O Njemačkoj - zanimljivo mi je da nema homeskulinga u zemljama gdje je visoko (a vjerojatno i niže) obrazovanje besplatno (ok, gotovo besplatno), kao u njemačkoj itd. Razmišljala sam kako što više slobode dobivamo to je više moramo plaćati.
O Njemačkoj - zanimljivo mi je da nema homeskulinga u zemljama gdje je visoko (a vjerojatno i niže) obrazovanje besplatno (ok, gotovo besplatno), kao u njemačkoj itd. Razmišljala sam kako što više slobode dobivamo to je više moramo plaćati.
jest u principu, ali imas sve te podslucajeve u kojima zbog ovih ili onih razloga mozes dobiti dozvolu za to.
i u austriji, ako sam dobro upucena moras zatraziti dozvolu, te objasniti razloge.
dobijes plan i program po kojem radis, te imas neku vrstu provjere. ne znam bas sad sve detalje, ali otprilike je tako.
Posljednje uređivanje od seni : 03.06.2011. at 11:33
sloboda je jedan relativan pojam.
pred nesto vremena je jedna njemacka obitelj (baptisti ili slicno) trazila i dobila azil u USA, jer u nemackoj ne smiju svoju djecu obrazovati kod kuce. to je slavljeno kao sloboda, te ljudsko pravo svakog pojedinca. s druge strane i zagovornici nekontroliranog posjedovanja oruzja kod kuce u americi, ta prava brane opcoim pravima pojedinca. "rezultate" u formi pobijene i ranjene djece i profesora masakrima poremecenih pojedinaca u americkim skolama, vidimo i cujemo posredstvom medija barem jednnom godisnje.
potpis na seni, cijenim sve argumente-ali anglosaksonske definicije slobode ni pod razno. I one koje primjenjuju na sebi, a još manje one koje primjenjuju na drugim narodima.
Mene malo brine to inzistiranje na ekstra izletima, muzejima, radionicama jednostavno zato jer život većine ljudi jednostavno ne može tako izgledati, pa nekako brijem da edukacija treba naučiti čovjeka kako da unutar običnog ritma nauči imati i vremena za sport i muzej i kazalište i vjeru i sve...
Mislim da je u Njemačkoj nelegalan HS. Znam za slučaj obitelji koja je tražila azil u USA jer im nisu dopuštali HSati dijete.
Ovo sa slobodom je jako zanimljivo.
I meni čini da bi homeschoooling u Hrv. značio život u malim nišama i interakcija samo sa sebi sličnima, iz praktičnih razloga, a ne znam je li to baš toliko dobro za djecu. Tj. u polovima - sustav te jede versus nišni obiteljski život - ne znam koji je bolji. Zato jer je meni kao roditelju želja da mi dijete funkcionira u društvu i da se snalazi u svim segmentima, to mi je neki osnov priče. Možda je u anglo zemljama šira ta baza ljudi koji to mogu pa je "niša" velika i bogata.
ina, i na to sam pomislila kad sam čitala opis toga što mame iz te hs grupe u engleskoj rade - čini mi se da je struktura ljudi (ideološki, vrsta posla itd) prilično slična, dakle djeca su u jednom uniformnom okruženju. mene isto zanima da dijete vidi i upozna društvo puno šire....
Ma, taj primjer (Nijemci koji su tražili i dobili azil u SAD-u) je specifičan; oni su stroga katolička obitelj i nije im se sviđao kurikulum - gledala sam prije godinu dana na TV neki prilog o njima, ali se više ne sjećam detalja; sjećam se samo gorkog okusa u ustima koji je prilog ostavio.
http://www.usatoday.com/news/educati...hristian_N.htm
Romeike, like many conservative parents in the U.S., said he wanted to teach his own children because his children's German school textbooks contained language and ideas that conflicted with his family's values.
meni je skroz neprimjereno uspoređivati slobodu u odabiru načina obrazovanja
sa slobodom nošenja oružja
i vući paralelu s, ne znam, slučajem Columbine.
mama ju, ma nisam ja usporedivala jedno i drugo, nego sam rekla da i jedni i drugi zagovornici koriste iste/slicne argumente.
