Zuska prvotno napisa
Meni je zanimljivo čitati što o svemu kažu nastavnici. Evo dijela foruma s nastavnici.org u kojem se debatira upravo o vjeronauku:
Ima u čitankama tekstova s tematikom vjerskih blagdana koji su više nego neprilični. Odobreni su od strane ministarstva, ali se ozbiljno pitam jesu li ljudi koji sjede u komisiji dobro promislilii o tome kakav psihološki i emocionalni učinak imaju pojedini tekstovi.
Na primjer,
u jednoj od čitanki za drugi razred je pričica o tome kako neka obitelj provodi Badnje veče. Mama uredila kuću, sve miriše po vaniliji. Baka je donijela brdo poklona i sad pomaže mami spremati pečenku za večeru. Tata je donio jelku i sad djeca na nju stavljaju ukrase. Djed se također bavio nekim zgodnim zadatkom pridoneseći idiličnoj atmosferi. Prvo su svi pjevali božićne pjesme pa su zatim svi zajedno išli na polnoćku. I djeca. Ujutro su otvarali polkone ispod bora. Svi su bili sretni.
Kao na filmu. Američkom
Sve bi to još i moglo proći da ispod teksta nije zadatak za domaću zadaću: Opiši kako u tvojoj obitelji slavite Božić.
Dijete koje piše sastavak prema poticaju ovakvog teksta ima potrebu opisati sličnu idiličnu situaciju. Velik broj djece nama "kršćansku" obiteljsku idilu u svojim domovima. Potaknuti ovakvim tekstovima postaju toga još dublje svjesni i ...možete zamisliti kakvi se sve osjećaji prlamaju u tim malim dječjim srcima.
Osim toga, djeca te dobi su premala rastom i nisu dovoljno spretna da bi sama okitila bor, obično to rade roditelji. Mnoge mame rade do kasno na badnju večer i nemaju volju pjevati božićne pjesme, padaju s nogui i ne idu na polnoćku, mnoge kuće ne mirišu na vaniliju, mnoge bake ne razgovaraju sa svojim nevjestama a kamo još da zajedno prtljaju po kuhinji.Mala djeca ne idu na polnoćku jer je u crkvama hladno i prehladila bi se i jer je kasno i vrijeme je da su u krevetu. Ne treba ni spominati da mnogima nedostaju detalji kao što je pečenka, bogati pokloni, djedovi koji se igraju s djecom i veselo, gotovo histerično blagdansko ozračje...Još samo fali da plešu kolo oko jelke
Dijete koje napiše takvu zadaću i odgovori na zadatak prinuđeno je lagati. Pri tome se neće osjećati dobro bude li zadaću moralo čitati pred razredom.
Ima takvih bisera u čitankama koliko hoćeš. Od načina kako se prezentiraju dječja prava, sladunjavih pjesmuljaka o danu kad se svi grle i ljube - povodom Valentinova, do načina na kojeg su prikazane klišeji o spolnim ulogama (mama kuha i nema pojma o tehničkim napravama, tata čita novine...), U interpretaciji tekstova se nespretno postavljaju zadaci koji kao da su namijenjeni isključivo idealnim obiteljima u kojima vladaju idealni i skladni odnosi. Svi ostali koji ne žive u idili, prinuđeni su lagati za domaću zadaću kako bi pred razredom ispali 'normalni', ili dolaze u opasnost da se zamjere roditeljima ako iskreno napišu satavak.