Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 50 of 82

Thread: "Kočničari" razvoja mozga u ranom djetinjstvu

  1. #1
    Osoblje foruma čokolada's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Zagreb
    Posts
    13,101

    Default "Kočničari" razvoja mozga u ranom djetinjstvu


  2. #2
    Cathy's Avatar
    Join Date
    May 2007
    Location
    Zagreb
    Posts
    8,466

    Default

    I kaj je rekao, kaj "koči"?

  3. #3
    marta's Avatar
    Join Date
    Nov 2003
    Posts
    15,678

    Default

    Vec sam cula za njega. Hvala cokso, super da si ovo stavila.

  4. #4
    Osoblje foruma čokolada's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Zagreb
    Posts
    13,101

    Default

    Cathy, odgledaj.
    Last edited by čokolada; 01.03.2012 at 10:01.

  5. #5
    Zrina's Avatar
    Join Date
    Apr 2005
    Posts
    554

    Default

    Meni je pomalo zastrašujuće da stvarno toliko možemo utjecati na rani razvoj mozga i u stvari sami napraviti toliko štete.

  6. #6
    Osoblje foruma leonisa's Avatar
    Join Date
    Oct 2005
    Location
    zagreb
    Posts
    16,612

    Default

    ja sam odusevljena.
    s druge strane nekako mi je "laknulo" za moju "nonsalantnost" u ranoj dobi (skakanje, vrtenje, rinzol hodanje, jurcanje po parku, ulici i prirod i inzistiranju na sportskim aktivnostima od najranije dobi). i sram me je, al nisam znala odgovor ni na jednu zagonetku, a s drugim djetetom cu pak potencirat ponasanje koje sam s prvim dopustala.

    zaista zanimljivo predavanje i zanima me ima li toga i kod nas

  7. #7
    klara's Avatar
    Join Date
    Jan 2004
    Location
    Kraljevica
    Posts
    2,362

    Default

    Quote Originally Posted by leonisa View Post
    ja sam odusevljena.
    s druge strane nekako mi je "laknulo" za moju "nonsalantnost" u ranoj dobi (skakanje, vrtenje, rinzol hodanje, jurcanje po parku, ulici i prirod i inzistiranju na sportskim aktivnostima od najranije dobi). i sram me je, al nisam znala odgovor ni na jednu zagonetku, a s drugim djetetom cu pak potencirat ponasanje koje sam s prvim dopustala.

    zaista zanimljivo predavanje i zanima me ima li toga i kod nas
    Bas ovako i ja razmisljam .

    Hvala na linku!

  8. #8
    Osoblje foruma blackberry's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    istra
    Posts
    1,259

    Default

    Quote Originally Posted by leonisa View Post
    ja sam odusevljena.
    s druge strane nekako mi je "laknulo" za moju "nonsalantnost" u ranoj dobi (skakanje, vrtenje, rinzol hodanje, jurcanje po parku, ulici i prirod i inzistiranju na sportskim aktivnostima od najranije dobi). i sram me je, al nisam znala odgovor ni na jednu zagonetku, a s drugim djetetom cu pak potencirat ponasanje koje sam s prvim dopustala.

    zaista zanimljivo predavanje i zanima me ima li toga i kod nas
    Potpisujem.

  9. #9
    trampolina's Avatar
    Join Date
    Aug 2009
    Location
    ...na putu...
    Posts
    2,329

    Default

    Hvala na linku, oduševljena sam.

    Dosta stvari sam radila intuitivno, drago mi je što sam ih osvijestila. Bilo bi lijepo da su neke stvari iz predavanja detaljnije obrađene.

    A funkcionalno znanje... daleko je naš školski sustav od toga.

  10. #10
    vitika's Avatar
    Join Date
    Mar 2010
    Location
    zagreb
    Posts
    205

    Default

    hvala za link! stvarno jako korisno predavanje.
    nije mi nikad palo na pamet pitati se zasto mala djeca toliko vole skakati po krevetima.