npr. na ovim njemackim stranicma pod tockom "recht" se roditelji (kao sto vec rekoh vecinom religiozno motivirani) pozivaju na razne povelje o slobodi ovoga i onoga, zakone o ljudskim pravima, te im je to zaista jedan od glavnih argumenta.
sudac u americi koji je dodijelio azil, je svoju odluku temeljio na objasnjenju, da su osnovna ljudska prava doticnog bracnog Romeike bila povrijedena.
u tom kontekstu sam napravila usporedbu argumentacije.
gatto kaze i da je pojam "adolescencija" izmisljen kad su uveli obavezno skolovanje
jer su mladi ljudi tad u najproduktivnijoj dobi, a gube vrijeme sjedeci u skolama, ne radeci prakticki nista korisno (po njihovim kriterijima)
nekad su 13-odgodisnjaci vec bili normalni clanovi drustva, a danas su djeca, adolescenti
to je bilo kao jedno od objasnjenja za columbine, a meni ima nekog smisla moram priznati
u smislu toga da je sloboda pojedinca razlicito definirana ne samo u razlicitim drzavama, nego i u razlicitim domenama u jedno te istoj drzavi.
Mislim da se ipak nismo toliko stratificirali još uvijek, kao, recimo, engl. društvo, da bi te toliko formirao kvart ili škola u koju ideš, određeno ograničenje je, ali mi se čini da je ovo drugo neusporedivo veće tj. da je bitno manja niša s jačim granicama (za Hrvatsku govorimo).
A propos ovih pojmova produktivnost s 13 godina... ne kužim? Pa ovi u nerazvijenim zemljama se bore upravo suprotno, da ne budu produktivni prije 18.-te tj. da se mogu obrazovati do tad, baš sam gledala neki prilog o ljudskom roblju... (je da je bilo u emisiji "Provjereno" (šakrtoc/škarnicl na glavi)).
Jest da bi, s reproduktivnog aspekta, stvarno bilo najbolje odmah rađati, ali, unatoč svemu što sam prošla, ipak se ne bih vraćala u ta doba (sve Disneyjeve princeze s 15 ili 16 sazrijevaju - Mala sirena i Trnoružica).
Posljednje uređivanje od ina33 : 03.06.2011. at 13:10
ina to je pitanje definicije.
djeca su takode normalni clanovi drustva. drustvo se sastoji od beba, djece svih uzrasta, starjih ljudi itd....
ali su zato sto su djeca, su djeca od mnogo cega zasticeni.
apropo, pred koji tjedan mi je dijete u sklopu engleskog procitalo "Romeo i Julija" (naravno djeciju verziju stripovnog karaktera) i ja s njom.
sokirala sam se kad sam vidjela da je julija 14 (doduse moja teacherica amerikanka tvrdi da je 15, te da je krivo tiskano), a trebala se udati za koji tjedan i jos joj je majka u jednoj sceni rekla da je ona u njenoj dobi vec bila mama.
ne znam kako vi, ali ja za tim dobom "produktivnosti" (sto god to trebalo znaciti) nimalo ne zalim.
Ne znam koliko smo odmakli od ove teme, vidim da se nakupilo postova između, ali napisat ću ti na brzinu par svojih misli o tome, nisu to kritike nego čisto moje viđenje stvari.
Prvo, ili sam ja to nepažljivo pročitala ili si ti tako entuzijastično napisala o R., pa je stvarno izgledalo kao da treba napustiti školu. kritika škole očito nije isto što i poziv na napuštanje škole, to je sada svima jasno.
Ja nisam za to da škola prestane biti obavezna, jer onda mislim da će doći do puno privatnih škola, razne kvalitete i cijene.
