite autic i govorite brm, brm. Pokusajte privuci njegovu paznju da vas pocne oponasati.
Ono sto je Peterlin spomenula, minimalno smanjite gledanje u ekrane. O tome postaju doslovno ovisni i jos manje imaju potrebu za komunikacijom. Obicno slijedi da se prve rijeci javljaju na engleskom jer su pjesmice s youtubea audio-vizualno jako privlacne da upijaju, a engl fonoloski laksi. Puno je toga jos... ugl. najtopliji savjet je da odete logopedu.