  11. #11
    meda's Avatar
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Zagreb
    Posts
    4,599

    Default

    i vrtiti se u krug

    ovaj link bi se po meni mogao zalijepiti kao odgovor na svaku temu gdje se spominje neki problem s djetetom

  12. #12

    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    395

    Default

    zaista zanimljivo predavanje i zanima me ima li toga i kod nas
    evo što nađoh:
    http://ntc.mensa.hr/

  13. #13
    meda's Avatar
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Zagreb
    Posts
    4,599

    Default

    Quote Originally Posted by trampolina View Post

    A funkcionalno znanje... daleko je naš školski sustav od toga.
    je, istina. meni je waldorfski sustav jako na tom putu

    al opet, moje osobno misljenje je da ne moze nikakav savrseni sustav nadoknaditi ono sto je izgubljeno u predskolskoj dobi. s takvom djecom je jako tesko raditi po ikakvom sustavu. ako je dijete razvilo sve svoje potencijale moze se prilagoditi i nesavrsenijem sustavu bez neke velike stete

  14. #14
    trampolina's Avatar
    Join Date
    Aug 2009
    Location
    ...na putu...
    Posts
    2,329

    Default

    Meda, mislim da si skroz u pravu. Izgubljeno je ne teško nego nemoguće nadoknaditi, imam par primjera u bližoj okolini.

    U stvari, ne brine mene toliko školski sustav koliko činjenica da sam do sada u odgoju mogla ukenjat bezbroj stvari - a sve iz dobre namjere

  15. #15
    Osoblje foruma blackberry's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    istra
    Posts
    1,259

    Default

    Quote Originally Posted by trampolina View Post
    Meda, mislim da si skroz u pravu. Izgubljeno je ne teško nego nemoguće nadoknaditi, imam par primjera u bližoj okolini.

    U stvari, ne brine mene toliko školski sustav koliko činjenica da sam do sada u odgoju mogla ukenjat bezbroj stvari - a sve iz dobre namjere
    mene ovo najviše opsjedalo dok sam još samo razmišljala o djeci....uh..

  16. #16
    cvijeta73's Avatar
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Rijeka
    Posts
    11,735

    Default

    nemam zvučnike, ali sam čula za NTC, i super je.
    ono s čime se nikako ne slažem da je nakon sedme godine sve ošlo u kupus

    mislim, ako šlagiran čovjek može naučiti govoriti koristeći suprotnu stranu mozga, il kako već, onda i dijete od sedam godina itekako može razviti svoje potencijale.
    možda griješim dušu, al to mi malo zvuči kao navlakuša za prodat program vrtićima i roditeljima

    da ne pomislite, puštala sam ih i da skaču i da se vrte
    i, stvarno mi je interesantno, kako se svugdje i oduvijek djeca vole vrtiti u krug.

  17. #17

    Join Date
    Nov 2003
    Location
    Zg
    Posts
    6,780

    Default

    čika Ranka sam gledala kroz prizmu meni aktulanog polaska u prvi razred i školovanja (svatko od vas ga je vjerojatno gledao kroz neku drugu) i čika je samo potvrdio moje mišljenje kako su sve učestalije odgode polaska u školu čak i djelomično kontraproduktivne za djecu (spominjali smo na drugom topicu čak i zastoj u intelektulanom razvoju djece koja ostaju dugo u nestimulativnoj okolini - vrtiću ili domu)

    ako je dijete intelektulano sazrelo za školu, ne bi ga trebalo kočiti usprkos možda nedovoljnoj socio-emocionalnoj zrelosti koja će se čak i brže razviti pri većim intelektualnim izazovima

  18. #18
    Jurana's Avatar
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Šibenik
    Posts
    5,226

    Default

    Nemam ni ja zvučnike, kao ni Cvijeta, ima li netko volje ukratko napisati o kojim se igrama radi?
    Znatiželjna - nestrpljiva

  19. #19
    cvijeta73's Avatar
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Rijeka
    Posts
    11,735

    Default

    jurana, imaš na ovom linku od paklenice opis tog programa NTC

  20. #20
    Jurana's Avatar
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Šibenik
    Posts
    5,226

    Default

    Vidim da knjiga ima samo 67 stranica. Da mi se da sad do knjižnice, mogla bih vam do večeras ispričati što piše u njoj

  21. #21
    tina55's Avatar
    Join Date
    Nov 2009
    Posts
    3,341

    Default

    odlično, hvala na linku!

