Jelena, može. Profesorica je još do prije par godina držala ispite iz upravnog prava i radila na faksu, u nešto manjem obimu.
(Radio je i predsjednik sve do prisege. Kao već izabrani predsjednik, a prije prisege, je još odradio ispite sa svojim seminaristima).
Formalno, sve stoji. Naravno da Sabor nema što glasovati o odluci na referendumu koja je obvezujuća, ovo što Pusić priča joj nije na slavu. Iako rečeno u dobroj namjeri i borbi za pravu stvar, ministrica je pokazala veliko neznanje Ustava RH. Nažalost, nije jedina, već godinama za svakiispodprosječno plaćeni posao u državnoj upravi moraš proći testiranje znanja Ustava, a kladim se da bi isti takav test u saborskim klupama donio poražavajuće rezultate.
Jedini dio koji nije jasno i nedvojbeno propisan, a tiče se ovog referenduma je pitanje izlaznosti, ali bojim se da nam ni tu tumačenja ne idu na ruku. Po Zakonu o referendumu potrebno je da izadje natpolovična većina birača, dok u Ustavu to više ne piše. Ustav je naravno hijerarhijski viši propis od zakona i u slučaju neslaganja primjenjuje se Ustav. Međutim, stvar nije tako jednostavna. Ustav po svojoj prirodi ne propisuje detalje, već sadrži temeljna pravila i načela, s kojima zakoni moraju biti usklađeni. Zakon o referendumu detaljnije propisuje postupak održavanja referenduma i kao takav sadrži i hrpu odredbi o kojima u Ustavu nema ni riječi, niti treba biti. Problem je nastao, kao što je netko već pisao, kad se mijenjao Ustav zbog referenduma o EU, gdje je kod općih pravila o referendumu (čl. 86.) ostavljena pomalo nedorečena i nejasna odredba koja nije ista kao ona kod referenduma o udruživanju i razdruživanju (EU), gdje je nedvojbeno jasno da se odlučuje većinom glasova birača koji su pristupili referendumu. Što je onda zakonodavac htio reći s ustavnom odredbom o referendumu za promjenu Ustava kad kaže: Na referendumu se odlučuje većinom birača koji su pristupili referendumu. Možda se nekome čini da tjeram mak na konac, ali u pravu je važna svaka točka i zarez, a jedna riječ razlike može povući za sobom 100 pitanja, pogotovo kad se istovremeno ostavi na snazi zakon koji jasno određuje uvjet za valjanost referenduma- a to je pristupanje referendumu više od pola biračkog tijela. Ustav je inače vrlo dotjeran i svaka riječ je na svom mjestu pa ovo zaista nije jasno i sad se u ovoj situaciji najbolje vidi do kuda može dovesti šlamperaj u izglasavanju zakona.
Inače, ova situacija najbolje pokazuje koliku težinu ima zagovaranje smanjenja kriterija za raspisivanje referenduma i valjanost istog, a čime se svi razbacuju, još od onih sindikalnih prikupljanja potpisa, lokalnog referenduma o Srđu itd. Osobno smatram da je ova situacija šamar svima koji su to zagovarali jer smo korak od toga da na referendumu 20-ak posto ukupnog biračkog tijela bude ZA i sramotno mijenja Ustav, na koji inače možemo biti ponosni, kao i da se iz proračuna za to potroše milijuni.
Ostaje se samo zapitati- što je slijedeće?