Zanimljivo mi je da ovdje govorimo o divrgentnom mišljenju a ono je proizvod psihometrijskog buma, iako je jedna tolerantija varijanta mjerenja i vrednovanja djece. Kao što i R. kaže, divergentno mišljenje baš i nije kreativnost nego samo jedan od mnogih vidova kreativnosti, ali se najčešće koristi upravo zato jer je mjerljiva. Teško je izmjeriti mnoge druge stvari u kreativnosti. Jedna od važnih osobina kreativnosti je dug i mukotrpan rad (ok ništa nije mukotrpno ako se voli) na jednom području. U krativnosti postoji pravilo "10 godina", kad se kaže da se obično nakon 10 godina takvog rada rode nove ideje. Mislim da ni Guilford nije odbacivao ni convergentno mišljenje - jer nakon što divergiraš sve i svašta, ako stvarno želiš da tvoj tvorevina ili ideja ima nekog smisla i bude upotrebljiva (za ovaj prostor i vrijeme), ipak trebaš krenuti u nekom smjeru. Ovo se obično odnosi na veliku kreativnost i na to da se stvarno stvori nešto što se može prepoznati kao kreativnost... postoje i druge vrste kreativnost, ali to sad nije važno. umjetnost je uvijek važna za razvoj djece, i kreativan i kognitivan to je poznato. mislim da škole ne inzistiraju na umjetnosti jer se to dosta nudi u izvannastavnim aktivnostima 8privatne škole plesa, muzička itd)... pa valjda misle da ne trebaju.
O drami i plesu se slažem, ali ne zato jer mislim da je to važno za kreativnost nego više za socijalni razvoj djece. Evolucijski, mi ljudi smo tjelesna bića i kroz izraz lica i expresije tijela dajemo signale da li nekoga volimo mrzimo i preko tijela uočavamo opasnost od drugih. To nam je valjda urezano u genetskom kodu još od kas smo bili majmuni. Danas kad djeca samo sjede za kompjuterom, kao i mi sad, i ne vidiš tijelo i lice druge osobe, drugačije reagiramo, pa ćemo vidjeti u što ćemo evoluirati za nekih 20-50 godina. zato ne mislim da je baš za sve kriva škola.
Zanimljivo je da se na jednoj strani za sve krivi škola, kao da su djeca cijelo djetinjstvo samo u školi, a na drugoj strani izgleda kao da hs djeca cijelo vrijeme uče i da je učenje kako naučiti piškiti na wc a ne u pelene isto homeskuling. ne znam imaju li hs djeca ikada praznike? Ali sigurna sam da i školska djeca uče i van škole i da i ta okolina utječe na to da li će postati kreativniji ili socijalniji itd. Sigurna sam da ni jedno ni drugo ne može 100% oblikovati dijete nego ima puno faktora u igri.
razumijem.
ali na isti način bi se mogla napraviti usporedba s bilo kojom borbom za slobodu.
jer naravno da će se svako u svojom borbi za određene slobode pozivati na ljudska pravima.
samo ja vidim ogromnu razliku u tome jel cilj te borbe sloboda vjeroispovijesti ili svjetonazora ili načina obrazovanja
od slobode da svatko slobodno nosi ubojito oružje.
Posljednje uređivanje od mamma Juanita : 03.06.2011. at 13:32
...tako da ne vidim problem u pozivanju na ljudska prava.
dapače, ipak to danas smatramo nekakvom pozitivnom tekovinom demokracije.
problem je u tumačenju ljudskih prava, jel se nekog tim slobodama ugrožava ili ne.
recimo-za vatreno oružje se pokazalo da ima veze sloboda njegovog kupovanja i nošenja sa stopom kriminala.
a za HS, US se nije pokazalo da u prosjeku zakida, ograničava djecu (u smislu znanja ili socijalizacije) više nego školski sistem, ma koliko mi ovdje spekulirali o tome, više izražavajući svoje dojmove o tome nego baratajući stvarnim činjenicama.
zapravo ima i indikacija za upravo suprotnu tezu.
ovo je otišlo možda malo OT, ali malo si me povukla za jezik.
Posljednje uređivanje od mamma Juanita : 03.06.2011. at 13:40
Čitajući one oglase iz Londona, učinilo mi se da se oni samo igraju i uče neke stvari koje naša djeca uče usput, na slobodnim aktivnostima. Gdje je tu učenje o osnovnim stvarima: matematika, priroda, povijest? Bili su i neki afrički bubnjari. OK, lijepo je znati bubnjati na "afrički bubanj", ali koji će mu to u životu.