  22. #22
    Osoblje foruma sirius's Avatar
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    zagreb zapad
    Posts
    21,716

    Default

    Quote Originally Posted by Vrijeska View Post
    čika Ranka sam gledala kroz prizmu meni aktulanog polaska u prvi razred i školovanja (svatko od vas ga je vjerojatno gledao kroz neku drugu) i čika je samo potvrdio moje mišljenje kako su sve učestalije odgode polaska u školu čak i djelomično kontraproduktivne za djecu (spominjali smo na drugom topicu čak i zastoj u intelektulanom razvoju djece koja ostaju dugo u nestimulativnoj okolini - vrtiću ili domu)

    ako je dijete intelektulano sazrelo za školu, ne bi ga trebalo kočiti usprkos možda nedovoljnoj socio-emocionalnoj zrelosti koja će se čak i brže razviti pri većim intelektualnim izazovima
    Da, ja sam gledala iz potpuno drugog kuta. Obzirom da školstvo danas ne stimulira djecu niti malo da koriste mozak na način koji je opisan u izlaganju.

  23. #23
    marta's Avatar
    Join Date
    Nov 2003
    Posts
    15,678

    Default

    Potpis na sirius, pa covjek je to jasno i rekao. Da se nase skolstvo svodi na ponavljanje i ponavljanje i ponavljanje, a da to nije nesto sto bi mozak htio...

  24. #24
    Beti3's Avatar
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Kvarner
    Posts
    12,295

    Default

    Evo, možete kupiti knjigu i online:
    http://www.mensa.hr/glavna/izlog-hrv...&category_id=1

  25. #25
    meda's Avatar
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Zagreb
    Posts
    4,599

    Default

    Quote Originally Posted by Jurana View Post
    Nemam ni ja zvučnike, kao ni Cvijeta, ima li netko volje ukratko napisati o kojim se igrama radi?
    Znatiželjna - nestrpljiva
    nema bas puno o igrama kao takvim, ali recimo sve ono sto djeca spontano rade kad su mala, a mi ih zbog raznoraznih razloga u tome sprijecavamo (na primjer, vrte se u krug, padaju, skacu, trce, diraju stvari, bacaju se po blatu, hodaju po lokvama itd)

  26. #26
    meda's Avatar
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Zagreb
    Posts
    4,599

    Default

    aha, naslov je koje igre usporavaju ili ostecuju lj.mozak, a ove koje sam navela su dobre

    ma, sva sam se smotala, pogledaj link doma pa ces skuziti. malo je nezgodan naslov.

  27. #27
    Jurana's Avatar
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Šibenik
    Posts
    5,226

    Default

    Hvala, meda

  28. #28
    Ifigenija's Avatar
    Join Date
    Jun 2004
    Posts
    4,570

    Default

    Ja se pitam a tko to ne da djeci da se vrte i trče? I čak i da im ne daš - vrtiti se, skakati po krevetu, kauču, padati - kako ćeš ih spriječiti?

  29. #29
    Osoblje foruma leonisa's Avatar
    Join Date
    Oct 2005
    Location
    zagreb
    Posts
    16,612

    Default

    uf, iznenadila bi se

    paklenica tnx za link.

  30. #30
    Zdenka2's Avatar
    Join Date
    Feb 2006
    Posts
    6,448

    Default

    Točno, ifigenija. M. otkad je prohodao zovemo "derviš", pogodite zašto. I još nije prestalo. Hodanje po zidićima, rubićima, skakanje, prljanje u parku - pa to je instinktivno. Voljela bih vidjeti tko bi mojoj djeci mogao zabraniti sve da bi i htio.
    Stimulacija je važna, tu nije ništa novo, no prednost ovog programa je sustavnost. Čitala sam da se provodi u školama - zanima me kako i u kojoj mjeri.
    Last edited by Zdenka2; 01.03.2012 at 18:57.

  31. #31
    Ifigenija's Avatar
    Join Date
    Jun 2004
    Posts
    4,570

    Default

    Sad ste me tako zaintrigirale da moram pogledati film!

  32. #32
    Zdenka2's Avatar
    Join Date
    Feb 2006
    Posts
    6,448

    Default

    Mislim da nećeš doživjeti nikakvo otkrivenje.

  33. #33
    suncokret's Avatar
    Join Date
    Sep 2006
    Posts
    1,089

    Default

    Quote Originally Posted by Vrijeska View Post
    čika Ranka sam gledala kroz prizmu meni aktulanog polaska u prvi razred i školovanja (svatko od vas ga je vjerojatno gledao kroz neku drugu) i čika je samo potvrdio moje mišljenje kako su sve učestalije odgode polaska u školu čak i djelomično kontraproduktivne za djecu (spominjali smo na drugom topicu čak i zastoj u intelektulanom razvoju djece koja ostaju dugo u nestimulativnoj okolini - vrtiću ili domu)

    ako je dijete intelektulano sazrelo za školu, ne bi ga trebalo kočiti usprkos možda nedovoljnoj socio-emocionalnoj zrelosti koja će se čak i brže razviti pri većim intelektualnim izazovima
    ne bi baš školu povezala s intelektualnim izazovima.
    bar našu.

  34. #34
    Osoblje foruma blackberry's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    istra
    Posts
    1,259

    Default

    Quote Originally Posted by cvijeta73 View Post
    nemam zvučnike, ali sam čula za NTC, i super je.
    ono s čime se nikako ne slažem da je nakon sedme godine sve ošlo u kupus

    mislim, ako šlagiran čovjek može naučiti govoriti koristeći suprotnu stranu mozga, il kako već, onda i dijete od sedam godina itekako može razviti svoje potencijale.
    možda griješim dušu, al to mi malo zvuči kao navlakuša za prodat program vrtićima i roditeljima

    da ne pomislite, puštala sam ih i da skaču i da se vrte
    i, stvarno mi je interesantno, kako se svugdje i oduvijek djeca vole vrtiti u krug.
    s tim se niti ja ne slažem...
    možda jedino je kasnije teže neke stvari popraviti nego što je odmah ispravno činiti...
    tako ja nekako mislim...

    a mislim da se sve može popraviti...i da nikad nije kasno...ako ima volje za pozitivnim promjenama..

  35. #35
    piplica's Avatar
    Join Date
    Mar 2007
    Posts
    3,169

    Default

    Hvala na ovom linku, jako zanimljivo.

    Quote Originally Posted by Ifigenija View Post
    Ja se pitam a tko to ne da djeci da se vrte i trče? I čak i da im ne daš - vrtiti se, skakati po krevetu, kauču, padati - kako ćeš ih spriječiti?
    Ne trebaš ih vezati, dovoljno da ih svaki dan posjedneš pred ekran par sati.

  36. #36
    seni's Avatar
    Join Date
    Feb 2004
    Posts
    7,511

    Default

    Jako interesantno.

  37. #37

    Join Date
    Mar 2010
    Posts
    3,004

    Default

    Baš mi je drago da sam ovo vidjela, jer moja djeca smiju svašta, ne jer sam ja znala da je to bitno za neuro razvoj, nego jer mi je logično da je prirodno i pasti i skakati i hodati po lokvama. Sad kad mi netko nešto kaže, kao vidi ih penju se na tobogan ili skroz su ti blatni, imam znanstveni odgovor... Usput, mislim da je to malo pretjerano...

  38. #38
    Teica's Avatar
    Join Date
    May 2006
    Location
    Zagreb
    Posts
    2,274

    Default

    Moja malenkost je bila fascinirana njegovim predavanjem u Zagrebu.

    A za to sam saznala ovdje, na Forumu - Mrvna je zaslužna za to

  39. #39
    Peterlin's Avatar
    Join Date
    Sep 2008
    Location
    Zg
    Posts
    33,005

    Default

    Quote Originally Posted by piplica View Post
    Hvala na ovom linku, jako zanimljivo.



    Ne trebaš ih vezati, dovoljno da ih svaki dan posjedneš pred ekran par sati.
    Debeli potpis!