Vidim da neki smatraju da su takva znanja važnija u životu. Meni ne. Nauči ti, dijete moje, ono što je osnovno, pa onda širi svoje znanje na bubnjanje, penjanje, lončarstvo, leptire, balet, francuski...Ipak će morati stvoriti kruh na stolu svaki dan u budućnosti, a i skupiti novac za školovati vlastitu djecu, a to će od bubnja moći samo učitelj sviranja na bubnju. Svi ostali će morati znati i nešto drugo.
Mogu ja bez problema zamisliti da će ta budućnost biti drugačija, da će trebati samo alternativna znanja, ali po svome iskustvu, svojoj pameti i znanju, neće to još u generaciji moje djece, a ni unuka.
Još uvijek vrijedi: svjedodžba u džep, pa se onda obrazuj u širine i dubine po želji. Al' sam konzervativna! Ali, mislim i realna.
Produktivnost sa 13?! Budi ti produktivan u učenju, za ostalo brinemo tata i ja.
gatto je pisao samo u kontekstu amerike, ne i nerazvijenih zemalja. a drugo je to kad te netko izrabljuje za jeftini rad ili kad radis sam za sebe, u cilju vlastitog dobitka, to je svakom jasno. i nemojte se zaboga odmah uhvatiti za najgore aspekte djecje produktivnosti/samostalnosti, biti majka/otac sa 14, pa nije to jedina stvar. neke stvari su bile i dobre prije, nije sve bilo samo lose a sad super. jel super da sad zene radaju izmedu 30. i 40., a nekad su izmedu 15. i 25.![]()
Bravo Beti. I moje će u bubanj tek poslije škole
Točno tako.
Jedino, ja mislim da se pitanje produktivnosti s 13 tiče toga da djeca dobivaju sve više zaduženja, obaveza i ostalog s jedne strane da uče nositi svoj teret života malo po malo, a s druge strane da polako počnu odlučivati što će oni s tim životom tako da ajmo reć s 18 godina imaju jasnu ideju kamo idu, s čime i kako.
Na faksu je bilo puno besciljnih ljudi, nisu znali jel bi ustali i učili ili pili, jer nisu točno znali zašto se studira - osim da se studira. Pa se to i odugovlačilo, i eto ti za tren nesamostalnih tridesetpetogodišnjaka.
Meni se nimalo ne sviđa ta ideja da klinci džabalebare, a onda odjednom moraju u odijelo i u ured na deset sati plus prekovremeni.
Ali tu je mislim opet problem u tome da djecu nema tko usmjeriti i organizirati, i zaduživati - ako roditelji rade cijeli dan, a proširene obitelji i sela nema.
Mene je kum, skupa s ostalima u viksi, natjerivao da nosim daske s hrpe na hrup - ako nije bilo nikakvog realnog posla. Jer objektvno - ako smo samo uživali cijele dane vrlo brzo, s 12 ili 13 smo dolazili na nečuvene ideje i ponašali se kao magarci.
bome ifi opet predrasude, tete u vrtiću i daju i potiču zadatke
a i roditelji koji rade isto![]()
X
svaka sloboda, a da ne dođe do njene zlouporabe podrazumijeva odgovornost.
neke su stvari bile dobre i prije. i to je točno. al nemojmo tako olako odbacivati tekovine ovog vremena. koje više niti ne primjećujemo jer ih podrazumijevamo.
i opet se vraćamo na odgovornost. u vremenima kad su djeca bila praktički vlasništvo roditelja, bez nekakvih specijalnih prava (a to nisu bila tako davna vremena), bilo je divnih roditelja. a bilo je i onih manje divnih. takvi su i današnji roditelji. divni i oni malo manje divni.
i što zaboga miloga znače oni tečajevi o policijskim psima?to mi je najveća misterija, a spominje ih se u nekoliko navrata.
e da, čokolinu isto potpisujem.
nisu to predrasude, pa kad vidis covjeka od 13 jel ga gledas kao dijete ili kao covjeka koji moze nesto napravit sam? vjerojatno kao dijete, klinca, plus to jos tinejdzera, adolescenta, di ces gore
sigurno ti ne pada na pamet osoba koja je sposobna brinuti se za sebe
a realno su sposobni, sa 13 su to vec odrasli ljudi prakticki
nemojte me sad kamenovati, ali mozete probat razmisliti o tome
Cvijeto, ja sam sigurna da ti i potičeš i daješ zadatke, i piješ s njima kavu od 16 sati i za tvoje se ja ne bojim.