    TV ili računalo je najgore zlo u ranoj dobi (a bome nije dobro ni za nas odrasle). Mi smo svojevremeno imali doma pravilo "koliko si bio vani, pola tog vremena možeš razdijeliti na računalo i tv", ali to je trebalo jedino mom starijem sinu. Mlađega je trebalo mrežom loviti, taj bi stalno bio vani. Stariji se znatno popravio otkako je savladao bicikl, sad više nemamo problema s pretjeranim sjedenjem u kući.

  40. #40

    Join Date
    Dec 2010
    Posts
    669

    Default

    Bilo je baš zanimljivo ovo pogledati. I ja svojima ne ograničavam previše te ''živcirajuće'' aktivnosti. Pustim ih u blato, smiju se penjati po drveću, skakati po kauču. Sve dok vidim da je njima zabavno, a ne rade štetu sebi, drugima i materijalnim dobrima, pustim ih . Ljudi koji nam dođu u posjet nekad teško gledaju kad se jedan od njih npr. počne penjati po ormaru, ali mojim živcima to nije previše stresno.

  41. #41

    Join Date
    Nov 2006
    Posts
    2,908

    Default

    Zanimljivo predavanje,odličan predavač,da je bar i dulje trajalo

    žao mi je što naš školski sustav ne razvija naše potencijale u smislu funkcionalnog učenja već se manje više svodi na bubanje i reproduciranje

    super mi je ona mozgalica s početka ,ja nisam znala rješenje kad sam gledala video.ne znam jel bih ga dokučila kasnije,poslije sam ga zadala MM-u i on ga je riješio za tri minute,no on je inače fenomenalac za brojeve.no mislim da se tu i ne radi o matematičkoj sposobnosti nego o vizualnoj primjeni i zaključivanju.no odličan primjer kako u biti nismo naučeni razmišljati.

  42. #42
    flopica's Avatar
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    6,482

    Default

    ovo je jako koristan link i dobro da je postavljen
    mislim da bi se svaki roditelj imao zamisliti nad rečenim
    i drago mi je da sam slijedila svoje instinkte i dozvoljavala djetetu beskrajno duge šetnje
    istina, ponekad sam je i znala požurivati ali smo jako, jako često znale biti po vani i kad nigdje nikoga ne bi bilo na ulici
    možda sam djelomično to radila i iz zsebičnih razloga, npr. sjećam se kako sam ja obožavala biti vani kad pada kiša i kad
    ima 100 lokvica oko tebe a ti u svaku želiš ugacati, što mi je mama često branila

    mislim, sad bi mogla o ovoj temi roman napisati ali ukratko, potvrdilo se moje mišljenje da su takve stvari nužne
    za optimalan razvoj djeteta, iako ja nisam nikakav stručnjak već samo pratim svoj osjećaj
    isto tako, ponekad sam bila izvrgnuta tihoj osudi i neodobravanju od strane dijela familije, jer pobogu kako mogu tolerirati blatne buce,
    mokre nogavice, umazan hodnik, i sl. bedastoće..
    a meni uvijek bilo žao kako ti ljudi ne shvaćaju i koliko su zapravo uskraćeni zbog poštivanja nekakvih nametnutih ograničenja
    ono, joooj, pa ona je curica, a tako se vere, ili tako je zamazala tu finu suknju...

  43. #43
    MoMo's Avatar
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Sarajevo
    Posts
    1,346

    Default

    meni je ovo kao juul bilo otkrice u smislu da je neko ono sto sam ja insitnktivno osjecala da je ok verbalizirao/napisa/istrazi/dokazao....

    ostala sam paf za lokvice...jer smo prosli vikend od kazalista isle kuce vise od sat vremena jer je L imala zelju da sljapne u svaki lokvicu i meni je to bilo ok...obje smo bile zamazne mokre...ali je bilo beskrajno zabavno
    jedva cekam procitati njegovu knjigu.

  44. #44

    Join Date
    May 2007
    Posts
    2,588

    Default

    Quote Originally Posted by Peterlin View Post
    Debeli potpis!

    TV ili računalo je najgore zlo u ranoj dobi (a bome nije dobro ni za nas odrasle). Mi smo svojevremeno imali doma pravilo "koliko si bio vani, pola tog vremena možeš razdijeliti na računalo i tv", ali to je trebalo jedino mom starijem sinu. Mlađega je trebalo mrežom loviti, taj bi stalno bio vani. Stariji se znatno popravio otkako je savladao bicikl, sad više nemamo problema s pretjeranim sjedenjem u kući.
    Obično se slažem s Peterlin ali s ovim se nikako ne mogu složiti. To možda vrijedi za djecu koja nemaju baš bogznakakve druge aktivnosti, pa im je glavno da sjede pred televizorom. Ali ako dijete ima kvalitetno ispunjeno ostalo vrijeme, ne vidim veliku štetu. Kod nas su tv i komjuter većinu dana upaljeni i mislim da djeca od toga nemaju nikakve štete, čak bih rekla više i koristi.

    Ne mogu zamisliti da ijedno dijete u ranoj dobi pasivno sjedi i bulji u tv, onda valjda još nekaj nije u redu. Mogu navesti primjer moje 4,5 god. cure koja je puno na tv-u i kompu.

    Bez obzira na to radi jako puno drugih stvari jer sam ja s njom doma (upravo je oprala salatu za ručak). Mijesi tijesto, pomaže u svim poslovima, s bakom na vrtu sadi (ima svoju gredicu), vani grablja lišće po dvorištu, ide s tatom trčati na atletsku stazu, igra se svašta (obožava uno karte), igramo križić-kružić, dajem joj zadatke kad se igramo škole, učim ju njemački kroz igru itd.

    S druge strane, zna više riječi na engleskom nego na njemačkom jer je naučila iz pjesmica s youtubea. Pisati je prvo naučila u wordu onda rukom. Ima jako bogat vokabular za svoju dob, jer riječi čuje iz crtića pa pita kaj to znači, mi doma ne govorimo književni pa neke riječi prvi put čuje na tv-u. Zna brojit do 10 na 4 strana jezika, dva naučila s interneta. Do sad nisam primijetila da bi joj to na bilo koji način štetilo

  45. #45
    Ifigenija's Avatar
    Join Date
    Jun 2004
    Posts
    4,570

    Default

    Meni se buka od TV-a u obiteljima gdje to stalno drnda čini kao prepreka mišljenju, interakciji, ja to ne mogu, pa onda isto gasim TV ako ga ne gledamo, a ako gledamo - onda baš gledamo i ne radimo ništa drugo.

  46. #46

    Join Date
    May 2007
    Posts
    2,588

    Default

    A mi baš slažemo lego kocke i usput gledamo tv i slušamo muziku. Ne volim biti u tišini i djeca su naviknuta da stalno nekaj svira

  47. #47

    Join Date
    Dec 2010
    Posts
    669

    Default

    A ja se nadam da smo ovom igricom:
    http://forum.roda.hr/threads/71809-I...iralici...-%29
    stvorili koju sinapsu u njihovim mozgovima

  48. #48
    meda's Avatar
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Zagreb
    Posts
    4,599

    Default

    SB, slazem se s tobom, nije to tako crno-bijelo. samo je problem kada te druge aktivnosti izostanu jer se za njih treba potruditi i poklopiti neke okolnosti, a tv je tako lako upaliti. imam primjer u blizoj okolini kada je starije dijete imalo sve ostalo, plus tv i komp, i sad je to dijete jedno od najboljih na cijeloj skoli, a mlade je imalo samo tv i dvd i nista drugo i razlika je ogromna

  49. #49
    seni's Avatar
    Join Date
    Feb 2004
    Posts
    7,511

    Default

    ja isto mislim da nije sve crno-bijelo, te se slazem sa cvijetom, da je mozak jako prilagodljiv, ali predavanje zaista ima poantu, te mi se u globalu cine vrlo logicne postavke koje je ranko iznio.