Dođi fino kod mene u kvart, da te prošetam, pa da vidiš divote. I toga ima na svim ulicama Zagreba.
Klinci veliki, šake ko lopate, a samo sjede i šupaju na mobitele i prostače cijeli dan. A dide i tate obrezuju lozu, i rade, i sve, a ove puštaju, kao mulci, neka ih.
rade li vaša djeca išta il to samo tuđa ne valjaju.
pa ja sam za to da je prva menga=prvo dijete :D
moja djeca nisu u toj dobi ali nadam se da ce raditi nesto s 13, ne visiti na fb-u i kompu i bit blesavi adolescenti
ne mislim na raditi kao zaradivati (za mene kao hs majku) nego nesto za sebe, za dzeparac, da si mogu potrositi kako hoce i da im nitko ne kvoca
ono, da se uce biti svoji ljudi
jeste vi radili s 13 (ja eto jesam s 15, a i ranije kad je trebalo, a svejedno sada visim na laptopu)
-ma dajte, ja prva nisam s 13 bila odrasla.SAd jel to problem u meni, ne znam.
Bilo je cura u razredu koje su imale dečke i ljubili su se u pssssst usta , ali ja sam s 13 bila balava. Nisam bila ni besposlena, ni dokona, nisu mi izbijali zubi niti agresija, ali sam bila klinka...S 13 nisam vodila ni firmu, niti bila primabalerina, bila sam sa starcima i bilo mi je prelijepo... TAmo s 16, 17 su me starci preko ljeta uposlili kao tekliča za nekakvu firmu. I sjećam se prve plaće-crkavice. Meni je bila super.. I nije mi uopće trebala prije.
I opet s 30kusur i ja ko Krumpirić dođem ovdje na zidić gledati šta ekipa kaže![]()
S 15 mi nisu dali, ali jesu s 16 (mislim da je to bila donja granica za zapošljavanje sezonaca). Nisam morala, ali sam željela.
Lekcija koju sam izvukla iz tih srednjoškolskih vremena je bila da ipak treba steći nekakvu naobrazbu, jer sve je bolje od tog rada bez kvalifikacije...
pa nije baš isto jel počneš visiti za kompom u 20oj 30oj ili 7-oj (u periodu dok bi trebao skakati, rasti, upijati svom snagom).
Ja nisam mislila na zaposlene djeteta od 13 (al od 16 mi je okej, što kaže Peterlin, sve ti postane jasno), ali sam mislila da moraju raditi po doma, imati dodatno obrazovanje o kojem se sami brinu da idu na vrijeme i izvršavaju obaveze, brinuti o mlađima unutar neki granica i to.
zato što su nekad ljudi živjeli 40tak godina
nije bilo medicine i inih zala
ja bih da se moja djeca školuju; ali tko želi s 13 godina postati produktivan član društva, ima zemalja gdje djeca smiju raditi već u prilično ranoj dobi (referenca na tvoj raniji post)
+ produktivnost i kreativnost se mogu izražavati i za vrijeme školovanje
sori na oft
onomad smo imali praksu već u 7. razredu, znači negdje s 13 godina smo
konkretno radili po cca tjedan-dva, jednom u tekstilnoj industriji, jednom na traci u plivi.
ni malo laki poslovi.
na prijelazu iz osnovne u srednju sam se svojevoljno zaposlila preko ferija da zaradim za jako željeno putovanje.
Meni je puno draži ovaj trend kad obrazovani gotovo 40-godišnjaci još žive sa roditeljima bez želje da se osamostale, vjerojatno i oni misle o tome kako je životni vjek dug pa imaju fore do 80.)
Jućer je moj sin gledao "razred 2011" i šokirao se sa pričom djevojke koja se odselila od kuće i živi sa dečkom. On je naravno izjavio da on NIKAD ne želi odseliti od nas , svojih dragih roditelja. I zašto se djeca uopće žele odseliti ikada od roditelja??!Ma srce mamino!
![]()
ja sam jedva čekala faks i da se odselim. ne zato što su mi roditelji loši, dapače predobri su. ali naprosto to je bila slijedeća stepenica - novi grad, faks, studentski dom ( i normalno, opijanje i tulumarenje na koje se ifi grozi, a koje je meni studentska normala i žao mi je svakoga tko to nije prošao. p.s. sve sam završila u roku i sa fantastičnim ocjenama, tako da nije svako opijanje besciljno ko što ifi misli)
i nisam ništa radila sa 13 a bome ni sa 16. ne mogu sada tvrditi šta će moja djeca raditi jer se nisu ni rodila, ali da ne rade ništa nije problem.
učila sam i bila dijete. nisam se brinila o mlađem bratu, a dio kućanskih poslova bi odradila, što je i normalno. i nije nimalo teško. to je bio moj zadatak. i nije mi to ni čudno ni loše. i nisam ispala maloljetni delikvent ni žrtva sistema.
Mikka nečeš postat ništa popularnija na forumu sad kad te potpišem od slova do slova zadnjih nekoliko post-ova, al moram, dirnula si me u žicu i protresla mi kabanicu. I ja se nadam da će moj Š sa 13 godina biti puno zreliji nego prosječni 13 godišnjaci danas. Boli me briga jel drugačije vrijeme i jel sad in igrat playstation i jest mixanu hranu do 30e, mislim da je život prekratak da pola njega budemo tinejđeri. A obaveze i odgovornost (ne samo za vlastite igračke) mu planiram dati već kroz koju godinu, tipa skupljanje jaja, hranjenje životinja, branje voća i povrča...ja nekako brijem da on sa 18 mora biti dovoljno zreo da njegove odluke ne propitkujem previše, bilo to da želi studirati il da se želi vjenčati il da želi na Aljasku volontirat za šbkbmb organizaciju. Nek se nitko ne uvrijedi, al alergična sam na klince koji ne znaju komunicirat sa 18, zadubljeni su u igrice, naravno nastupi i totalna pobuna protiv roditelja (koje također prije nije bilo u tolikoj mjeri u kojoj je ona vidljiva danas) a o općoj obrazovanosti da ne govorim. Danas prosjećan klinac od 18 nije valjda pročitao 3 knjige u životu, a lektire koje su eto meni bile najbolji dio školovanja, rješavaju preko interneta. And so on...
ma vi ste svi skupa skroz zbrkania možda sam i ja, ne tvrdim.
prvo bi da živite svi zajedno u obitelji, sad bi djecu ko njemci iselili nakon 18-te, a zaposlili nakon 13-te, taman nakon co-slipinga. ajde mikka, pusti tog gattu, šta misliš da ćeš svojoj djeci s 13 doći i reći, e djeco, od danas više niste djeca, sad ste odrasli, zaposlite se preko ljeta, a doma perite suđe.
moš misliti.
to ide od rođenja.
pa nema skakanja na svaku piz*ariju, ugađanja svake bubice onoj tvojoj ksjusi, te bi se nosala te ne bi u kolica te bi hodala te ne bi hodala
ja ovdje na kraju jedino rozu razumijem. i njen ranč. i špiru na konjima. i kako se mole i čitaju bibliju i rade i kopaju i uče i sviraju, majke mi moje.
E, ovdje stvarno postoje i percepcijske regionalne razlike unutar Hrvatske - neko tko je u ZG-u na zalazu, u nekom manjem mjestu u Dalmaciji bi možda mogao proći za mladog i perspektivnog. Ali, sigurno to nije zato jer je neka sredina lošija itd., ako ima posla, osamostaljivanje ide i ranije, da se sad ne vraćam na onu diskuskusiju nakon koje je bilo odlazaka s foruma - je li posao kreiramo ili prihvaćamo ili tako nekako.
Ovo vezano za trendove, prije i poslije, sve treba gledat, kontekst - ovo s produkcijom u 13.-toj godini, i životnim vijekom od 40.
Ha ha ha ajde ajde to se ti meni sad umiljavaš da ti dam još koji poker tip![]()
Cvijeto
Da se ispričam, čitala sam tvoj post ispod Krumpirićinog i pobrkala, pa sam te prozvala ni krivu ni dužnu.