  50. #50
    Nuktemeron's Avatar
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    Zagreb
    Posts
    173

    Default

    Značaj razvoja grafomotorike - dr Ranko Rajovic

    http://www.pino-toys.rs/srp/saveti/?conid=273

    Tekst je preuzet iz knjige "IQ deteta- briga roditelja" autora dr Ranka Rajovića.
    "Kada se govori o motoričkim veštinama, treba razlikovati krupnu i finu motoriku. Krupna motorika podrazumeva sposobnost izvođenja pokreta ruku, nogu ili tela sa određenom kontrolom. Aktivnosti koje podstiču razvoj krupne motorike kod dece su razne vrste igara na otvorenom, igre loptom, skakanje, plesanje, plivanje ili trčanje. S druge strane, fina motorika je sposobnost da se prave precizni sitni pokreti rukom uz zadržavanje dobre koordinacije između prstiju i oka. Fina motorika se razvija rastom - od početnih nespretnih pokušaja deteta da samostalno koristi kašiku, pokreti ruke tj. šake vremenom postaju precizniji, sve do momenta kada dete može da uzme olovku i da je kontroliše. Za uspešno ovladavanje procesom pisanja koje dete čeka u školi, potrebno je najpre razviti finu motoriku mišića šake i prstiju. Dakle, fina motorika je od suštinskog značaja za pisanje, što predstavlja dovoljan razlog da se ta veština razvija i kod kuće, mnogo pre polaska u školu. Razvoj grafomotoričke sposobnosti započinje u uzrastu od 18 meseci i traje do polaska u školu. Grafomotorika je važna i za razvoj dodatnih sinapsi u mozgu, a samim tim i za razvoj detetovih potencijala. Doprinosi razvoju grafomotorike na ranom uzrastu daju razne svakodnevne aktivnosti kao što su: hvatanje, držanje i ispuštanje igračaka, držanje kašike i samostalno hranjenje, hvatanje sitnih predmeta čime se razvija pincetni hvat, te svlačenje i oblačenje odeće i obuće. Međutim, dodatno možemo stimulisati razvoj grafomotornih sposobnosti na ranom uzrastu kroz odgovarajuću stimulaciju igračkama tj. igrom. Najbolje vežbe za razvijanje fleksibilnosti šake i prstiju su: držanje kocke i premeštanje iz ruke u ruku, povlačenje igračke na uzici, ubacivanje pločica u praznu kutiju, listanje slikovnica, uvlačenje pertle u cipele, navijanje igračaka, stavljanje šibica u kutiju, sakupljanje sitnih predmeta ili iscepkanih papirića, otvaranje poklopca na kutiji, crtanje, bojenje, seckanje, lepljenje, oblačenje malih lutki… Te aktivnosti treba da budu deo svakodnevne igre malog deteta jer doprinose jačanju mišića šake, njene spretnosti, razvijanju koordinacije oko-ruka, razvoju opažanja i koncentracije. Neke od korisnih igara su:
    1. Zakopčavanje i otkopčavanje dugmadi i patenata, vezivanje pertli, vezivanje čvorova od kanapa različite debljine.
    2. Mešanje testa, plastelina i gline, pravljenje različitih figurica. Deca mogu od plastelina da prave određene zastave, marke automobila itd.
    3. Bockalice. Detetu možemo dati priliku da putem bockalica napravi neku jednostavniju zastavu.
    4. Savijanje papira (pravljenje aviona, šatora, kapa) i seckanje makazama za papir sa zaobljenim vrhovima. Kada se naprave avioni na njima se nacrtaju zastave, organizuje se takmičarska igra u kojoj se deca takmiče čiji avion će dalje odleteti, čiji će duže leteti itd.
    5. Ređanje kocki i slagalica.
    6. Na olovku ili štapić fiksirati i namotati konac dužine 60cm na čijem kraju se nalazi zakačen neki laki predmet, npr. ribica napravljena od papira. Zatim se organizuje takmičarska igra u kojoj se deca takmiče ko će pre spustiti ribicu u „vodu“, a nakon toga spašavaju ribicu, tako što će brzo odmotavati i namotavati konac na čijem je kraju ribica. U igri treba da su angažovani prsti obe ruke.
    7. Klikeri!


    Dr. Ranko Rajovic je izvrsni direktor Mense Srbije i predsednik Komiteta za darovitu decu svetske Mense. Autor je "NTC sistema učenja" koji se zasniva na povecavanju intelektualne sposobnosti dece predskolskog uzrasta i povecanju funkcionalnog znanja. Vec se sprovodi u nekoliko drzava u svetu a kod nas je akreditovan od strane Ministarstva prosvete kao obavezan program stručnog usavršavanja.

Page 1 of 2 12 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •